۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۶۰۵۳۵
دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی تشریح کرد؛

فعالیت های 10 ساله مجمع عالی حکمت اسلامی/ ویژه برنامه های ایام بزرگداشت شخصیت علامه طباطبایی

خراسانی با اشاره به فعالیت های 10 ساله مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: در گروه های 9گانه این مرکز تا کنون نشست ها و همایش های زیادی برگزار شده و آخرین فعالیتی که در حال صورت گرفتن است برنامه های ویژه در ایام بزرگداشت شخصیت علامه طباطبایی(ره) خواهد بود
محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی حکیم تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر خراسانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت برنامه های مجمع عالی حکمت اسلامی در ایام بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به گذشت یک دهه از فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی، اظهار داشت: مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 1384 با هدایت های رهبر معظم انقلاب و تحت اشراف و نظارت حضرات آیات جعفر سبحانی، عبدالله جوادی و محمدتقی مصباح یزدی تأسیس شد.

تأسیس مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت های رهبر معظم انقلاب

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: در سال 82 طی دیداری که اساتید علوم عقلی با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان پیشنهاد می دهد تا مجمع یا مؤسسه ای برای پیگیری برنامه های عقل گرایان و فلسفه گرایان تشکیل شود که بعد از این دیدار همین اساتید اساس نامه ای را برای تأسیس یک مجمع با عنوان مجمع عالی حکمت اسلامی تنظیم می کنند و در سال 1384 عضو گیری آغاز می شود با این شرط که افراد باید حداقل سطح 4 یا دکتری علوم عقلی و تدریس در این سطح را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه های رسمی و عمومی مجمع از نیمه دوم سال 1386 آغاز شد، تصریح کرد: به شکر خدا تا به امروز اقدامات خوب و اساسی صورت گرفته و فعالیت ها هرساله رصد می شود تا به صورت دقیق براساس اساسنامه باشد، چرا که طبق اساسنامه مجمع در ماده 13 چهار هدف و در ماده 14 برای مجمع 19 سیاست در نظر گرفته شده است.

 

خراسانی با اشاره به بودجه بسیار کم فرهنگی برای مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر 9 گروه علمی و یک کارگروه علمی فعال داریم و این افتخاری برای حوزه است که این گروه های علمی محلی برای تبادل نظر اساتید در یک فضای علمی هستند تا بتوانند در زمینه تولید علوم دینی و اسلامی انسانی قدم برداند؛ در گروه های علمی در این مدت 838 جلسه علمی برگزار شده و در ایام سال تحصیلی به صورت دو هفته یکبار و کاملا منظم برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: تاکنون 57 نشست علمی، 12 کرسی نظریه پردازی و 45 میزگرد علمی برگزار کرده ایم و همچنین در دو سطح آموزش کوتاه مدت و بلند مدت تاکنون 15 دوره کوتاه مدت و 9 دوره بلند مدت برگزار شده است؛ دراین دوره 65 موضوع علوم عقلی را تحت پوشش قرار داده و در قالب درس نامه ای منتشر شد و کلاس ها نیز با قوت پیگیری شد.

گردهمایی سالانه اساتید علوم عقلی

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های مجمع، گردهمایی سالانه اساتید علوم عقلی است که تا کنون هشت گردهمایی برگزار شده که در برخی از این گردهمایی ها از اساتید بزرگی همچون آیت الله احمد احمدی، آیت الله احمد بهشتی و حجت الاسلام والمسلمین محمدی گیلانی وبرخی دیگر از بزرگواران این عرصه تجلیل شده اند.

وی با تأکید براینکه نخستین کتابخانه تخصصی علوم عقلی در این مجمع در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این کتابخانه بیش از 13 هزار جلد کتاب داریم و همچنین نرم افزارهای مورد نیاز در علوم عقلی را هم فراهم کرده و در اختیار مردم گذاشته ایم و همچنین بیش از 9 هزار مقاله در این کتابخانه جمع آوری کرده ایم و همه را به شکل رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می دهیم.

خراسانی یادآور شد: با حضور اساتید نخبه علوم عقلی برای نخستین بار مشاوره حضوری، تلفنی و اینترنتی را نیز راه اندازی کرده ایم و تا کنون 540 جلسه مشاوره برگزار کردیم که البته در این میان سهم مشاوره حضوری بیشتر است؛  همچنین از آنجایی که رهبر معظم انقلاب بر آموزش مقدمات فلسفه و حکمت به کودکان تأکید داشتند، کارگروه آموزش حکمت اسلامی برای کودکان راه اندازی شد و تا امروز شش جلسه برگزار کرده ایم که دو جلسه با شناسایی همه مراکز آموزشی را جمع کردیم و در عرصه آموزش و پژوهش این دسته از افراد برنامه هایی تولید کرده ایم.

وی افزود: تا کنون هشت شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی نیز منتشر شده است که نکته مهم در این فصلنامه این است که از شماره نخست اعتبار علمی پژوهشی گرفت و شماره 9 آن نیز حداکثر تا یک ماه آینده منتشر می شود و همچنین خبرنامه علمی حکمت اسلامی که از جمله نشریات معتبری است و در کتابخانه ملی شماره رده دارد از جمله فعالیت های پژوهشی مجمع است.

همکاری در کنگره جهانی فلسفه

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به آغاز به طرح جایگاه شناسی حکمت اسلامی از سال گذشته، ابراز داشت: برای این که فلسفه های اسلامی بتواند با فلسفه های رقیب هماوردی کند، جایگاه شناسی لازم داشت؛ از جمله کارهای دیگر که در سال 89 برگزار کردیم به عهده گرفتن بخش فلسفه اسلامی کنگره بین المللی فلسفه در ایران بود و مجمع نیز با همکاری 13 مرکز در این کنگره شرکت کرد و توانستیم در این عرصه یک صد مقاله ارائه دهیم و بازتاب خوبی در بین مردم شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: انتشارات حکمت اسلامی نیز از سال 93 کار خود را آغاز کرد؛ کتاب های این مرکز نیز اعتبار خوبی دارد و تا پایان فرودین تعداد آثار به 30 عنوان می رسد و همچنین در پروژه های تحقیقاتی محصولات صوتی و تصویری تلاش های زیادی صورت گرفته به شکلی که می توانیم امروز مدعی باشیم یکی از بزرگترین بانک های محصولات صوتی و تصویری علوم عقلی را با 101 محصول صوتی و 69 محصول تصویری در اختیار داریم.

خراسانی با اشاره به شرکت مجمع عالی حکمت اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، عنوان کرد: در این نمایشگاه نیز حائز رتبه برتر شدیم و بعد از رشد نسبی مجمع پایگاه اطلاع رسانی را هم از سال 88 فعال کردیم که سایت زبان فارسی آن روزانه بیش از دوهزار بازدید دارد و بخش زبان انگلیسی نیز تا دوماه آینده بارگذاری می شود و بعد از آن هم زبان عربی است که کارهای اصلی آن صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در تکمیل بانک اطلاعات علوم عقلی پایان نامه های حوزوی نیز تا امروز بیش از دوهزار پایان نامه را بارگذاری کردیم و برای استفاده پژوهشگران نیز لینکی قرار داده شده و اگر این پایان نامه چکیده داشته اطلاعات چکیده را هم آورده ایم؛ بانک اطلاعات اساتید دروس عقلی هم در حال بارگذاری است.

 

برگزاری همایش ملی حکیم طهران

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی مجمع، معرفی فلاسفه بزرگ شیعه است، یادآور شد: در نخستین برنامه شناسایی ملاعلی زنوزی(حکیم طهران) بود و در جریان آن 21 مرکز علمی با ما همکاری دارند و سه کمیته علمی فعال کرده ایم؛ تا کنون 16 پیش نشست در نقاط مختلف کشور از جمله قم، تهران، مشهد، شیراز، مرند و زنوز برگزار شده و تا پایان سال 95 نیز همایش ملی حکیم تهران یک روز در قم و یک روز در تهران برگزار می کنیم.

وی افزود: حکیم تهران شخصیتی بزرگ است که در عصر قاجاریه بوده و شخصیت علمی و فلسفی ممتازی به شمار می رود تا جایی که سفیر فرانسه از ایشان می خواهد که به فرانسه برود و کرسی درس به راه بیاندازد ولی به اصرار شاگردان در تهران می ماند و در این شهر حوزه علمیه حِکمی را تأسیس می کند؛ ایشان آثار فاخری دارد و باب فلسفه تطبیقی را ایشان بازکرده و در حوزه مشهد و اصفهان و قم تأثیر می گذارد.

خراسانی تأکید کرد: تاکنون تصحیحات جدی روی آثار منتشر شده از ایشان انجام دادیم و از ایشان بیش از 30 درصد آثاری پیدا کردیم که چاپ نشده و ما آنها را احیا کردیم و سعی کردیم میکرو فیلم هایی را از ایشان که در فرانسه هست به دست بیاوریم تا در نهایت چهار جلد آثار تصحیح شده از ایشان داشته باشیم.

تأسیس شعب اصفهان، مشهد و شیراز

وی با اشاره به شعب مجمع عالی حکمت اسلامی در شهرهای دیگر عنوان داشت: از سال 92 پیگیر راه اندازی شعب بودیم و در نهایت با مصوبه هیأت مدیره و تأیید ناظران عالی، شعبه مشهد در سال 93 تأسیس شد که این شعبه نیز 64 عضو دارد و حوزه اصفهان نیز با تأکید آیت الله مظاهری از سال قبل شورای موقت آن تشکیل شد که 34 عضو دارد و شعبه شیراز هم با اصرار دوستان علوم عقلی تأسیس و در مردادماه شورای اجرای موقت آن برگزار شد.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شخصیت کم نظیر علامه طباطبایی(ره) خاطرنشان ساخت: در طول تاریخ به شخصیت حِکمی ایشان کمتر توجه شده بود به همین دلیل سعی داشتیم در ایام بزرگداشت ایشان ویژه برنامه هایی را برگزار کنیم؛ علامه شخصیتی است که بحث حکمت را رونق داد و احیاگر فلسفه اسلامی در عصر فعلی شد و در حال حاضر شاگردان ایشان حکمت اسلامی را پیش می برند که حضرات آیات مصباح، جوادی و سبحانی از شاگردان خاص علامه طباطبایی بودند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 89 فرمودند: علامه طباطبایی در مقطعی حکمت را پیش گرفتند که مباحث عقلی تعطیل شده بود، بنابراین امروز در هر نقطه ای از کشور که چراغ حکمت روشن است مسلما افرادی از شاگردان ایشان هستند؛ مسأله مهم انس عجیبی است شاگردان ایشان با شخصیت علامه است تاجایی که آیت الله احمدی می گوید من هنوز دارم با علامه زندگی می کنم.

 

نشست های ایام بزرگداشت علامه طباطبایی

خراسانی با اشاره به برگزاری نشست ها و برنامه هایی برای بزرگداشت شخصیت علامه طباطبایی، افزود: امسال برنامه های جدی تری داریم به صورتی که فعالیت های ما از 15 تا 30 آبان است که 10 برنامه داریم؛ هشت برنامه در قم  یک برنامه در مشهد و یک برنامه در شیراز داریم که در قم هفت برنامه در گروه های هفت گانه ای کار خود را ادامه می دهند.

وی با اشاره به برنامه گروه فلسفه دین ابراز داشت: در این گروه نشستی با عنوان«شیوه های رفع تعارض علم و دین از منظر علامه طباطبایی(ره)» بود؛ در این نشست که روز گذشته برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین جواد گلی به ارائه بحث و نظر پرداخت؛ همچنین در گروه فسلفه سیاسی امروزحجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی به ارائه سخنانی در موضوع «ظرفیت شناسی نظریه اعتباریات در حوزه فلسفه دین» می پردازد.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: در گروه عرفان مبحث «اطلاق وجود و نسبت آن با یکتایی خدای متعال از منظر علامه طباطبایی(ره)» عصر امروز توسط حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی امیری، پیگیری می شود و همین استاد روز شنبه 22 آبان ماه در گروه معرفت شناسی به ارائه سخنانی در زمینه «منشأ خطا از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» می پردازد.

وی با اشاره به برنامه های گروه های فلسفه اخلاق، کلام و فلسفه ابراز کرد: در گروه نخست حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی در مورد «تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» سخنرانی می کند؛ در گروه کلام نیز نشستی با عنوان «گوهر و صدف از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» توسط حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پور ارائه می شود و در نهایت در گروه فسلفه حجت الاسلام والمسلمین احمد فربهی به ارائه بحث و نظر در مورد «بازخوانی نظریه تفسیر قرآن به قرآن» می پردازد.

خراسانی عنوان کرد: یکی از تأکیدات رهبری معظم در سال 82 و هم سال 92 نسبت به امتداد فلسفه است به همین دلیل نشست علمی روز پنج‌شنبه 20 آبان ماه مجمع عالی حکمت اسلامی اقدام به برگزاری نشست علمی با عنوان «نقش علامه طباطبایی در امتداد بخشی فرهنگی و اجتماعی به فلسفه اسلامی» کرده است.

وی افزود: سخرانان این نشست حجج اسلام والمسلمین حمیدپارسانیا دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون حوزوی شورای انقلاب فرهنگی و سید یدالله یزدان‌پناه از استادان سطوح عالی فلسفه و عرفان در حوزه علمیه قم هستند و دبیری علمی نشست را نیز حجت الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس فلسفه و عرفان برعهده خواهد داشت.

پخش زنده نشست علمی علامه طباطبایی از سایت مجمع

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: این نشست هم به صورت ویدئو کنفرانس در شعبه مشهد و هم به صورت زنده اینترنتی از پایگاه اطلاع رسانی سایت مجمع عالی حکمت اسلامی پخش خواهد شد؛ در شعبه شیراز و مشهد روز دوشنبه 24 آبان نشست هایی با محوریت علامه طباطبایی برگزار می شود، اما در شعبه اصفهان از آنجایی که ایام پیاده روی اربعین قرار داریم و حوزه اصفهان تعطیل است و امکان برگزاری در آنجا نبود و به همین خاطر نشست علمی در هفته نخست بعد از صفر برگزار شود.

وی در پایان ابراز داشت: ما چند سالی است طرح جامعی را آماده کردیم تا 24 آبان ماه را که روز وفات علامه طباطبایی است به عنوان روز ملی حکمت اسلامی نام گذاری کنیم که طرح آن در شورا ی فرهنگ عمومی و وزرات ارشاد است که امیدواریم به زودی این طرح تصویب شود./1330/504/ب3

ارسال نظرات