برای تحقق سبک زندگی اسلامی فقط مطالعه نتیجه بخش نیست/ ضرورت نیازسنجی افراد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در میزگرد معاونان آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه برادارن و خواهران سراسر کشور شامگاه 18 آبان در سالن همایش های آستان قدس رضوی، گفت: اگر کار را متصل به اهل بیت(ع) کنیم موفقیت برای ما به دست می آید.
وی در ادامه به بیان ضرورتهای این مسؤولیت که برعهده حوزه علمیه و آموزش و پرورش است، پرداخت و گفت: همه روحانیان و مسؤولانی که در آموزش و پرورش مشغول به فعالی هستند به تربیت دینی کودکان و نوجوانان علاقه مند و از طرفی در این حوزه هم روحانیان دغدغه مند هستند.
حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه آمارهای آسیبهای اجتماعی نگران کننده است، تصریح کرد: این آسیبها روز به روز به زندگی ما لطمه می زند و از همین حیث مسؤولیت سنگینی بر عهده روحانیان است.
ارزشها، باورها و رفتارهای دینی جامعه را بیمه می کند
وی با بیان اینکه ارزشها، باورها و رفتارهای دینی جامعه را بیمه می کند، تصریح کرد: اگر جامعه به سمت این موارد حرکت کند در واقع به سوی سعادت می رسد چرا که الگوگیری از غرب برای کشور فایده ای ندارد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه مهمترین مقطع تربیتی انسان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است، اظهار کرد: مهمترین اقشار تأثیرگذار در این دوران سنی هم مربیان و معلمان هستند.
وی ادامه داد: در همین راستا برای مهارت افزایی مبلغان و توانمند کردن مربیان و معلمان باید تلاش کنیم و برای یک اقدام عملی گامهای جدی برداریم و آنان را به شیوه های تربیتی جذاب و به روز مجهز کنیم.
90 هزار نفر در حوزه خواهران در حال تحصیل و 70 هزار نفر فارغ التحصیل در کشور
حجت الاسلام اسکندری با اینکه در حال حاضر افراد بسیاری در حوزه های علمیه وجود دارند که تحصیلات حوزوی دارند، افزود: قریب به 300 هزار روحانی برادر و خواهر در کشور داریم که این ظرفیت ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه در حوزه خواهران 90 هزار نفر در حال تحصیل و 70 هزار نفر فارغ التحصیل هستند، اظهار کرد: از طرفی در آموزش و پرورش، همه معلمان حتی معلمان فیزیک و شیمی جزو عناصر تربیتی هستند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر این مطلب که در همین راستا باید از این ظرفیتها استفاده کرد، گفت: ما نیازمند یک درایت و نگاه عالمانه هستیم تا آلودگی ها به پاکی تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه پایه ارزشها و رفتارها، باورها است، تصریح کرد: به هر اندازه که باورها عمیق تر باشد، ارزشها و رفتارهای دینی هم عمیقئتر می شوند و در این مسیر باید از شیوه های روز برای تبیین معارف دینی بهره برد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: ما روی مباحث اعتقادی در منابر کم سخن می گوییم در حالی که این موضوع حائز اهمیت است و پایه ارزشها همین امر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای تحقق سبک زندگی اسلامی فقط مطالعه نتیجه بخش نیست، گفت: در واقع نیاز سنجی برای مخاطب ما در رسیدن به این هدف یکی از مهمترین عوامل است.
حجت الاسلام اسکندری افزود: از دیگر عوامل تربیتی هم می توان به نقش تأثیرگذار خانواده، روحانیت و مساجد، صدا و سیما و آموزش و پرورش اشاره کرد که مهمترین عامل خانواده است.
ارتباط مسجد، مدرسه و خانواده رابطه ای مهم در نظام تربیتی/ تربیت امری کیفی است
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه ارتباط مسجد، مدرسه و خانواده یک رابطه مهم در نظام تربیتی ما است، تصریح کرد: به همین دلیل باید این سه محور اساسی را با هم مرتبط کنیم و در نوع الگوها توجه به این سه مؤلفه حائز اهمیت است.
حجت الاسلام اسکندری اظهار کرد: تربیت امری کیفی است و در این مسیر نباید به سمت گزارشهای آماری رفت چرا که نباید اینها را ملاک قرار دهیم که اگر از بین این 13 میلیون جمعیت دانش آموزی، هزار نفر هم خوب تربیت شوند، کار ارزشمندی انجام شده است.
وی با بیان اینکه انتظار ما برای تربیت افراد در این حوزه فراتر از دستاوردهای به دست آمده است، تصریح کرد: به همین دلیل باید کارهای خودمان را با روحیه تعامل و همکاری و دلسوزی برای تربیت جامعه به صورت سیستمی انجام بدهیم.
نگاه سیستمی به تربیت/ تربیت فقط وظیفه طلبه نیست
وی ادامه داد: نگاه سیستمی و نقش تمام ارگان مدرسه در تربیت مورد توجه است و بایستی همه ارکان و اجزاء را با هم دید تا به یک نتیجه مطلوب در امر تربیت دست یافت و تربیت فقط وظیفه طلبه نیست و معلم هم می تواند تأثیرگذار باشد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه در این مسیر ما هنوز یک نگاه سیستمی ایجاد نکرده ایم، گفت: به همین دلیل هم به این مسأله به صورت جزئی نگاه می کنیم و این در حالی است که مهمترین رکن نظام تربیتی آموزش و پرورش معلمان هستند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که برای رسیدن به این مطالبه در این چند سال برای معلمان چه کار کرده ایم، اظهار کرد: طرح و نتیجه عملیاتی این هدف آماده است اما هنوز اجرایی نکرده ایم و باید نیازها را بازخوانی کنیم.
حجت الاسلام اسکندری درباره فعالیتهای این نهاد گفت: ما در حوزه خواهران بنا داریم در طرح امین و استعدادهای درخشان همه خواهران حوزه را فعال کنیم که با توجه به تعداد مدارس و روحانیان می توان آنها را مدیریت کرد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در حال حاضر هم در کمیته مدارس معارف، حوزه خواهران عضو شده اند تا بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند./934/201/ب2