۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۵۹۶۸۳
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشریح کرد؛

نظریه های مختلف درباره ارتباط زن و مرد/ نظریه عادی سازی روابط در جامعه ما در حال تحقق است

بانکی پورفرد با تشریح انواع نظریه ها در زمینه ارتباط زن و مرد گفت: امروز عمده روابط زن و مرد در ادارات ما بر اساس نظریه عادی سازی است، یعنی اجازه دهیم تا اختلاط به دور از مسائل جنسی باشد، اما با یکدیگر راحت باشند و ‏صمیمیت کاری بین زن و مرد وجود دارد، متأسفانه بسیاری از لغزشها حتی در اقشار مذهبی ما ریشه در این ارتباطات دارد.
بانکی پورفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و پژوهشگر مسائل تربیتی‏، بعد از ظهر امروز در نشست سبک زندگی اسلامی، گفت: یکی از جنبه های مهم در سبک زندگی رابطه میان زن و مرد در جامعه است، در هیچ رساله عملیه از مراجع تقلید نیامده که تنها شرط ارتباط مرد و زن محرم بودن است، البته کشور ما اسلامی است و بسیاری از مردم بر اساس اعتقادات اسلامی خود حدود شرعی را مراعات می کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی می بینیم که زن و شوهر در آخر هفته آزاد هستند و اجازه دارند تا با مرد و زنی غیر از همسر خود هر گونه ارتباطات شهوانی و جنسی داشته باشند و همسر آنها نمی تواند جلوی آنها را بگیرد، در مقابل این بی بند و باری نظریاتی غیر از نظر اسلام هم وجود دارد، مثلاً برخی رابطه سحطی جنسی را مجاز می دانند و ارتباط عمیق جنسی میان زن و مرد غریبه را مجاز نمی دانند، البته این دیدگاه هم از نظر اسلام مردود است.

کارشناس مسائل تربیتی افزود: نظریه دیگری هم وجود دارد که می گوید هر نوع رابطه جنسی بین غیر زن و شوهر ممنوع است اما رابطه صمیمی در حد عرف میان زن و مرد نامحرم مجاز است، به شرطی که نامتعارف نباشد، هر چند برخی حدود شرعی هم رعایت نشود، این نظریه هم از نطر شرع اسلام رد می شود.

حضرت زهرا(س) با صحابه رسول الله(ص) ملاقاتهایی داشته اند که ضرورت در آنها نبوده است

بانکی پورفرد اظهار داشت: نوع رابطه دیگری هم وجود دارد که عده ای معتقدند رابطه زن و مرد باید در حد ضرورت باشد و هر گونه رابطه جز به ضرورت را مجاز نمی دانند، در برابر این نظریه باید بگوییم که ما در تاریخ اسلام روابطی از حضرت زهرا(س) با برخی صحابه سراغ داریم که ظاهراً ‏ضرورتی هم در کار نیست اما این رابطه وجود دارد، می دانیم که نقل کننده حدیث کساء «جابرابن عبدالله انصاری» است، حضرت زهرا(س) می توانستند حدیث کساء را برای یک زن تعریف کنند تا او هم بعداً نقل کند.

وی ابراز داشت: در تاریخ اسلام مواردی را داریم که پیامبر گرامی اسلام(ص) به همراه اصحاب خود به عیادت و ملاقات حضرت زهرا(س) می رفتند که در اکثر این ملاقاتها هم ضرورتی به نظر نمی رسد، ضرورت جایی معنا دارد که اگر کاری انجام نشود ضرر قابل توجه مادی یا معنوی اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه گفت: نظریه دیگری هم هست که می گوید اجازه دهیم تا زن و مرد اختلاط عادی داشته باشند اما این اختلاط به دور از مسائل جنسی و شهوانی باشد، این نظریه در جامعه ما در حال تحقق است، عمده روابط امروز زن و مرد در دانشگاهها، ادارات، بانکها و صدا و سیمای ما از این نوع است.

بانکی پورفرد گفت: در ادارات امروز ما البته حجاب در زنان و مردان رعایت می شود، زن و مرد نامحرم در محیط کار یکدیگر را لمس نمی کنند، ارتباطات جسمی و جنسی هم در کار نیست، اما با یکدیگر راحت هستند و خیلی تفاوتی میان همکار مرد و زن وجود ندارد و صمیمیت کاری بین زن و مرد وجود دارد و در احوال پرسیها و صحبتها خیلی تفاوتی میان مرد و زن نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: البته بسیاری از جملاتی که زن و مرد نامحرم در ادارات ما به یکدیگر می گویند جنبه جنسی و شهوانی ندارد، اما عبارات محبت انگیز و محبت آمیز در ارتباطات کلامی آنها دیده می شود که قصدی هم در آنها نیست، این نظریه عادی سازی روابط دارای مشکلات اساسی است و تنها ظاهر خوبی دارد و باطن آن زشت است.

بانکی پورفرد ادامه داد: در بسیاری از موارد این روابط عادی به ارتباطات نامشروع و فاجعه بار کشیده شده است، بسیاری از لغزشها در میان قشر عادی و حتی اقشار مذهبی ما ریشه در همین ارتباطات و نظریه عادی سازی دارد، رابطه از عادی شروع و به غیر عادی ختم می شود.

برای ارتباط زن و مرد باید رجحان عقلی وجود داشته باشد

وی ادامه داد: رابطه دختر و پسر مانند حرکت بر روی سطح شیبدار است، همیشه مرز کشورهای مختلف در پایین یا بالای بلندیها قرار دارد و هیچ وقت مرز در وسط تپه قرار ندارد، اگر مرز وسط باشد، انسانها نمی توانند خودشان را کنترل کنند و خواه ناخواه از مرز عبور می کنند، انسان بسیار پیچیده است، ایراد نظریه عادی سازی هم در همینجاست و افراد از رابطه عادی به غیر عادی سُر می خورند، به همین دلیل این نظریه را هم باید رد کنیم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از نظریات قابل دفاع در روابط زن و مرد اینست که اصل بر عدم ارتباط زن و مرد نامحرم است مگر در جایی که رجحان عقلایی در کار باشد، این نظریه شرط ضرورت را صحیح نمی داند، ولی باید رجحان برای آن ارتباط وجود داشته باشد، مثلاً خانمی سؤالی دارد که می خواهد این سؤال را از یک آقا بپرسد، باید سبک و سنگین کنیم، رابطه زن و مرد مانند حرکت در آتش است و نباید در ذکر این حقیقت تعارف کنیم، وقتی یک خانه در آتش می سوزد شما به شرطی به آن خانه وارد می شوید که رجحان عقلی برای آن داشته باشید، باید جمع بندی و سبک و سنگین کنیم، وقتی زن و مرد جوان و زیبا باشند آتش هم تندتر می شود، مجرد و متأهل بودن هم بسیار تأثیر دارد.

بانکی پورفرد ابراز داشت: نظریه ارتباط و معاشرت زن و مرد بر مبنای معروف هم دیدگاه دیگری است که از آیه« وَ عاشِروهُنَّ بِالمَعروف» استخراج شده  و قابل دفاع است، یعنی روابط بر مبنای عرف پسندیده باشد، هر مکانی عرف خود را دارد، عرف حوزه با دانشگاه و مسجد با سینما متفاوت هستند، در مسجد پرده بین زن و مرد وجود دارد اما در  دانشگاه کشیدن پرده خارج از عرف است.

پژوهشگر مسائل خانواده بیان داشت: البته باید دقت کنیم که منظور از عرف در نظریه ارتباط معروف، عرف معروف و پسندیده است و شامل هر عرفی نمی شود، باید حتماً عقل و شرع این عرف را بپذیرد، گاهی در جایی دست دادن زن و مرد با یکدیگر عرف است که قطعاً مورد تأیید ما نیست.

بانکی پورفرد افزود: هر شخصی باید به ظرفیتهای روحی خود توجه کند، مثلاً در دانشگاه رد و بدل جزوه میان دختر و پسر عرف است و کسی با آن مشکلی ندارد، امام اگر من می بینم که اگر از دختری جزوه بگیرم روی روان من تأثیر سوء دارد و ممکن است تحریک شوم باید از آن دوری کنم، هر چند ممکن است همکلاسی دیگر من اینگونه نباشد. /869/201/ب3

 

 

 

ارسال نظرات