۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۴۵۷۶۸۶
آیت الله مصباح یزدی:

تقلید بی منطق و کودکانه سبب گمراهی انسان می شود/ باید نگاهی تحلیلی به تاریخ داشت

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که تقلید کودکانه عاقلانه نیست و در بسیاری از موارد سبب گمراهی می شود، گفت: این کار شقاوت انسان را در پی دارد؛ انسان باید رفتارها را تحلیل کرده و از عناصر مثبت استفاده و از جنبه های منفی اجتناب کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که پیروی کردن از دیگران نه مطلقا صحیح و نه مطلقا غلط است، گفت: در این که ما از تاریخ و رفتار گذشتگان تبعیت کنیم همانند غالب مسائل افراط و تفریط وجود دارد.

وی افزود: تبعیت از خداوند و رسول تبعیتی واجب و لازم است، تبعیت از دیگران به سه قسمت تقسیم می شود، یک نوع تبعیت وجود دارد که عامل آگاهی و اختیار در آن مؤثر نیست؛ گاهی رفتارهایی است که از دیگران تبعیت می شود و این حالت را دارد همانند بچه های کوچکی که از بزرگترهای خود الگو می گیرند که قابل ارزش گذاری نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انجام دادن کاری از سوی عده ای بسیار دلیلی برای انجام آن نمی شود، اظهار داشت: برای این که انسان از تمسخرها و کنایه ها رعایت شود روی به این می آورد که همرنگ جماعت باشد.

وی ادامه داد: انسان باید راه و روشی را انتخاب کند که استناد به دلیل عقلی داشته باشد، شاید انسان برای هر کار خود نتواند دلیل منطقی داشته باشد اما برای انتخاب کار باید دلیل اجمالی منطقی داشته باشد، راهی غیر از تقلیدی که مستند به یک دلیل اجمالی منطقی است نداریم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی چشم بسته الگویی را از تاریخ انتخاب کرده اند، ابراز داشت: نتیجه گرایش های ناسیونالیستی افراطی می شود که نمونه های آن در اعراب بسیار است اما در قوم های دیگر هم وجود دارد، قرآن می فرماید اگر قرآن را برای غیر عرب ها نازل کرده بودیم اعراب ایمان نمی آوردند.

وی عنوان کرد: صرفا چون مثلا اجداد بودند دلیل منطقی برای تبعیت نمی شود، باید از تمایلات فطری استفاده کرد اما در جای خود به کار برده شود، باید از رفتار کودکانه و آینه وار اجتناب کرد، مدهایی که در لباس و مو است در این دسته محسوب می شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تقلید کودکانه عاقلانه نیست و در بسیاری از موارد سبب گمراهی می شود و شقاوت انسان را در پی دارد؛ انسان باید رفتارها را تحلیل کرده و از عناصر مثبت استفاده و از جنبه های منفی اجتناب کند.

وی اضافه کرد: در تبعیت از رفتارها رضایت خداوند متعال باید مدنظر باشد، تقلید بی دلیل یا بر اساس ارزش های غیر عقلانی نباید انجام شود؛ استفاده از تاریخ در واقع پل زدن بین محسوس و معقول است، صرف دانستن تاریخ اثر ندارد بلکه زمانی اثرگذار خواهد شد که تحلیلی باشد و قرآن بر همین اساس تاریخ را بیان می کند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات