۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۴۵۷۶۱۱
دبیر علمی همایش ملی اربعین:

اربعین در حال باز تولید یک جامعه عقلانی در بستر اهل بیت است

دومین پیش نشست تخصصی و کنگره بین المللی لقاء الحسین(ع) با حضور دست اندرکاران این کنگره برگزار شد.
لوای اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسعود معین پور دبیر علمی همایش اربعین و کنگره بین المللی لقاء الحسین(ع) ظهر امروز چهارشنبه پنجم آبان ماه در نشستی رسانه‌ای در محل حوزه هنری با اشاره به اعجاز اربعین، گفت: نقطه رفاقت ما با تمدن‌های دیگر در داده‌های انضمامی می‌باشد این که منجر به رفتار‌سازی جوامع می‌شود.

وی گفت: اربعین یکباره و یک‌جا تمام ظرفیت‌های تربیتی، اخلاقی و معرفتی را با خود به همراه دارد که این ابعاد می‌تواند در مسیر گرایشات اخلاقی و تربیتی انسان موثر واقع شود.

دبیر علمی همایش ملی اربعین درباره رفتارهای قومیتی، اظهار داشت: در کشور عراق در مراسم اربعین تمام رفتارهای ‌قومیتی، ملی و مذهبی کنار گذاشته می‌شود که این نشان دهنده اعجاز اربعین است.

معین پور پیرامون قاعده ایثار در مراسم مذهبی اربعین، ابراز داشت: رفتار‌های ایثارگونه کشور عراق بازخورد خوبی در بین کشور‌های اسلامی داشته است، که الگوی مناسبی را می‌توان از این گونه رفتار‌ها استخراج کرد.

دبیر علمی همایش ملی اربعین با اشاره به رفتار‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: بسیاری از الگو‌های اجتماعی و سیاسی در مراسم مذهبی اربعین تولید می‌شود که قابل بازشناسی است.

وی گفت: مدل امنیتی اربعین در راهپیمایی  کاملا قابل مطالعه است توان نظامی آرامش و آسایش را به زائران به ارمغان آورده است.

معین‌پور درباره مواجهه قومی و ملیتی، تاکید کرد: در مراسم مذهبی اربعین قومیت‌ها و مناسک در کنار یکدیگر با تکیه بر اهل بیت و مدد از آنها جامعه حسینی را به وجود می‌آورند.

وی در ادامه تصریح کرد: اربعین نوید شکل‌گیری امت واحده اسلامی و تمدن انسان‌ساز بشری را با خود به همراه دارد.

دبیر علمی همایش ملی اربعین با اشاره به اینکه اربعین نباید در راهپیمایی خلاصه شود، گفت: اربعین نباید به راهپیمایی سیاحتی و عاطفی منجر شود بینش رفتاری در نگاه توسعه می‌تواند ظرفیت عظیم اربعین را آشکار کند.

وی گفت: آسیب شناسی راهپیمایی اربعین یکی از ابعاد مهم همایش ملی اربعین است زیارت اربعین به عنوان یکی از علامت مومن شناخته می‌شود.

معین‌پور در پایان گفت: دستگاه‌های حکومتی در حوزه سیاسی و امنیتی نباید در طبیعت و هویت سازمان یافته اربعین دخالت کنند، این مراسم باید به صورت دست نخورده اجرا شود./201/856/ب1

ارسال نظرات