۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۵۶۵۳۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

حادثه کربلا نتیجه خطاهای صدر اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دنیا طلبی و عافیت طلبی مانع درک عمیق دین است، گفت: خطاهای تاریخ اسلام اثر خود را در کربلا نشان داد و خطاهای امروز اثر خود را در ظهور حضرت ولی عصر(عج) نشان می دهد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه پنج‌شنبه در مراسم عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) که در حسینیه هیأت شهدای گمنام منیریه برگزار شد، گفت: جامعه ما پر از قوانینی است که درک آنها نیاز به آگاهی عمیق دارد، در دین هم اگر به هر قسمتی از آن سطحی نگاه کنیم دچار اشتباهات فاحش می‌شویم.

وی افزود: برای برقراری صلح مطلق در جهان باید دین رسول خدا (ص) در جهان حاکم شود در این مسیر جنگ‌های زیادی رخ می‌دهد، اما برخی انسان‌های سطحی‌نگر دوست ندارند این بخش تاریخ را بپذیرند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وقتی قرآن نازل شد و برخی وقتی نبوت پیامبر را می‌پذیرفتند از او انتظاراتی داشتند که امروز شاید برای ما غیرمعقول باشد، عنوان کرد: غربت رسول خدا (ص) به علت رفتارهای ایشان بود که عقل سطحی‌نگر بسیاری از مردم نمی‌توانستند آن را تحلیل کرده و درست پای رکاب ایشان ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: در دوران غیبت خداوند با ما مدارا می‌کند، اگر امام حاضر شود معلوم نیست که ما طاقت بیاوریم به همین علت فرمودند که پیش از ظهور ایمان خود را تکمیل کنید چراکه بعد از آمدن حضرت انتظارهای بزرگ از شما خواهد داشت که بدون ایمان نمی‌توانید آنها را برآورده کنید.

وی با اشاره به اهمیت دفاع و شهادت مدافعان حرم در خط مقاومت، بیان داشت: سطح انتظار از شیعه واقعی بالا است امروز وجود شهدای مدافع حرم اتمام‌حجتی برای ما است و کسانی که با آنها مخالفت می‌کنند دچار اشتباه و عذاب بزرگ می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هنگام ظهور امتحانات سخت‌تر می‌شود، ابراز کرد: پیش از ظهور جهان پر از ظلم شده است حضرت ولی‌عصر(عج) بعد از آمدن انحرافات را تحمل نمی‌کنند سرچشمه این انحرافات را قطع خواهند کرد بنابراین باید عقل ما طوری عمیق باشد که بتوانیم همه کارهای ایشان را به شکل معقول درک کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: نباید تصور کنیم که فقط مردم کوفه اینگونه جنایتکار بودند شاید اگر ما نیز در آن شرایط قرار می‌گرفتیم دچار تردید می‌شدیم، چراکه دنیاطلبی و عافیت‌طلبی انسان را از حق بازمی‌دارد، ابعاد سیاسی دین به درک و تحلیل عمیق نیازمند است تا بتوان مسیر درست را انتخاب کرد.

وی گفت: در جنگ بدر 70 نفر از اسراء باید گردن زده می‌شدند اما به علت دنیاطلبی و فریب مردم اجازه ندادند پیامبر (ص) آن‌ها را به قتل رساند سال بعد در جنگ احد طبق پیش‌بینی پیامبر 70 نفر از اقوام خود را از دست دادند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر (ص) قصد داشتند با کشتن این 70 نفر از دشمنان اسلام، صلح جهانی را در دنیا برقرار کنند اما مردم به خاطر منافع شخصی و دنیوی مانع این کار شدند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه در دوران ما نظیر چنین افرادی منتظری بودند که با اعدام منافقان مخالفت کرد، گفت: تحلیل اعدام منافقان بسیار ساده بود چراکه آنها در سازمانی مانده بودند که اعلام‌شده بود محارب هستند و محارب حکم اعدام دارد، همین منافقان 17 هزار نفر را در جامعه ایران ترور کرده بودند درحالی‌که امروز داعشی ها به‌سادگی 17 هزار نفر را نتوانستند بکشند.

وی افزود: بسیاری در تحلیل تاریخ اسلام به این قسمت که می‌رسند می‌گویند پیامبر (ص) اخلاقی رفتار نکردند یا اینکه رسول خدا(ص) به خاطر سیاست اخلاق را زیرپا گذاشتند، در حالی که اگر اجازه می‌دادند پیامبر (ص) حق خود را به کرسی برساند می‌توانست جهان بشریت را از ظلم نجات دهد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: هر خطایی که در تاریخ اسلام صورت گرفته اثر نهایی آن در کربلا خود را نشان داد هر خطایی هم که امروز صورت می‌گیرد در ظهور و فرج اثر آن را خواهیم دید، همین افرادی که ظاهراً روزی به این 70 نفر ظالم رحم کردند کارشان به جایی رسید که در کربلا فرزندان امیرمومنان علی(ع) را بسیار ظالمانه به شهادت رساندند./201/813/ب1

ارسال نظرات