۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۵۵۳۸۶
امام جمعه موقت كاشان:

مسؤوليت والدین نسبت به فرزندان در سبك زندگي دینی بيشتر از ديگران است

امام جمعه موقت كاشان گفت: در سبك زندگي اسلامي مسؤوليت والدين نسبت به فرزندان به ويژه مسؤوليت پدر بيشتر از ديگران است و براي همين است كه قرآن مي فرمايد، با فرزندان خود با محبت رفتار كنيد تا هم خود و هم خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهيد.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار صبح امروز در مراسم زيارت عاشورا در مسجد آيت الله رضوي، گفت: اعلام سبك زندگي از سوي رهبر معظم انقلاب، مستند و براساس آيات و روايات است.

وي با اشاره به اينكه در سبك زندگي از هر گونه اقدامي كه سبب مي شود در معرض اتهام قرار بگيريد پرهيز كنيد، گفت: برخي اوقات حتي صحبت كردن با فرد نامحرم نيز سبب خواهد شد تا انسان در معرض اتهام قرار داشته باشد، بنابراين در سبك زندگي نبوي از هرگونه اقدامي كه سبب اتهام شود بايد پرهيز كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار از غفلت زدايي به عنوان يكي از ويژگيهاي قرآن در هدايت انسان نام برد و افزود: قرآن هم غفلت زدايي مي كند و هم مكرر تأكيد بر احسان به والدين دارد تا با غفلت زدايي، احسان به والدين فراموش نشود، چرا كه انسان در بيشتر مواقع نسبت در زمينه احسان به والدين دچار غفلت مي شود، از اين رو قرآن مكرر احسان به والدين را تكرار و تأكيد كرده است.

وي با اشاره به اينكه پدر و مادر هيچ موقع نسبت به احسان به فرزندان دريغ نمي كنند، ادامه داد: هر چند پدر و مادر از احسان به فرزندان غفلت نمي كنند و توجه آنها بيشتر به تأمين نيازهاي روزمره آنها است، اما ممكن است از موضوع اصلي كه هدايت و ارشاد فرزندان است غفلت كنند.

به گفته وي، در سبك زندگي اسلامي مسؤوليت والدين نسبت به فرزندان به ويژه مسؤوليت پدر نسبت به فرزندان بيشتر از ديگران است و براي همين است كه قرآن مي فرمايد، با فرزندان خود با محبت رفتار كنيد تا هم خود و هم خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهيد.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه خداوند در قرآن مسؤوليت پدر را در قبال خانواده يادآوري و غفلت زدايي كرده است، گفت: خداوند در سوره مباركه نور كه از آن به عنوان سوره عفّت نيز نام برده مي شود دستورات زيادي را براي پدر و مادر بيان كرده است، از جمله جدا بودن اتاق خواب پدر و مادر از اتاق خواب فرزندان را سبب عفت در خانواده دانسته است.

به گفته وي، در سبك زندگي اسلامي پدر در مديريت خانواده نه تنها مديريت مسائل مادي و مالي را برعهده دارد بلكه مديريت مسائل معنوي و همه جانبه امور خانواده نيز بر عهده پدر است و اگر كوتاهي شود، مصداق اين روايت است كه مي گويد، فرزند در قيامت به دليل عدم توجه به تربيت خود، دست پدر و مادر خود را مي گيرد و با خود آنها را به طرف جهنم مي برد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: در روايت ديگري پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، مرد و زن مسؤول خانواده هستند و بايد به همه امور زندگي به ويژه بخش مهم زندگي كه مسأله تربيت است توجه داشته باشد.

وي افزود: پيامبراكرم(ص) در روايتي ديگر مي فرمايد، فرزندان خود را براساس محبت من و محبت اهل بيت(ع) تربيت كنيد، بنابراين فلسفه محبت به اهل بيت(ع) اين نيست كه آنها نيازي به محبت ما داشته باشند بلكه اين ما هستيم كه نياز به محبت اهل بيت(ع) داريم.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه اگر از برخي مسائل غفلت شود، بقيه ارشادات انجام شده را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد،گفت: از سلسله مباحث سبك زندگي مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه سه اصل «عمل، امر به معروف و مال حلال›› در تربيت اساسي فرزندان براي سبك زندگي اسلامي نقش اساسي دارند، چرا كه نفوذ عمل پدر و مادر از زبان بيشتر است و در كنار عمل، از زبان نيز بايد در امر به معروف استفاده كرد، ضمن اينكه لقمه حلال زمينه هدايت در سبك زندگي اسلامي را فراهم مي‌كند./1307/202/ب2

ارسال نظرات