انصاف، سرور اعمال است

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام محمدرضا کمالی استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد ولیعصر کرمان با اشاره به رفتار انسان با خلق خدا، گفت: اصول و ارکان معامله و رفتار با خلق خدا طبق روایت امام صادق 7 عدد بوده که حلم و بخشش دو اصل اول آن هستند؛ تواضع سومین موردی هست که امام صادق از آن یاد می کند و در بیانی دیگر در توضیح تواضع از قول پیامبر تواضع را اصل هر شرافتی معرفی می فرماید.
وی ادامه داد: تواضع اساس شرافت، مرتبت و جایگاه رفیع و بلند بوده و برای رسیدن به اینها احتیاج به تواضع است؛ تواضع باید برای خدا و در راه خدا باشد و غیر از این نیرنگ و کبر است چون انسان با این کار قصد دارد خود را نزد مردم عزیز کند و جایگاهی پیدا کند؛ کسی که برای خدا تواضع کند خداوند او را بر بسیاری از بندگان شرافت و برتری می دهد.
این استاد حوزه علمیه کرمان در ادامه روایت امام صادق از قول نبی اکرم، گفت: اهل تواضع یعنی آن هایی که حقیقتا متواضع هستند سیمایی نورانی دارند که فرشتگان آسمان و کسانی از اهل زمین که معرفت داشته باشند به آنها را می شناسند؛ رسول خدا به تواضع توصیه مدام فرمودند و از فخرفروشی نفی کردند؛ هیچ وقت نباید نسب یا چیز دیگری را ملاک برتری بر دیگران دانست زیرا تنها ملاک برتری بندگان نزد خداوند باهم تقوا است.
وی اظهار داشت: روز قیامت که همه ارزش های دنیایی کنار می رود انسان می ماند و اعمالش؛ خدای تعالی جنت و بهشت را برای بندگان نیکوکار و فرمانبردار آماده کرده است حتی اگر از نسب پایینی هم برخوردار باشد؛ در بین شهدای کربلا غلام سیاهی به نام جون دیده می شود که غلام ابوذر غفاری بود و بعد از اینکه آزاد شد خدمتگزار امیر مؤمنان شد.
این استاد حوزه علمیه در ادامه سرگذشت جون، گفت: جون با سن زیاد خود روز عاشورا در پیشگاه امام حسین حاضر شد و اعلام آمادگی کرد که حضرت در پاسخ فرمود تو یک عمر خدمتگزار ما بودی و لازم نیست در اینجا حاضر باشی چون ما تو را می شناسیم؛ اما جون به میدان رفت و پس از اندکی از پا در آمد و حضرت مثل علی اکبر با او برخورد کرد و برای جایگاه این غلام سیاهچهره دعا کرد.
وی ادامه داد: غلام سیاه کربلا که نسب پایینی هم در بین اعراب داشت به جایی رسید که همه شیعیان در زیارت شهدای کربلا به او می گویند « بابی انتم و امی». آتش جهنم برای اهل معصیت خلق شده حتی اگر سیدی از سادات قریش بوده و بهترین نسب را داشته باشد.
حجت الاسلام کمالی با اشاره به اصل چهارم رفتار و معامله با خلق خدا گفت: دستگیری و سخاوت ویژگی بسیار ارزشمندی است که در روایات توصیه شده است؛ کسانی هستند که دستشان باز بوده و توانایی دستگیری از دیگر بندگان دارند اما بخل می ورزند و خیر رسانی نمی کنند؛ سخاوت از ویژگی های انبیای الهی است و همه ائمه دست به خیر و سخی بودند.
وی با اشاره به خطبه امام سجاد در مسجد شام گفت: از ویژگی های امام علی در کلام امام سجاد جوانمردی، بخشندگی و اهل سخاوت و بخشش بودن است؛ بخشیدن چیزهایی که انسان دوست دارد سخاوتمندی است اما بعضی اوقات چیزهایی را در زندگی به دیگران می بخشیم که به آن احتیاج نداریم.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: از نشانه های سخاوت بی اعتنایی به اینکه دنیا در دست چه کسی هست و چه کسانی از اموال دنیا بهره برداری می کنند به این معنا که غم و غصه مال دنیا را نخوریم چون دنیا ارزشی ندارد؛ انسان سخی به خدا، بندگان و بهشت نزدیک است و از آتش دوزخ دور است اما بخیل از خدا، بندگان و بهشت دور بوده و به جهنم نزدیک است.
وی با اشاره به شفقت و مهربانی به عنوان پنجمین اصل از ارکان رفتار به خلق خدا گفت: هر گونه که با دیگران در دنیا رفتار کنیم با ما رفتار خواهد شد؛ اگر نسبت به سایرین شفقت و مهربانی داشته باشیم در هنگام مردن و احتضار که انوار پاک اولیای خداوند بر انسان حاضر می شوند به فرشته مرگ توصیه می کنند با این بنده مدارا شود چون با خلق مدارا و مهربانی داشته است.
حجت الاسلام کمالی تصریح کرد: حضور وجود مقدس و نورانی امیر مؤمنان بر بالین انسان ها در لحظات آخر امری مسلم است؛ کسی که پیرو خاندان عصمت بوده و در حد وسع و توانش به دستورات ایشان عمل کرده باشد مورد لطف امیر مؤمنان است به این صورت که به فرشته مرگ سفارش می شود با این مؤمن مدارا شود؛ فرشته مرگ عالم بهشت و اولیای خداوند را در کنار عالم دنیا به بنده در حال احتضار نشان می دهد تا او انتخاب کند و بنده مؤمن دنیا را پس می زند.
این کارشناس امور دینی با اشاره به خیرخواهی نسبت به دیگران گفت: پیامبران الهی نسبت به بندگان خدا خیرخواه و ناصح بودند و همچنین امام حسین خبر بندگان خدا را می خواست از همین رو این ها را نصیحت کرد؛ همه بندگان خدا باید به اندازه وسعشان در خیرخواهی تلاش کنند و طبق روایات کسانی که برای خیرخواهی مؤمنین تلاش کنند از بزرگ ترین جایگاه ها در روز قیامت برخوردارند.
وی تأکید کرد: عدل و انصاف آخرین اصل از اصول معامله با خلق بوده به این معنا که هر چه برای خودمان می پسندیم و برای دیگران بپسندیم؛ یکی از سخت ترین کارها که خداوند بر بندگانش واجب کرده است مسأله انصاف است که متأسفانه افراد بسیاری چنین ویژگی ندارند برای مثال اسباب اذیت همسایگان را فراهم می کنند در حالی که خودشان نمی توانند آزار همسایه را تحمل کنند.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: عدل و انصاف در بعض روایات در کنار ذکر خداوند متعال در هر حالی سرور و سید اعمال معرفی شده است و ذکر الهی یعنی دستورات خداوند در جای خود انجام دهیم./201/9704/ب1