عبادت و عرفان از جلوه های معرفتی امام حسین است
![ترویج فرهنگ عاشورا سبب زنده نگهداشتن ارزشهای انقلاب میشود](/Original/1395/07/14/IMG16084498.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حامد شاه حیدری استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) شهر کرمان، اظهار کرد: یکی از جلوه های معرفتی امام حسین(ع) زهد آن حضرت بود و زهد به کسی می گویند که نسبت به دنیا؛ از دنیا دل بریده است و در قلب او حب دنیا وجود ندارد نه در ظاهر بلکه در ظاهر دنیا را مرکبی قرار می دهد و از آن استفاده می کند، اما دل به دنیا نمی بندد.
وی بیان کرد: امام حسین (ع) در زهد اینگونه بود؛ اما دشمنان آن حضرت هم و غمشان دنیا شد و در روایت آمده است معاویه ملعون پرخواب، پرخور و پر حرف بود و دنبال ریاست و سایر مسائل بود و حب دنیا او را شیفته خود کرده بود.
حجت الاسلام شاه حیدری تصریح کرد: شهادت از جمله مواردی است که از دل زهد بیرون می آید و کسی که در دام دنیا گرفتار شود نمی تواند شهید شود و دل کندن از دنیا شهادت را در پی خواهد داشت.
استاد حوزه ادامه داد: زهد صفت بسیار بزرگی است که در دعای ندبه نیز به آن اشاره شده است، و دل نبستن به دنیا یکی از جلوه های امام حسین(ع) بود و اگر کسی می خواهد راه امام حسین(ع) را ادامه دهد باید مسأله زهد را بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: علاقه نفسانی انسان به مال دنیا است و نباید دنیا انسان را فریب دهد و داشتن مال زیاد انسان را به گمراهی و تباهی می کشد اما اگر کسی زهد داشته باشد می تواند صدقه، انفاق و قرض دهد.
حجت الاسلام شاه حیدری در بخش دیگری از سخنانش عبادت و عرفان امام حسین(ع) را یکی دیگر از جلوه های آن حضرت دانست و افزود: سوره فجر را سوره امام حسین(ع) می دانند عبادت و عرفان آن حضرت به حدی رسید که مدال نفس مطمئنه را از خدا گرفت.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر کسی می خواهد روز عاشورا را بشناسد باید شب عاشورا را بشناسد و اتفاقاتی که در روز عاشورا افتاد ریشه در شب عاشورا داشت؛ و شب عاشورا شب عبادت برای اباعبدالله و اصحابش بود.
حجت الاسلام شاه حیدری عنوان کرد: اگر کسی عبادت شبانه داشته باشد می تواند در روز کارهای خود را به بهترین نحو پیش ببرد و می توان از شهید چمران به عنوان فردی که عبادت شبانه را رمز موفقیت خود می دانست یاد کرد.
وی یادآور شد: اگر در روز عاشورا بزرگ ترین شاهکار اطاعت را می بینیم تنها به سبب عبادت امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت بود، بنابراین باید در زندگی خود عبادت و عرفان آن حضرت را سرلوحه کار های روزمره خود قرار دهیم.
استاد حوزه عنوان کرد: اگر کسی می خواهد راه امام حسین(ع) را ادامه دهد باید عبادت خود را به صورت کمی و کیفی بالا ببرد و در این راه رشد کند و بزرگان ما اگر به هر مقامی که رسیدند منشا آن عبادت بود، وانسان با عبادت به اطاعت می رسد.
حجت الاسلام شاه حیدری اضافه کرد: خداوند در قرآن تأکید زیادی بر تقوا کرده است و اگر کسی تقوی داشته باشد که همان ترمز دینی است؛ می تواند به جای برسد که با تقوی خود بتواند جلوی گناه را بگیرد و تقویی که شامل حال انسان می شود منشأ آن عبادت است./202/9709/ب1