۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۵۴۰۹۷
آیت الله حسینی بوشهری:

برای حفظ نظام باید عاشورایی عمل کنیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: راه حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران عمل بر اساس معیارهای عاشورایی است، ما باید مبانی عاشورا را در زندگی شخصی خود پیاده کنیم تا زندگی مان شیرین شود.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری شب گذشته در جمع مردم ولایتمدار شهر هیأت رزمندگان اسلام در مسجد امام خمینی(ره) واقع در میدان امام خمینی(ره) گفت: رفتار عاشورائیان در کربلا رفتاری کاملاً آگاهانه بوده است.

وی با مروری بر مباحث شبهای گذشته به تبیین دو دیدگاه راجع به مسأله عاشورا پرداخت و افزود: شاخصهایی را برای عاشوریان مطرح کردیم که شاخصهای بسیار مهمی است، شاخصیهایی مثل عمل به قصد تقرب به خداوند، عزت گرایی، مبارزه برای نجات انسان، شهادت طلبی، استقامت در راه رسیدن به هدف و مبارز با ایمانهای فصلی و مقطعی، شاخصهایی است که هر شیعه به عنوان پیرو امام حسین(ع) باید در خودش تقویت کند.

آیت الله حسینی بوشهری دنیا را وسیله ای برای رسیدن به کمالات دانست و اظهار کرد: خداوند دنیا را به عنوان وسیله و ابزاری برای رسیدن به کمالات آفریده است ولی برخی از آن برای رسیدن به قدرت و شهوت آن هم از راه نا مشروع استفاده می کنند.

عضو جامعه مدرسین ابراز کرد: همه کسانی که همچون امام حسین(ع) فکر میکنند، برخلاف انسانهای عادی که یک ولادت دارند و یک مرگ دارند، از دو ولادت برخوردار هستند یا اساساً مرگ برای آنها مطرح نیست، روزی متولد میشوند و به حسب ظاهر روزی از دنیا میروند، انسانهای خدا باور و خدا محور یعنی انسانهایی که به قصد تقرب الهی اقدام و عمل دارند یک ولادت ظاهری دارند و ولادت باطنی آن زمانی است که وجودشان تأثیرگذار در جامعه است، وجودشان میتواند در عالم هستی تغییر دهنده باشد، این ولادت یا ادامه دارد یا مرگی برای این ولادت وجود ندارد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در دوران های مختلف صحنه هایی به وجود می آید و عده ای از افراد خاص حضوری حسین وار پیدا می کنند و مکتبشان تا ابد باقی می ماند.

امام جمعه موقت قم انواع اقدامات را در چهار دسته اقدامات کورکورانه، اقداماتی از سرِ اجبار، اقداماتی از روی اضطرار و اقداماتی کاملاً هوشمندانه تقسیم بندی کرد و گفت: مصداق اقداماتی که کورکورانه است انسانهایی هستند که در آیه شریفه«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: این انسانها چشم دارند ولی حقیقت را نمی بینند، گوش دارند ولی حقیقت را نمی شنوند، عقل دارند ولی حقیقت را درک نمی کنند و بدین واسطه همیشه در جهل میمانند و راه را کج می روند، خداوند در این شریفه آنها را در حدّ حیوان ی بدتر از حیوان معرفی میکند و می گوید این افراد غافل هستند چرا که رفتارشان بر اساس معیارهای عقلانی شکل نمی گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: دسته دوم از اقدامات، اقداماتی است که از سرِ اجبار شکل می گیرد، این افراد از استعداد فهم برخوردار هستند ولی با مانع روبرو میشوند و آزادی از آنها سلب میشود به همین سبب نمیتوانند عمل درست را انجام دهند.

وی افزود: دسته سوم از اقدامات، اقداماتی است که از سر اضطرار صورت میپذیرد، مثلاً انسان مسلمانی از روی ناچاری برای حفظ جانش مجبور میشود گوشت حیوان مرداری که در بیابان افتاده است را بخورد.

آیت الله حسینی بوشهری اقدامات عاشورائیان در کربلا را اقداماتی کاملاً آگاهانه و دقیق دانست و اذعان کرد: اقدامات عاشورائیان در کربلا جزء هیچ کدام از اقدامات بالا نبود، همه آنها با اختیا کامل و از روی بصیرت و آگاهی رفتار میکردند، همه آنها میدانستند این یک فرصت طلایی است و نباید فرصت همراهی امام معصوم را از دست بدهند. 

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دستگاه انسان سازی ابا عبد الله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا زهیر و حرّ را با توجهات ویژه به سمت خودش کشانید و آنها را گمراهی نجات داد، این دستگاه انسان سازی الآن هم وجود دارد، هیأتهای مذهبی، دسته های عزاداری همه و همه دستگاه های امام حسین(ع) در زمان حال برای ساختن انسانها است.

امام جمعه موقت قم به رشادتهای مدافعین حرم حضرت زینب(س) اشاره کرد و افزود: این رشادتها برگرفته شده از رشادتهای عاشورائیان در کربلا است، گذشتن از زن و فرزند برای دفاع از ناموس و فرزند دیگران، برای بقای اسلام از روحیات عاشورائیان در کربلا است، اگر بخواهیم این نظام باقی بماند باید کربلایی فکر کنیم و کربلایی عمل کنیم، حضور مبانی عاشورا در زندگی شخصی هر فرد، سبب شیرینی زندگی او می شود./867/پ201/ج 

ارسال نظرات