۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۴۵۴۰۷۲
استاد حوزه علمیه:

ادب در برابر ولایت را از قمر بنی هاشم بیاموزیم

حجت الاسلام محمدی گفت: ادب قمر بنی هاشم نسبت به امام و ولیش بسیار شگفت انگیز است از این رو باید ادب در برابر امام را از ایشان بیاموزیم چرا که ایشان با آنکه برادر امام حسین(ع) هستند اما برای رعایت ادب هرگز ایشان را برادر خطاب نکردند مگر در زمان شهادت که با مظلومیت تمام می گویند؛ «یا اخا ادرک اخاک».
قمر بنی هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین محمدی استاد حوزه علمیه کرمان، پنجشنبه گذشته در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان در ادامه  سخنان شب های گذشته خود در رابطه با نماز، گفت: اگر نماز با شرایطش خوانده شود؛ مقبول درگاه الهی خواهد شد سپس خود شما مقبول درگاه پروردگار می شوید و خداوند می گوید: هدف از نماز این بود که تو محبوب من شوی چرا که عبادت مقدمه رسیدن به قرب الهی است.

وی بیان داشت: نماز مقدمه و ابزار عروج مومن به سوی خداوند است چنانچه در روایت آمده "الصلاة المعراج المؤمن" پس اگر نمازی مقبول می خواهیم باید به آیات و روایات مراجعه کنیم تا راهمان روشن شود.

حجت الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: آنچه لازم است به آن دقت کنیم رعایت حدود شرایط نماز است چرا که گاهی آنقدر در رعایت شرایط نماز مقبول پیش می رویم که دچار وسواس می شویم و توجه به عمل برای نفس عمل است نه هدف آن؛ پس نباید در این مساله غرق شویم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان بازسازی کعبه به دست حضرت ابراهیم (ع) و پسرش؛ افزود: حضرت ابراهیم (ع) پس از اتمام بازسازی کار را تمام شده نمی داند و به خداوند می گوید: پروردگارا این عمل را از ما قبول کن.

وی در اشاره به شرایط مقبولیت نماز ابراز داشت: نخستین شرط؛ شرط اعتقادی است که همان ایمان به خداوند متعال می‌باشد زیرا بی اعتقادی به خدا سبب هبط عمل است.

حجت الاسلام محمدی در بیان شرط دوم گفت: شرط اخلاقی است که همان تقوای الهی است زیرا این مساله به حدی اهمیت دارد که در داستان نذر هابیل و قابیل می بینیم که خداوند به دلیل همین تقوا از هر دو آنان به صورت یکسان نمی پذیرد.

وی ادامه داد: در قرآن اشاره شده که عمل نیک به تنهایی ارزشمند نیست مگر آنکه تا روز قیامت حفظ شود چراکه در اکثر موارد عمل نیک را با گناه و معصیت از بین می بریم از این رو گناه و معصیت مانع از بالا رفتن نماز می شود.

این کارشناس مذهبی در بیان شرط سوم عنوان داشت: شرط سیاسی ولایت از مهم‌ترین شروط است چرا که در زیارت نیز می گوییم: خداوند به واسطه دوستی با اهل بیت (ع) طاعت ما را می پذیرد بنابراین نماز با ولایت گره خورده است که البته رعایت ادب توأم با ولایت مداری نیز مطرح است چنانچه نماز را جلوتر از قبر معصوم نباید خواند به جهت رعایت ادب نسبت به ولایت.

وی افزود: در سوره حجرات می خوانیم؛ که ای مردم صدای خود را بالاتر از صدای پیامبر نبرید در غیر این صورت اعمالتان باطل می شود و دچار هبط عمل می شوید پس رعایت ادب در نزد ولی بسیار مهم است.

حجت الاسلام محمدی در پایان تاکید کرد: ادب قمر بنی هاشم نسبت به امام و ولیش بسیار شگفت انگیز است از این رو باید ادب در برابر امام را از ایشان بیاموزیم چرا که ایشان با آنکه برادر امام حسین (ع) هستند اما برای رعایت ادب هرگز ایشان را برادر خطاب نکردند مگر در زمان شهادت که با مظلومیت تمام می گوید: "یا اخا ادرک اخاک" ای برادر برادرت را دریاب./202/9703/ب1

ارسال نظرات