۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۵۳۷۰۰
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

خلوص نيت موجب جاودانگي و ماندگاري عزاداري حسینی می شود

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران خلوص نيت در عزاداري ها را موجب جاودانگي و ماندگاري دانست و گفت: ائمه اطهار(ع) نيز براي امام حسين(ع) عزاداري کرده و مرثيه خوان ها و شاعران ديني در رابطه با عاشورا اشعار مي سرودند، به همین دلیل ما وظيفه داريم اين عزاداري ها را از آسيب ها و تهديدها دور نگه داريم.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در جمع هیأت های مذهبی مرکز استان گفت: امام حسين(ع) براي مقابله با بدعت‌ها بعد از شهادت پيامبر اكرم(ص) به پا خاست و ما بايد دقت كنيم كه تحريفات و انحرافاتي كه دين اسلام را تهديد مي كند وارد دين نشود.

وی خاستگاه و جريان انقلاب شكوهمند اسلامي را جريان كربلا دانست و افزود: با همان انگيزه هايي كه امام حسين(ع) به خاطر آن قيام كرد امام راحل نيز در راستاي همين نهضت براي مقابله با بدعت‌ها قيام كرد و همان بدعت هایی كه بعد از رحلت نبي مكرم اسلام(ص) وارد دين شد.

استاد حوزه علمیه مازندران خلوص نيت در عزاداري ها را موجب جاودانگي و ماندگاري دانست و اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) نيز براي امام حسين(ع) عزاداري کرده و مرثيه خوان ها و شاعران ديني در رابطه با عاشورا اشعار مي سرودند، به همین دلیل ما وظيفه داريم اين عزاداري ها را از آسيب ها و تهديدها دور نگه داريم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران ادامه داد: عزاداري ها بايد سنتي و بي پيرايه برپا شوند، به همین دلیل بايد با شناخت آسيب ها زمينه ورود خرافات به اين آیين ديني را از بين ببريم.

حجت الاسلام صادقی استفاده از آلات موسيقي و آهنگهاي غربي در دسته هاي عزاداري، بيان اشعار بي مايه و غير واقعي و استفاده از شمايل و علامت را از جمله آسيب هاي وارده به عزاداري ها برشمرد و خاطرنشان کرد: باید به جای پرداختن به این گونه مسائل حاشیه ای و غیر اصولی بر تقویت معرفت و هویت عاشورایی در جامعه تلاش شود.

وی رمز ماندگاري عاشورا را عزاداري خالصانه عنوان کرد و افزود: عزاداري ها بايد شناخت و معرفت ديني جوانان را افزايش داده و موجب حرکت و پويايي ديني و مذهبي آنان شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران هدف امام حسين(ع) و ياران ايشان از قيام عليه ظالمان و مسلمان نمايان را احياي اسلام و نماز دانست و تصریح کرد: امروز اين وظيفه مسؤولان هيأت ها و تشکل هاي ديني است که با فرهنگ سازي و همت قرآني، اهداف امام حسين(ع) را احيا کنند.

وی با بیان این که ولايت فقيه جدا از ولايت امام حسين(ع) نيست، خاطرنشان کرد: امروز حق در قالب ولايت فقيه بر مسلمانان جهان عرضه شده است که نتيجه تلاش ها و مجاهدت هاي پيامبران بزرگ الهي در طول هزاران سال گذشته و ائمه بزرگوار(ع) است.

استاد حوزه علمیه مازندران تبيين اهداف امام حسين(ع) را یکی از رسالت های مهم روحانیان و هیأت های مذهبی دانست و تصریح کرد: اگر نماز، امر به معروف و نهي از منكر و رعايت احكام و شريعت اسلام مورد توجه قرار نگيرد و يا مورد بي‌مهري قرار گيرد در آن صورت نه تنها به اسلام و احكام آن عمل نكرده‌ايم بلكه نهضت عاشورا را نيز به فراموشي سپرده‌ايم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران هدف از قيام امام حسين(ع9 را روشنگري جامعه در پيمودن راه صحيح و ثواب اعلام كرد و گفت: نبايد مفاهيم ارزشي چون جهاد و شهادت، صبر و شجاعت و ايثار با برخي خرافه‌ها و بدعت‌ها آميخته شده و اصل موضوع به فراموشي سپرده شود.

وی به تلاش دشمنان در به انحراف كشيدن مسير فرهنگی حسینی اشاره كرد و افزود: دشمنان در يك حركت خزنده و آرام سعي مي‌كنند قالب عزاداري‌‌هاي ما را دچار خرافه‌هايي كنند كه در ذات اسلام سراغي از آن را نمي‌توان گرفت.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به تاريخچه عزاداري‌هاي امام حسين(ع)، افزود: عزاداري‌هاي محرم از همان ظهر عاشورا با ورود اسرا به قتلگاه شروع شد، اما نخستین کسي که براي امام حسين(ع) روضه خواند، جبرئيل و در حضور پيامبر اکرم(ص) بود و پيامبر نيز نخستین کسي بود که براي امام حسين(ع) اشک ريخت.

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که تنها راه مقابله با بدعت ها و خرافات کار فرهنگي است، گفت: نقش هیأت های مذهبی و مبلغان دینی در جلوگیری از ورود خرافه و بدعت در دین بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است چون دشمن تلاش می کند از طریق برنامه های عزاداری و هیأت های مذهبی خرافه و بدعت را در دین وارد کند.

وی با بیان این که عاشورا قیامی فرهنگی است که سیدالشهدا(ع) برای مقابله با باورهای غلط دینی آن زمان انجام داده است، گفت: عزاداران حسینی باید به شکلی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) حضور یابند که نشان از فرهنگ بالای آنها باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که عاشورا یک نهاد مقدس و مجموعه‌ای از حرکت‌های فرهنگی است که برای روشنگری افکار عمومی و اصلاح جامعه انجام شده است، گفت: امام حسین(ع) زمانی دید که مردم به اجرای قانون الهی نمی‌پردازند و به حق عمل نمی کنند و باطل اوج گرفت با این اقدام خود، با توجه به مقتضیات زمان گذشته تلاش کرد در گسترش آزادی، ایثار، شجاعت، شهامت و شهادت گام بردارد.

وی بیان کرد: درس‌ها و عبرت‌های عاشورا می‌تواند ما را به ساحل نجات و آرامش برساند و هرچه این بهره‌برداری از عبرت‌ها و درس‌های عاشورا بیشتر باشد سعادت ما نیز استوارتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ما در برابر حادثه کربلا و مراسم و مجالس امام حسین(ع) آزاد نیستیم که هر کاری بکنیم بلکه باید در برگزاری سالم مراسم عزای حسینی گام برداریم، ادامه داد: همه ما باید در سالم نگه‌داشتن نهضت امام حسین(ع) تلاش کنیم و در برای نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر مجدانه و پرشور وارد شویم./950/202/ب2

ارسال نظرات