۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۵۳۳۲۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران:

عزاداری حسینی نباید آلوده به مباحث سیاسی شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران عدم استفاده سیاسی و جناحی از مراسم‌های محرم را خواستار شد و گفت: مراسم‌های عزاداری حسینی باید پاک باشد و نباید از اینگونه برنامه ها بهره‌برداری سیاسی شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر استان در ساری یکی از فلسفه های مهم نهضت امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اقامه شعائر مذهبی و برپایی مجالس عزاداری مصداق بارز امر به معروف است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران، نماز را فلسفه قیام عاشورا و نمایش بزرگترین معروف و مبارزه با منکر دانست و بر ضرورت زنده نگه داشتن قیام امام حسین(ع) در ایام محرم تاکید کرد و اظهار داشت: کربلای حسین(ع) راه سعادت را برای جامعه بشری هموار کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، فلسفه قیام امام حسین(ع) را ادای تکلیف در زندگی معرفی کرد و افزود: قیام سید الشهدا(ع) الگویی برای کسانی است که در تلاش برای مبارزه با استکبار و استبداد هستند.

وی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان با هویت ملی که سرچشمه آن اسلام علوی و حسینی است تاکید و خاطرنشان کرد: تلاش همراه با بصیرت و نگاه عمیق به هویت ملی از کارهای مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

حجت الاسلام شکریان حماسه سازان عاشورا را ابدی و جاودان برشمرد و ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ را از ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ ارﮐﺎن ﻋﺰاداری ھﺎ در ﻣﺎه ﻣﺤﺮم داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﻋﺎﺷﻮرا ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزﺷﻤﻨﺪ اﺳﺖ و ھﻤﻪ اﻗﺸﺎر در اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﯿﺪ، ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻓﺴﺎد و ﺧﺮاﻓﻪ دﻋﻮت ﺷﺪهاﻧﺪ.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ جهل، از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن اﻧﺤﺮاف ھﺎی اﺧﻼﻗﯽ و اﺣﯿﺎی ﺳﻨﺖ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﮫﯽ از ﻣﻨﮑﺮ را از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪھﺎی ﻗﯿﺎم ﻋﺎﺷﻮرا ذﮐﺮ ﮐﺮد و اﻓﺰود: اﯾﻦ ﭘﯿﺎم ﺑﺎﯾﺪ در ﻋﺰاداری ﻋﺎﺷﻮرا ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮد.

ﻋﻀﻮ ﺷﻮرای ﻓﺮھﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﯽ مازندران، ﻣﺤﺮم را ﻓﺮﺻﺘﯽ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ، ﺗﺒﻠﯿﻎ و اﺷﺎﻋﻪ ﻓﺮھﻨﮓ واﻻی ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﯿﻦ اﻗﺸﺎر ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮاﻧﺪ و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺰاداری ﮐﺮد ﮐﻪ اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ (ع) از ﻣﺎ راﺿﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت اﺳﻼﻣﯽ مازندران، ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ را ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ رﮐﻦ ﻋﺰاداری اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ(ع) داﻧﺴﺖ و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: اﮔﺮ ﻣﺤﺮم را درک ﻧﮑﻨﯿﻢ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ از ﻋﺎﺷﻮرا ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ و ﭘﯿﺎم آن را در زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﺟﺎری ﮐﻨﯿﻢ.

ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم شکریان ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ھﯿﺄت ھﺎی مذهبی ﭘﺮﭼﻤﺪار اﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺣﻤﺎﺳﯽ ھﺴﺘﻨﺪ، اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮد: ﻧﮫﻀﺖ ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﻪ دور از ھﺮ ذﻟﺘﯽ اﺳﺖ و ھﯿﺄت ھﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺑﺪﻋﺖھﺎ و ﺧﺮاﻓﻪھﺎ راه ﺷﮫﯿﺪ ﮐﺮﺑﻼ را ﺑﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ اداﻣﻪ دھﻨﺪ.

وی همچنین با بیان این که تمسک جستن به سراج منیر و مصباح هدایت یکی از اساسی ترین نیازهای بشری اسـت، اظهارداشت: پاسداشت و تکریم عاشورای بزرگ امام حسین(ع) ضروری انکار ناپذیر است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با یادآوری این که بشریت برای تکامل حیات خویش نیازمند عاشوراست، گفت: عاشورا می تواند فطرت توحیدجو، خداباور، عدالت طلب و مقاومت در برابر ستمگری را تقویت و جوامع بشری را تا پـای جـان برای حرکت بر این مدار تشویق کند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با تصریح اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر انسانیت نیازمند جرعه ای از اندیشه عاشورا است، افزود: قیام امام حسین(ع) قیامی برای حراست از فرهنگ ناب اسلامی بود.

حجت الاسلام شکریان با بیان این که فرهنگ مهم ترین بخش حیات انسانی است، گفت: هرگونه تحول بنیادین در زندگی انسان به تحول فرهنگی بستگی دارد، تغییر و تحول در عرصه فرهنگ می تواند زندگی و آینده بشر را دستخوش تغییرات جدی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیاست‌های کلی بر این است که از حمل علم و شمائل حمایت نشود و باید در این مورد ارشادی خواسته شود، افزود: عزاداری‌ها باید در حسینیه‌ها انجام شود و نصب چادر در معابر مشکلات خاص خود را دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران عدم استفاده سیاسی و جناحی از مراسم‌های محرم را خواستار شد و ادامه داد: مراسم‌های عزاداری حسینی باید پاک باشد و نباید از گونه برنامه ها بهره‌برداری سیاسی شود.

این مسؤول با اشاره به به‌کارگیری آلات موسیقی در عزاداری‌ها، یادآور شد: مراسم‌های عزاداری باید سنتی و صاف و پاک باقی بماند، در بعضی مواقع زمان عزاداری‌ها تا پاسی از شب می‌رسد که صدای بلندگوها ایجاد مزاحمت می‌کند.

وی با اشاره به انحراف از نوع عزاداری در بعضی از خانم‌ها که با آرایش عزاداری می‌کنند، گفت: این نوع آرایش در عزاداری فضا را آلوده می‌کند و از نیروی انتظامی خواسته شد تا تذکر لسانی داده شود.

حجت الاسلام شکریان با تاکید بر این که حماسه حسینی فوق عقل بوده و هر کسی را یارای درک آن نیست، گفت: عشق قله پروازش بسیار فراتر و برتر از قله عقل است که برای همین عقل خطرپذیری را رد می کند که اسارت و گرفتار کردن اهل و عیال را مذمت کرده و در فضای ناامن و خوف ناک پا گذاشتن را خلاف منطق می داند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که امام حسین(ع) خون خدا شد تا اگر خدا خواست و مکتب و جامعه نیاز به حیات طیبه داشت خون تزریق کرده وحیات تازه به کالبد جامعه و دین بدهد که این قیام بزرگ الهام بخش آزادی خواهان جهان شده است، گفت: امام حسین(ع) با این خون نام خدا را زنده کرده و دین را از خطر نابودی بیرون آورد.

استاد حوزه علمیه مازندران، ادامه داد: امام حسین(ع) در راستای حفظ و ترویج دین گام های ارزنده ای برداشته و برای بقای اسلام نیاز به جریان خون در شریان هایش دارد که در غیر این صورت  فرجام آن مرگ و بیجانی خواهد بود./950/202/ب3

ارسال نظرات