۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۵۲۲۱۰
در درس خارج مطرح شد؛

توصیه های مهم آیت الله مکارم در آستانه محرم به عزاداران و مبلغان حسینی/ تاکید بر لزوم پرهیز از خرافات در مجالس عزا

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان توصیه هایی مهم خطاب به عزاداران و مبلغان بر لزوم پرهیز از خرافات در مجالس عزاداری تاکید و تصریح کرد: از انجام هرگونه عملی که سبب وهن دین و مذهب می شود پرهیز شود.
درس خارج آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج خود در مسجد اعظم قم با بیان توصیه هایی مهم خطاب به مبلغان ماه محرم، نشر علوم اهل بیت(ع) در این فرصت را گوشزد کرد و گفت: عاشورا و عزاداری سید الشهدا(ع) آثار بسیاری دارد، یکی از آثار آن این است که نمایش باشکوهی از آثار مذهب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در ایام محرم فرصت خوبی در اختیار مبلغان می گذارد تا با بهره گیری از این فرصت در صدد تحکیم عقاید و باورها برآیند و رسالت دینی خود را انجام دهند.

وی همه مبلغان را به بهره گیری حداکثری از فرصت محرم توصیه و تاکید کرد: بخش مهمی از انقلاب اسلامی در عاشورا تثبیت شد، ما راهپمایی هایی که در تاسوعا و عاشورا در تهران و دیگر شهرها برگزار شد را فراموش نکرده ایم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی در سایه عاشورا بود، گفت: اخیرا گروه های کوچک تبلیغی با کمترین هزینه برای دعوت مردم به پاکی ها و نیکی ها به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند و در صدد تبیین معارف اهل بیت(ع) برآمده اند.

وی سومین اثر عاشورا را تالیف قلوب دانست و تاکید کرد: همه گروه ها و جناح ها به امام حسین(ع) علاقه مندند، حتی اهل سنت و غیر مسلمانان نیز در مراسم عاشورا شرکت می کنند و این می تواند عامل وحدت باشد.

این مرجع تقلید افزود: دشمن سعی در نفوذ در این مراسم ها دارند و می خواهند چهره خرافی به آن بدهند و از جمله اموری که به آن دل بسته اند مساله قمه زنی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: رسانه های خارجی وقتی می خواهند عزاداری نشان دهند ابتدا قمه زنی را نشان می دهند که باعث تنفر و انزجار مردم می شود.

وی بیان کرد: امروز شرایط به گونه ای است که قمه زنی را سندی علیه عاشورا قرار می دهند، برخی روی آتش راه رفتن را جزو مراسم می دانند، برخی نیز با بدن برهنه روی شیشه می روند اینها خرافه است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: برداران عزیز باید از این گونه اقدامات بپرهیزند، ابراز علاقه به این صورت مصلحت عزای امام حسین(ع) نیست. ابراز محبت و علاقه باید به صورت عقلانی نشان داده شود تا این مشکلات پیش نیاید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: در مراسم های عزای امام حسین(ع) مداحان و خطبا از کتب معتبر استفاده کنند، مسائلی که افسانه و خرافه است نباید در منابر و مداحی ها بیان شود، این کارها چهره امام حسین(ع) و تاریخ عاشورا را به گونه ای دیگر نشان می دهد.

این مرجع تقلید از این که گاهی اوقات مسائلی در برخی مجالس عزاداری به دلیل نا آگاهی بیان می شود که سبب وهن دین و مذهب می شود و اسباب شرمندگی می شود، ابراز تاسف کرد.

وی پیراستن مسائل عزاداری و عاشورا از آنچه باعث می شود چهره این مسائل را دگرگون کند، را امری ضروری دانست و گفت: نباید اجازه دهیم این سرمایه عظیم را از دست ما بگیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مساله عاشورا و عزاداری تنها مربوط به تاریخ گذشته نیست، آنچه دشمن را ناراحت کرده این است که این جریان ادامه دارد و برای مبارزه با دشمن هیهات من الذله همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این که جریان کربلا تاریخ سیالی است که باید برای همیشه از آن الگو گرفت، تصریح کرد: مراسم امام حسین(ع) مزاحم منافع نامشروع ارباب سلطه است و به همین دلیل تمام همت خود را برای ایجاد انحراف در این مراسم با عظمت بکار گرفته اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اخیرا شروع کرده اند به زدن قرآن، کتابی نوشته شده به عنوان ایراد بر قران، این کتاب را در فضای مجازی پخش کرده اند و بیشتر رسانه های خارجی روی آن اصرار دارند.

وی اضافه کرد: این کتاب وقتی به دست من رسید، نگاه کردم دیدم نویسنده آن فردی بیسواد و تمام مطالبی که در آن ذکر شده سست و بی پایه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: آنهایی که از اسلام ضربه خورده اند به سراغ ریشه ها رفته اند و به زعم باطل خود می خواهند قرآن را بزنند، در حالی که عظمت قرآن به گونه ای است که تمام این مسائل را می تواند از میان ببرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که متولی دفاع از قرآن و دین و عاشورا روحانیت و حوزه های علمیه است، تصریح کرد: حوزه های علمیه باید فعال باشند، مسائل روز را تشخیص دهند و وظیفه خود را در قبال آن انجام دهند، امیدواریم مبلغان با روشن ساختن مردم نسبت به توطئه های دشمنان همه را بسیج کنند تا گرد پرچم امام حسین جمع شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همه خطبا و مداحان و بانیان مجالس و شرکت کنندگان در مراسم های عزای امام حسین(ع) دعا می کنم و امیدوارم همه در این عصر و زمان وظیفه خود را به درستی انجام دهیم. /924/پ201/ج 

ارسال نظرات