۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۵۱۸۶۹
آیت الله فاضل لنکرانی:

تدوین برنامه جامع معماری اسلامی ضروری است

آیت الله فاضل لنکرانی خواستار تدوین برنامه جامع معماری اسلامی شد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع مشاهده شده است که تناسب بین ساختمان ها و مراکز با معماری اسلامی رعایت نمی شود.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در اختتامیه دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی که در مرکز همایش های شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مهمترین دیدگاه های مسؤولان کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه به دین در همه حوزه ها باید باشد، اظهار کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که نگرش بشریت را نسبت به دین تغییر داد.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دین به صورت محدود وجود داشت، تصریح کرد: امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی دین در تمام بخش های زندگی جاری است و حتی فقه معماری چند سالی است که در حوزه های علمیه جایگاه ویژه ای کسب کرده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  با اشاره به توجه اسلام نسبت به نوع معماری، افزود: ما باید یک برنامه جامع معماری را تدوین کنیم، متاسفانه در برخی مواقع مشاهده شده است که تناسب بین ساختمان ها و مراکز با معماری اسلامی رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: اگر مهندسین و مسؤولان المان های دینی را در محلی قرار دهند که تناسبی با ساختمان های اطراف خود نداشته باشد، از ارزش آن اثر کم خواهند کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به توجه اسلام نسبت به موضوع معماری، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که پیامبر اکرم(ص) نسبت به تناسب معماری شهرها با اصالت شهر توجه ویژه ای داشتند و فرمودند که معماری باید به گونه ای باشد که جوانان از هر کجا وارد شهر شدند اصالت را مشاهده کنند.

وی گفت: امروز برای شهدا المان سازی می شود که بسیار ارزنده است، برای واژه های فرهنگی از قبیل ایثار و شهادت المان سازی می شود، برای اسطوره های ادبی المان سازی می شود ولی نباید این المان ها به گونه ای باشد که به جوان های امروزی بگوییم تمام دین در این المان خلاصه شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارزیابی از انتظاراتی که از المان های دینی وجود دارد را ضروری دانست و اظهار کرد: ما ابتدا باید بدانیم که چه انتظاری از المان های دینی داریم و سپس زیبایی و حقیقت دین را با همه ابعاد بشناسیم از راه هایی که امکان دارد به جهانیان معرفی کنیم./858/پ202/ی

ارسال نظرات