۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۴۵۱۵۷۱
آیت الله مصباح یزدی:

در مسیر تحول نباید بهانه گیری کرد/ بنا نیست کسی از آسمان نازل شود و حوزه را اصلاح کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که باید در حوزه تحولی پیدا شود، گفت: کسی بنا نیست از آسمان نازل شود و حوزه را اصلاح کند، هرچه قرار است صورت گیرد باید به دست همین حوزویان باشد؛ اگر نقصی وجود دارد خود ما مسؤول رفع آن هستیم.
آيت الله مصباح آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی این مؤسسه که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، گفت: کلمات گهر بار رهبر معظم انقلاب راهنمای زندگی ما در عرصه های گوناگون است.

وی افزود: تعهد اسلامی اقتضا می کند در هر زمانی با توجه به نعمت های خدادی و موقعیت های اجتماعی ببینیم نیاز جامعه اسلامی به چه چیزی بیشتر است و اولویت دارد تا ادر انتخاب کارها، تحقیق، تحصیل و تبلیغ رعایت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه کارهای خوب از دست یک نفر بر نمی آید، اظهار داشت: فراگرفتن همه علوم برای یک نفر میسر نیست، حتی اگر بخواهیم فقط بر علوم اسلامی متمرکز کنیم باز هم میسر نیست بنابراین چاره ای جز انتخاب وجود ندارد.

وی با تبیین معیارهای اولویت ادامه داد: اگر بنا گذاشتیم که اصلح و اولی را انتخاب کنیم ناچار باید معلوماتی داشته باشیم که ملاک اولویت چیست، با این معیارها باید وظایف را بشناسیم تا اولویت ها رعایت شود؛ مفروض این است که باور کردیم که سعادت دنیا و آخرت جز در سایه اسلام حاصل نمی شود.

اگر بشر می خواهد به سعادت برسد باید اسلام را بیاموزد

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اسلام خود به خود در اذهان شکوفا نمی شود بلکه باید درس خواند و زحمت کشید، ابراز داشت: اگر بشر می خواهد به سعادت دنیا و آخرت برسد باید اسلام را بیاموزد، اگر همه مردم بخواهند معارف اسلام را به صورت دقیق بیاموزند با کارهای دیگر نمی رسند از این رو راهی جز این نیست که کسانی خود را وقف فراگیری اسلام کرده و به دیگران منتقل کنند.

وی عنوان کرد: ما برای همین طلبه شدیم تا بهترین ها را که اولویت دارد رعایت کنیم، وقتی وارد می شویم می بینیم که دریایی از معارف وجود دارد که در بین آن ها و برنامه ریزی آن باید اولویت ها را در نظر گرفت؛ اگر انسانی محصلان را در این مسیر یاری کند کار بزرگی است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: گاهی انسان راهی را می رود که بعد از سال ها می بیند که اولویت نداشته است از این رو جهت دادن به حرکت، راهنمایی و تذکرات کار بسیار مؤثر است؛ باید بررسی شود که در بین تعالیم انبیا کدام ضروری تر بوده و جامعه بیشتر به آن نیاز دارد، چیزی ضرورت دارد که اگر نبود انسان در معرض شقاوت دنیا و آخرت قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: آیا ضرر بیش از این می شود که انسان به دلیل انجام ندادن کاری به شقاوت دنیا و آخرت مبتلا شود، اگر انسان از ایمان بی بهره شد خوشبختی دنیا و سعادت  آخرت را از دست می دهد، اگر از خود اسلام آموختیم که چه چیزهایی شرط ایمان بوده و نبودنش سبب کفر می شود طبیعتا آن ها اولویت دارند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که آنچه سبب سعادت دنیا و آخرت می شود اولویت دارد، گفت: این ها در حوزه علم و معرفت است که در مقام عمل هم دریایی از وظایف وجود دارد، ملاک اولولیت این است که رابطه انسان با خداوند متعال بیشتر شود.

وی افزود: ریشه دین عقاید، تنه آن ارزش های برخاسته و اخلاق و شاخه ها رفتارهای فردی و اجتماعی یا همان فقه است، در مقام اولویت باید از عقاید شروع کنیم که پس از پرداختن به اخلاق به فقه ختم می شود، این چنین مسیری همواره بوده که اثبات عقاید و پاسه به شبهات از همین کارها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جنبه اثباتی و سلبی معلومات باید حل شود، اظهار داشت: در زمان های سابق خیلی درباره مسائل و جنبه های سلبی احساس خطر نمی شد اما امروز این مسأله به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فعالیت های دشمن که علیه اسلام تمرکز پیدا کرده بیشتر شده است.

در هیچ زمانی مثل امروز در معرض شبهات نبودیم

وی ادامه داد: دشمن صریحا می گوید مهم ترین و بزرگترین دشمن اسلام است از این رو می خواهند به  آن ضربه بزنند، در هیچ زمانی چنین دشمنی نسبت به اسلام و راه حق وجود نداشته است؛ این شبهات فقط در کتاب ها نبوده بلکه به وسیله سایت ها و فضاهای جدید در اختیار بچه ها نیز قرار گرفته است که آثار آن لمس می شود.

 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اولویت امروز افراد متعهد ابراز داشت: امروز نشر معارف اصیل انقلاب اسلامی و پاسخ به شبهات و دفاع از آن معارف بزرگترین واجبی است که برای یک انسان متعهد وجود دارد.

هیچ کاری واجب تر از نشر و دفاع از معارف نیست

وی عنوان کرد: هیچ کاری واجب تر از نشر معارف و دفاع از آن نیست، تا شناخت نباشد انسان نمی تواند از چیزی دفاع کند، تجربه عینی هم شهادت می دهد که این مسائل بسیار اهمیت دارد، سؤال پیش می آید که آیا در این زمین در جامعه من به الکفایه وجود دارد یا خیز، یک نگاه ساده جواب را منفی می کند؛ نمونه های بسیاری وجود دارد که بسیار کمبود داریم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر نتیجه گرفتیم این کار واجب کفایی است که به حد خود نرسیده نگاه ما به درس خواندن عوض می شود، خاطرنشان کرد: باید در حوزه تحولی پیدا شود تا این نیاز که از اوجب واجبات یک انسان متعهد است رفع شود.

به برکت انقلاب اسلامی تحولاتی در حوزه ایجاد شده که قابل مقایسه با یک قرن گذشته نیست

وی اضافه کرد: اگر کسانی کمک کنند تا چنین برنامه ای طراحی شده و به ثمر برسد و کسی درباه آن ها بگوید هر ساعت عمر آن ها از عمر نوح برای عبادت افضل است گزاف نگفته است، به برکت انقلاب اسلامی تحولاتی که در حوزه پیدا شده یا آنچه که حتی در یک قرن قبل از آن انجام شده بود قابل مقایسه نیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از برکات انقلاب زمینه سازی برای فعالیت های علمی و فعالیت روحانیت است، گفت: این شرایط آسان به دست نیامده و استفاده نکردن از این شرایط کفران نعمت است.

وی افزود: اگر حرکت امام برای انقلاب و فداکاری شهدا در میدان دفاع مقدس نبود معلوم نبود که کجا بودیم و چه فکری داشتیم، ما مدیون این نهضت و خوان پاک شهیدان هستیم، اگر قدر این شرایط را نداینم و از فرصت ها استفاده نکنیم بیم آن می رود که به آنچه که بر سر برخی از گذشتگان ما بر اثر ناشکری آمده مبتلا شویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که الان در مرحله آزمایش هستیم که چگونه از نعمت ها استفاده می کنیم، اظهار داشت: در برابر نعمت هایی که خدا ایجاد کرده در معرض امتحان هستیم که ایا درست استفاده می کنیم یا به بهانه گیری می پردازیم.

بنا نیست کسی از آسمان بیاید و حوزه را اصلاح کند

وی افزود: کسی بنا نیست از آسمان نازل شود و حوزه را اصلاح کند، هرچه قرار است صورت گیرد باید به دست همین حوزویان باشد؛ اگر نقصی وجود دارد خود ما مسؤول رفع آن هستیم، نباید بهانه بیاوریم که شرایط مساعد نبود، خود حوزویان باید مساعد کنند، حضرت امام فرمودند ما می توانیم، اگر بخواهیم و همت کنیم هم می توانیم راه را پیدا کنیم و هم کار را انجام دهیم، ملت ایران کارهای بزرگی انجام داده که هیچکس باور نمی کرد.

آیت الله مصباح با بیان این که ما هم اگر درست فکر کنیم می توانیم، اظهار داشت: اگر مشورت کرده و از تجربه ها استفاده کنیم می توانیم با گذشتن از خواسته های شخصی و نفسانی عمل کنیم، باید دنبال این باشیم که خدا ازما چه می خواهد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات