۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۴۴۹۱۵۸
حجت الاسلام قاضی عسکر مطرح کرد؛

راهکار پیگیری و بررسی ابعاد فاجعه منا/ تعطیلی حج از جانب ایران دروغی آشکار است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادعای عربستان مبنی بر تعطیلی حج از سوی ایران را دروغی آشکار‌خوانده و خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی کشورهایی شد که در فاجعه منا شهید داده اند.
قاضی عسکر

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیگیری حقوقی فاجعه منا را جزء وظایف وزارت امورخارجه برشمرده و تأکید کرد:‌این پیگیری ها از نظر قانونی باید توسط این وزارت خانه صورت گیرد و ما به همراه قوه قضاییه و دادستان کل کشور در کنار آن ها، موضوع را دنبال می کنیم و‌این روند را تا دستیابی به نتیجه ادامه خواهیم داد.

وی افزود: تاکنون بیش از 400 خانواده که در این فاجعه دچار آسیب شده اند،‌ وکالت داده اند تا ما به صورت قانونی بتوانیم پیگیری های  حقوقی را انجام دهیم که اگر قرار باشد‌ وکیلی گرفته شود و کارها را پیگیری نماید مشکل قانونی به وجود نیاید.

تعیین‌ مقصر،‌ راه را برای پیگیری‌های بعدی هموار‌ می کند

نماینده ولی فقیه در امور‌حج و زیارت،‌ پیگیری در‌این باره را دارای چند جنبه دانسته و خاطر نشان کرد:‌ یکی از جنبه های پیگیری، ‌مربوط به محاکم داخلی کشور عربستان بوده و جنبه دیگر‌ آن مربوط به بخش بیرونی و طرح مسأله از جنبه ی حقوق بشر و‌ حقوق بین الملل است،‌ هم چنین طرح موضوع در ارتباط با معاهدات بین ما و‌ عربستان نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم با پیگیری های لازم، آسیب هایی که به خانواده ها وارد شده را از این طریق پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.

وی افزود:‌ آن چه در مسائل بین المللی می گذرد؛‌ مانند قطعنامه هایی است که بر‌علیه کشورها صادر می شود که خود صادر شدن این قطعنامه ها موضوعیت دارد که معلوم شود چه کسی مقصر است،‌بنابر‌این اگر ما بتوانیم در مجامع حقوقی آن ها مقصر قلمداد کنیم،‌ راه برای پیگیری های حقوقی بعدی فراهم می شود.

ادعای دولت عربستان دروغ آشکار است

 این مقام مسئول با اشاره به موانع ایجاد شده از سوی دولت عربستان برای حج امسال تصریح کرد:‌ ما به هیچ وجه به دنبال تعطیلی حج نبوده ایم و این موضوع را بارها اعلام کرده ایم و‌ حتی از حج گذشته منازل خود در مدینه و مکه را اجاره کرده ایم و طبق برنامه ریزی های انجام شده به دنبال اعزام حجاج ایرانی بودیم که متأسفانه کارشکنی های طرف مقابل باعث شد تا ما از این کار صرف نظر کنیم.

وی افزود: ما حتی در بخش امداد و تدارکات نیز کارهای خود را انجام دادیم و تا آخرین لحظه هم تلاش کردیم تا حج برگزار شود و‌ هم اکنون نیز بخشی از تدارکات ما در عربستان است اما دولت سعودی،‌ موانعی به وجود آورده و شرایطی قرار داد که نتوانستیم حجاج خود را برای انجام مناسک، عازم حج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر،‌ این شرایط را مغایر با فقه ما دانسته و ابراز کرد:‌ طبیعی است که ما نمی توانیم شرایطی را بپذیریم که به وسیله آن عزت و کرامت ملی زیر پا گذاشته شود؛ که یکی از این موضوعات، مربوط به بحث کنسولی است که وزارت خارجه عربستان نتوانست تصمیم درستی در ‌این ‌باره بگیرد.

وی افزود:‌ در این شرایط ما چگونه می توانیم 64 هزار حاجی خود را به آن جا ببریم در‌ حالی که هیچ تضمینی در مورد امنیت حجاج وجود ندارد، جالب آن جاست که دولتمردان عربستانی ما را عامل تعطیلی حج می دانند که با صراحت اعلام می کنیم این یک اتهام و دروغ آشکار است و ما هیچ وقت در رفتن به حج تردید نکرده و همه کارها را هم تا لحظه آخر دنبال کرده ایم.

عربستانی ها باید به دنبال اعاده حیثیت خود باشند

سرپرست حجاج ایرانی حادثه به وجود آمده در فرودگاه جده را مایه آبرو‌ریزی دولت عربستان دانسته و‌ خاطرنشان کرد: عربستانی ها باید در این قضیه از حیثیت کشورشان دفاع کنند و جلوی آبرو‌ریزی را بگیرند که اگر این کار را انجام داده و محکومیت آن ها را اعلام کنند،‌ راه برای رفتن به عمره باز می شود ولی اگر این کار صورت نگیرد طبیعتاً این مشکل باقی خواهد ماند.

وی افزود:‌‌ در بحث همگرایی بین کشورهای اسلامی نیز کارهای خوبی انجام شده است و ما اطلاعاتی که لازم بوده است را منتقل کرده و نامه نگاری و دیدارهای حضوری با برخی کشورها داشته ایم و آن ها را در جریان حقیقت موضوع فاجعه منا قرار داده ایم و زمانی که آن ها حقیقت مسأله را متوجه شدند، با ما همکاری نموده و این روند پیگیری با کمک این کشورها در حال انجام است.

کمیته حقیقت یاب از کشورهایی که شهید داده اند تشکیل شود

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تشکیل کمیته حقیقت یاب از کشورهایی که در فاجعه منا شهید داده اند را بهترین گزینه جهت پیگیری ابعاد این فاجعه دانسته و تأکید کرد:‌‌ ما تا‌کنون غیرعمدی بودن این فاجعه را نفی نکرده ایم و دلیلی که  صد در صد ثابت کند این حادثه عمدی بوده پیدا نکرده ایم، نکته مهم این است که ما دنبال این نیستیم که بحث را به این شکل مطرح کرده و دنبال کنیم اما تحقیقات خود را تا به دست آوردن نتیجه قطعی ادامه خواهیم داد.

وی افزود:‌ رهبری نکته مهمی را اشاره کردند که اگر مسئولان عربستانی می گویند حادثه عمدی نبوده،‌ چرا اجازه نمی دهند کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و دوربین ها و اطلاعات شان را در اختیار آن ها قرار دهند و اگر اثبات شود که این حادثه غیر عمدی بوده به نفع خود آن ها است و دولتمردان سعودی می توانند خودشان را تبرئه کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان تصریح کرد:‌ تشکیل کمیته حقیقت یاب توسط کشورهایی که در این فاجعه شهید داده اند،‌ می تواند راهکاری برای پیگیری و بررسی ابعاد این فاجعه باشد که باید در دستور کار قرار گیرد./872/ت302/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات