۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۴۷۸۰۴
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

توجه به حقوق مستضعفان و حرکت در مسیر عدل جهانی از مؤلفه‌های تمدن انسانی است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به حقوق مستضعفان به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های تمدن انسانی، گفت: مؤلفه تمدن انسانی که باید در بستر شهرهای شایسته شاهد باشیم، توجه به حقوق مستضعفان و توجه خاص به حقوق زنان و توجه ویژه به حقوق کودکان است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین عصر امروز در دومین روز از یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران راه ابریشم که در شبستان امیرمؤمنان مسجد النبی(ص) قزوین برگزار شد با اشاره به واژه تمدن، گفت: تمدن واژه شناخته شده برای همه امت‌ها و ملت‌ها به شمار می‌رود اما ظاهر و باطنی دارد و ظرف و ظرفیتی است که دارای مظروف است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما با دو نوع تمدن یکی ظاهری و دیگری باطنی مواجهه هستیم، افزود: گاهی به ظرف تمدن می‌نگریم اما از مظروف غافل می‌مانیم، نگاه جامع اسلام، قرآن و پیام آوران الهی این است که هم ظرف و هم مظروف دیده شود که در خیلی مواقع به مظروف تمدن که همانا توجه به انسان است، توجه نمی‌شود در تمدن انسانی نخستین و مهمترین مؤلفه این است که انسان خدا را بشناسد و با خدا ارتباط برقرار کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: در قرآن کریم آمده است، تنها و تنها با خداست که دل‌ها آرامش می‌گیرد تا انسان با خدا ارتباط برقرار نکند دل آرام نمی‌گیرد و وقتی دل‌ها آرام گرفت خداوند متعال دل‌ها را به هم مرتبط می‌کند و زندگی اجتماعی ارزشمند آرامش بخش در سایه تربیت انسان های مرتبط با خدا فراهم می‌شود.

دین یکی از مؤلفه‌های تمدن انسانی است

خطیب جمعه قزوین دین را یکی از مؤلفه‌های تمدن انسانی دانست و اظهار کرد: انسان باید به شناخت خود بپردازد تا بتواند خداوند را بشناسند، ما خدا را بدون شناخت انسان نمی‌توانیم بشناسیم و امروز مدیران تمدن ظاهری جهان، ابزار و وسایل را بیش از انسان می‌شناسند و اگر از آنها سؤال شود که انسان کیست نکته جالبی نمی‌شنویم اما در مورد ابزار کشتار جمعی اطلاعات بسیاری خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی توجه و حمایت از کرامت انسانی را یکی از مؤلفه‌های تمدن انسانی دانست و تصریح کرد: خداوند متعال فرموده است ما همه انسان‌ها را با کرامت آفریدیم و از آن طرف پیام آور اسلام حضرت محمد‌(ص) می‌فرمایند هر مسلمانی صدای کمک خواهی انسانی را بشنوند و جواب ندهد مسلمان نیست و این نشان می‌دهد مسلمانان باید در خدمت همه انسان‌های عالم باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: ایجاد جامعه جهانی در بستر امنیت دغدغه همه کتب آسمانی، پیامبران خدا و به ویژه قرآن و پیامبر اسلام است و باید همه جهان در امنیت باشد و همه باید در امنیت زندگی کنند.

حرکت به سوی قسط و عدل جهانی مؤلفه مهم در تمدن انسانی است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: ایجاد زمینه برای حرکت به سوی قسط و عدل جهانی مؤلفه مهم دیگر در تمدن انسانی است و همه پیامبران و کتب آسمانی آمدند عدل و قسط در جهان برپا شود و عدل یعنی هر کس به حق خود برسد و قسط یعنی انسان ها به مرحله ای برسند که از حق خود برای دیگران بذل و بخشش کنند.

وی در ادامه با اشاره به ظهور منجی عالم بشریت، خاطرنشان کرد: در اندیشه پیروان حضرت علی‌(ع) این عقیده جدی مطرح است و از میهمانان دعوت می‌کنیم این موضوع را جدی مطالعه کنند ما منتظر ظهور انسانی هستیم که خواهد آمد و زمین را از ظلم و ستم و تجاوز و خونریزی نجات داده و تبدیل به قسط و عدل کند و او زمانی برای قسط و عدل قیام می‌کند که مردم جهان عدل و قسط را شناخته و برای اجرا آماده باشند.

امام جمعه قزوین ایجاد جامعه جهانی در بستر امنیت را از دیگر مؤلفه‌های یک تمدن انسانی عنوان کرد و گفت: همه شهروندان باید در یک جامعه امن زندگی کنند و به این موضوع در کتاب‌های آسمانی هم اشاره شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مؤلفه‌ها در بحث تمدن انسانی ایجاد روح امید و نشاط در نگاه به آینده است، گفت: آینده جهان کجا می‌رود و سرنوشت آینده مردم چگونه خواهد شد و خداوند متعال وعده قطعی داده است که جهان در آینده به زیور عدالت و امنیت آراسته خواهد شد و شایستگان و انسان‌های متعالی مدیریت زمین را به دست می‌گیرند.

یکی از مؤلفه‌های تمدن انسانی توجه به حقوق مستضعفان است

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به حقوق مستضعفان به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های تمدن انسانی، افزود: مؤلفه تمدن انسانی که باید در بستر شهرهای شایسته شاهد باشیم، توجه به حقوق مستضعفان و توجه خاص به حقوق زنان و توجه ویژه به حقوق کودکان است، از این رو ایجاد روحیه نشاط و امید به آینده و یقین به پیروزی اراده خداوند علیه حرکت کنندگان برخلاف منافع و مصالح مردم را باید از دیگر مؤلفه‌های تمدن انسانی یاد کرد.

وی در ادامه افزود: اعتماد و یقین به پیروزی اراده خداوند بر اراده کسانی که با منافع، امنیت مردم و عدالت مقابله می کنند نیز مؤلفه مهم دیگر در تمدن انسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: تمدن ساختمان صنعتی و مبتنی بر تکنولوژی، تمدنی ظاهری است و این ظرف تمدن است و در این میان انسان مقصود و هدف است و اگر انسان دیده نشود و فقط ظرف دیده شود مانند این است ساختمان گوانتانامو را تماشا کرده و از معماری آن سخن گفته اما خبر نداشته باشیم که پشت این ساختمان انسان‌های مظلوم چگونه زندگی می‌کنند.

وی در پایان گفت: در شهرهای خود باید برای دستیابی به تعالی و رشد واقعی به کرامت انسانی توجه داشته باشیم که با این کار جهان را بستر عدالت و شادی و نشاط برای جهانیان می‌سازیم./873/202/ب2

ارسال نظرات