۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۴۵۹۳۰
مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان:

مصرف گرایی ما را سرباز استعمار و نظام سرمایه داری می کند

حجت الاسلام نیلی پور در حرم رضوی با تأکید بر ضرورت درک شرایط اجتماعی گفت: در شرایط کنونی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انتخاب ساده زیستی، زدنِ تودهنی به نظام سرمایه داری است اما مصرفگرایی ما را سرباز استعمار و نظام سرمایه داری می کند.
مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان، چهارشنبه شب در سلسله نشستهای «دین، نشاط، زندگی» با اشاره به اینکه زنان در طول تاریخ و در حرکتهای انقلابی تاکنون نقش برجسته ای داشتند، اظهار کرد: همسران و مادرانی بسیاری در تشویقها، ترغیبها، مجاهدتها و حضور مردان در صحنه های انقلاب مؤثر بوده اند، انقش زنان امروز نیز کمک به سلامت اقتصاد است، تا سرافراز و سربلند از این گردنه مهم عبور و در برابر دشمنان از عزت و اقتدار خود حافظت کنیم.

نقش زنان در اقتصاد مقاوتی

وی با تأکید بر نقش زنان در اقتصاد مقاوتی مطرح کرد: زنان با تولیدات خانگی و آموزش صرفه جویی به فرزندان نقش مستقیمی در اقتصاد مقاومتی دارند همچنین می توانند با کنترل اسراف، پرهیز از خوشگذرانیهای بی مورد، پرخوری و مدگرایی در ساده زیستی تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام نیلی پور عنوان کرد: زنان می توانند در نقش غیرمستقیم خود مدیریت ذهن مردان را به عهده بگیرند، ولی متأسفانه امروز بسیاری از مردان از تجملات تحمیلی زنان خود شاکی بوده و خود نسبت به قناعت و ساده زیستی ابراز رضایت می کنند.

وی افزود: تغییر دکوراسیون منزل در فواصل زمانی کوتاه، کنار گذاشتن لباس، کیف و کفشهای قابل استفاده و خرید دومرتبه آنها، ما را به سمت مصرفگرایی و جامعه وابسته در امر اقتصاد سوق می دهد.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: اینگونه خانواده ها هیچگونه تولیدی ندارند و به طور عمده مصرفگرا هستند، تجملگرایی و مدگرایی که بیش از مردان در زنان وجود دارد با سرایت و انتقال به مردان ایجاد اقتصاد غیرمقام برای ما می کند.

لبیک به ندای رهبر با استفاده از تولیدات داخلی

وی با اشاره به اینکه تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب نسبت به استفاده از کالای داخلی دارای دو بعد است، عنوان کرد: در وهله اول تلاش تولیدکنندگان برای تولید کالای استاندارد و با کیفیت، دوم لبیک مردم به ندای رهبر در استفاده از تولیدات داخلی است که در این مرحله نقش زنان بسیار مؤثر است زیرا اکثر لوازم زندگی به سلیقه آنها تهیه می شود.

حجت الاسلام نیلی پور با اشاره به یکنواخت شدن زندگی خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع با تعویض اتومبیل، منزل، لباس و اسباب منزل با لحاظ صرفه جویی شاید مشکلی نداشته باشد، اما شرایط امروز خاص است که باید با درک شرایط اجتماعی فعلی و عمل کردن طبق مطالبات به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

وی تصریح کرد: از طرفی تنوع منحصر به مصرفگرایی نیست، بلکه با تغییر دکوراسیون منزل، پرورش گل و گیاه، سرگرمیهای فردی نویسندگی و کارهای هنری، مطالعه کتاب مورد علاقه و شعرهای شاعرانی چون حافظ می تواند ایجاد تنوع و رفع یکنواختی کرد.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان متذکر شد: برای صرفه جویی نباید خود را از همه لحاظ محدود کرد، به طور مثال زنان در زمینه پوشاک نسبت به مردان به تنوع بیشتری نیاز دارند که باید تأمین شود البته مرز اسراف و نیاز را باید رعایت کنیم.

ضرورت شناخت زمان

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان این روایت امام علی(ع) که فرزندان خود را با آداب زمان تربیت کنید، ابراز کرد: برداشت برخی از این روایت تأمین نیازهای کذایی به اقتضای زمان است در حالیکه منظور ایشان آشنایی به مسائل زمان بوده است به طور مثال در زمان اهل بیت(ع) نیاز به آموزش اسب سواری و شمشیرزنی بود اما امروز که وسیله حمل و نقل  اتومبیل است ضرورتی برای یادگیری اسب سواری نیست بلکه بهتر است فرزندان با سلاحهای نظامی، هواپیما و امثال آن آشنا باشند که در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام نیلی پور اظهار کرد: ده ها روایت مبنی بر ساده زیستی از امیرمؤمنان علی(ع) داریم که باید روایات را در کنار هم دید تا توجه به یک روایت به تنهایی این چنین ایجاد شبهه و آسیب نکند.

وی متذکر شد: استفاده هرنوع خوراک و پوشاکی که مشروعیت دارد نمی تواند دلیلی برای مصرفگرایی باشد که ما را سرباز استعمار و نظام سرمایه داری کند؛ زمانشناسی امروز، انتخاب ساده زیستی برای تودهنی زدن به نظام سرمایه داری است.

وظایف مردم و دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان بیان کرد: بر مبنای تذکراتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی برای مردم و دولتمردان داشتند، تکلیف مردم استفاده از تولیدات داخلی و پرهیز از استفاده از کالاهای خارجی است و تکلیف مسؤولان دولتی برای اجرای اقتصاد مقاومتی مبارزه با قاچاق، سرمایه گذاری داخلی، تلاش برای به حد مطلوب رساندن کیفیت تولیدات داخلی و کنترل دروازه های ورودی است.

حجت الاسلام نیلی پور یادآور شد: اگر به هر دلیلی مسؤولی در انجام وظایف خود در اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاهی کرد مردم موظف اند با نخریدن کالاهای خارجی ایستادگی و با خرید کالاهای داخلی به اقتصاد کشور کمک کنند.

گفتنی است، سلسله نشستهای «دین، نشاط، زندگی» هر روز پیش از اذان مغرب و عشاء در صحن جمهوری اسلامی ویژه عموم زائران و مجاوران برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات