۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۴۵۸۱۳
حجت الاسلام ایزدهی مطرح کرد؛

ضرورت تحول در متون درسی حوزه متناسب با نیاز حکومت اسلامی/ عدم تحول مساوی با انفعال حوزه است

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به ضرورت تحول در متون درسی حوزه های علمیه، گفت: کتاب‌هایی که امروز حوزه به آن احتیاج دارد باید چهار ویژگی محتوای قوی، روزآمدی، کارآمدی و جهت‌داری را در خود جای دهد و جوابگوی خواسته های نظام و حکومت اسلامی باشد.
سید سجاد ایزدهی سید سجاد ایزدهی

حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت تحول در متون درسی حوزه های علمیه، اظهار داشت: هر نظام آموزشی برای آن که بخواهد پاسخگوی مسائل روز باشد باید فعالیت های خود را به گونه ای مناسب سیاستگذاری کرده و مسیر خود را مشخص کند و بعد از این دو، نوبت به تحول در کتاب های درسی می رسد.

ضرورت بازنگری در متون درسی حوزه

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: حوزه های علمیه از قاعده تحول مستثنا نیست و باید در کتاب های درسی خود بازنگری کرده و راضی به وضع موجود نباشد، چرا که کتاب های حوزه علمیه بیشتر نگاشته قرون گذشته است و در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز هدف گذاری نشده است.

وی با بیان این که احتیاج های جامعه حوزوی قرون گذشته بیشتر به تربیت فردی طلاب مؤمن در عرصه‌های فردی و اجتماعی خلاصه می‌شد، ابراز داشت: کتاب‌های درسی آن روز براساس همین سیاستگذاری نوشته شده است، در حالی که حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی در کنار نیاز به طلاب مؤمن برای پاسخگویی به مسائل فردی و شرعی باید جوابگوی اداره نظامی سیاسی و حکومتی نیز باشد و به همین دلیل کتاب‌هایی بر پایه همین نیازها لازم داریم.

چهار اصل در نگارش کتاب‌های حوزوی

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به این که کتاب بستر اصلی دانش بشری است، یادآور شد: کتاب‌هایی که امروز حوزه به آن احتیاج دارد باید چهار ویژگی محتوای قوی، روزآمدی، کارآمدی و جهت‌داری را در خود جای دهد؛ کتاب های حوزوی باید از حجم متناسب و از محتوای هدف دار برخوردار بوده و جوابگوی خواسته های نظام و حکومت اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: در لزوم تغییر کتاب های حوزوی شکی وجود ندارد؛ البته این تغییر نیازمند هزینه هایی برای تدوین خوب و طراحی کتب دارد و باید نظارت اساسی روی این مسأله صورت بگیرد به این معنا که نباید کتابی را یک فرد بنویسد و ما بلافاصله آن را از جمله متون درسی حوزه قرار دهیم، بلکه یک متن آموزشی در حوزه علمیه، باید همراه با سیاستگذاری جامع، محتوای معقول و نظارت بعدی باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که کتاب های حوزه در همه گستره ها باید تغییر و تحول جدی پیدا کند، ادامه داد: این تحول به ویژه در دروس اساسی و پایه حوزه یعنی فقه و اصول ضروری است و در زمینه های دیگر نیاز به کتاب هایی متناسب با چالشهای روز جامعه و هدف گذاری شده در ارتباط با جامعه نخبگانی کشور یعنی حوزه و دانشگاه و همچنین توده مردم داریم.

وی با تأکید بر این که حوزه های علمیه هیچگاه از بدنه جامعه جدا نبوده است، ابراز داشت: ما در حوزه علمیه منفک از جامعه مخاطبان نیستیم، بنابراین اگر روی خروجی های حوزه و دانش آموختگان ما افرادی تربیت یافته نباشند و به تبع آن از کتاب هایی قدیمی استفاده کنیم حوزه علمیه روز به روز به انفعال نزدیک تر شده و از جامعه دور می افتد و همین می شود که جوانان نیازهای دینی و معرفتی خود را از مراجع ضد دین و بیگانه می گیرند./1330/302/ب2

 

ارسال نظرات