۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۴۴۸۵۳

مصاحبه با داعش

ابوحزابه مروانی (اموی) در پاسخ خود به عبیده بن هلال یشکریِ خوارجی، به اوج فساد اعتقادی رهبرانش اعتراف می‌کند و وقتی نوبت او می‌شود که بپرسد، از شراب خوب و زنان فاحشه دلفریب سراغ می‌گیرد!
داعش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفرج اصفهانی، گزارشی جالب از گفت‌وگوی دو نفر در حاشیه جنگ خوارج با سپاه مروانی‌ها نقل می‌کند؛ این مباحثه خواندنی، گزارشی است از جلسه بحث آزاد میان عبیده بن هلال یشکریِ خوارجی و ابوحزابه‌ی تمیمی از سپاه مروانیان؛ پیش از آن‌که دو سپاه در حوالی بصره با هم درگیر شوند.[1]

عبیده به ابوحزابه گفت: چند سؤال دارم. آیا دقیق جواب می‌دهی؟

ابوحزابه گفت: بله، البته به شرط آن‌که توهم به سؤالات من درست پاسخ بدهی.

و هر دو قبول کردند صادقانه جواب یکدیگر را بگویند.

عبیده‌ی خوارجی از ابوحزابه‌ی مروانی پرسید: رهبر شما چگونه است و اعتقادش چیست؟

ابوحزابه خیلی صریح و صادقانه گفت: رهبران ما، ریختن خون حرام و کشتن مردم بی‌گناه را حلال می‌دانند.

عبیده از این اقرار متعجب شد: رهبران شما در خصوص کسب مال و درآمد چگونه‌اند؟

ابوحزابه: اموال را، بدون آن‌که حلال باشد، به زور می‌گیرند و هرطور که بخواهند خرج می‌کنند.

عبیده: رفتارشان با یتیمان چطور است؟

ابوحزابه: اموال یتیم را به‌زور می‌گیرند، حقش را تصرف می‌کنند و به مادرش هم تعدی می‌کنند.

عبیده که از این اقرارهای صریح متحیر مانده بود، گفت: این‌ها را می‌دانی و باور داری اما باز از آن‌ها پیروی می‌کنی؟

ابوحزابه پاسخ داد: قرار نبود سرزنش کنیم! کاری به عقیده من نداشته باش! حالا نوبت من است سؤال بپرسم و تو هم باید دقیق جواب بدهی. به نظرت کدام شراب گواراتر و لذت‌بخش‌تر است؛ شرابی که از انگور کوهستان درست می‌شود یا شرابِ انگور دشت؟

عبیده از این سؤال متعجب ماند: این چه سؤالی است از من می‌پرسی؟

ابوحزابه: قول دادی جواب بدهی؟

عبیده: شرابی که از انگور کوهستان باشد، مستی‌اش بیشتر است و شرابی که از انگور دشت باشد روان‌تر است!

ابوحزابه: روسپیان کدام شهر خرامنده‌ و دل‌پذیرترند؛ روسپیان شهر... یا روسپیانِ شهر....؟

عبیده باز هم از این سؤال متحیر ماند، اما ناچار طبق قرارشان پاسخ داد و البته دقیق هم پاسخ داد!

نکته: اگر امروز خبرنگاری بخواهد از عقاید و رفتار داعشی‌ها گزارشی میدانی تهیه کند و حرف‌هایی صادقانه از گفت‌وگوی آن‌ها ضبط نماید، گمان می‌کنید نتیجه تحقیق او با گزارشی که خواندید تفاوتی می‌کند؟ ابوحزابه مروانی (اموی) در پاسخ خود ، به اوج فساد اعتقادی رهبرانش اعتراف می‌کند و وقتی نوبت او می‌شود که بپرسد، از شراب خوب و زنان فاحشه دلفریب سراغ می‌گیرد!

این‌ همه، دغدغه ابوحزابه و پسران داعشی او در سوریه و عراق امروز است؛ بنی‌امیه‌ی دیروز، داعش امروز.

/921/ت301/ج

نویسنده: نیستانی

[1]. بعد از ظهور فتنه خوارج در جنگ صفین، طرفداران این جماعت تا سال‌های طولانی، پیوسته در شهرهای مختلف بلاد اسلامی، پرچم شورش بلند می‌کردند و با حکومت و خلیفه‌ی وقت می‌جنگیدند.

در حوالی دهه‌ی 70 ه ق، سپاه عبدالملک مروان به رهبری مهلّب، در حوالی بصره، مقابل خوارج صف‌آرایی می‌کند. در این میان گاهی پیش می‌آمد که افرادی از سپاه طرفین، در حال آرامش و امنیت در مورد مورد مسائل دینی و غیردینی با هم بحث و گفت‌وگو می‌کردند. (برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به جلد چهارم شرح ابن ابی الحدید، شرح خطبه57).

منابع:

الأغانی، ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین، ج6، ص390، دار احیاء تراث العربی بیروت.
شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی الحدید، ج6، ص169، مؤسسه مطبوعات اسماعیلیان قم.
جلوه تاریخ در شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ترجمه دکتر مهدوی دامغانی، نشر نی، چاپ دوم، ص334.

 

ارسال نظرات