۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۴۴۳۳۲۳
معاون امور بین‌الملل بعثه رهبری:

با نهیب رهبر معظم انقلاب به آل سعود در منا درها به روی ما باز شد

معاون امور بین‌الملل بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت گفت: در اتفاق منا ما با مشکلاتی زیادی مواجه بودیم و از زمانی که نهیب رهبری به آل سعود زده شد درها به روی ما باز گشت، پس از آن بود که درب سردخانه‌ها، تریلرها باز شد و توانستیم جنازه‌ها را ببینیم و به کشور بازگردانیم.
حج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شامگاه چهارشنبه باقری معاون امور بین‌الملل بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت در سلسله نشست‌های علمی و تخصصی حج که در سازمان حج و زیارت برگزار شد با اشاره به اینکه از اعمال حج انسان سبک زندگی می‌آموزد اظهار داشت: انسان در این مراسم از منیت خارج می‌شود، اعمال فردی مانند جلوی آیین نرفتن، عطر نزدن، لباس یکدست پوشیدن نشانگر آن است که در حج حقوق بشر، حیوانات و نباتات همگی آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: حج یکی از ارکان مهم اسلام است، پیامبر اکرم(ص) فرمودند"هیچ کار خیری جای حج را نمی‌گیرد" یا امام علی(ع) نیز فرمودند"پاداش حج بهشت است"، پس اهمیت این موضوع به خاطر این است که حج سبک زندگی را به انسان می‌آموزد.

معاون امور بین‌الملل بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت با با اینکه چرا با پول حج به نیازمندان کمک نمی‌شود خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شده حج یک ایستگاه معارف دینی است که در قالب آن خیلی از معارف را انسان می‌آموزد، امروزه چرا مسئله کشوری مثل فلسطین حل نمی‌شود به خاطر اینکه نمی‌خواهند کنگره حج برگزار شود.

باقری با اشاره به اینکه در زمینه‌های مختلف کشور ایران آمادگی همکاری در برپایی مناسک حج را دارد تصریح کرد: برای مثال شهرداری ما در زمینه جمع‌آوری بازیافت آمادگی همکاری دارد، البته از سوی دیگر چون حج منافعی دارد می‌تواند مشکلات جهان اسلام را برطرف کند اما به خاطر منافع حج است که نمی‌گذارند این کار را انجام دهند.

وی افزود: در اتفاق منا ما با مشکلاتی زیادی مواجه بودیم و از زمانی که نهیب رهبری به آل سعود زده شد درها به روی ما باز گشت، پس از آن بود که درب سردخانه‌ها، تریلرها باز شد و توانستیم جنازه‌ها را ببینیم و به کشور بازگردانیم و این در حالی است که به هیچ کشوری جنازه‌ها داده نشد و این افتخار ماست ولی در این زمینه که قتل عام از روی عمد بوده است یا نه به یقین نرسیدیم.

در ادامه مراسم محسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رایزن سابق ایران در آمریکا با اشاره به اینکه جهان اسلام در یک وضعیت هرج و مرج مفرط به سر می‌برد اظهار داشت: اصلی‌ترین محوری که می‌تواند کمک کند که این وضعیت سامان یابد ظرفیت بالای حج برای جهان اسلام است، زیرا این وضعیت کمتر درک شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از گرایش و مدیریت حج غافلیم، همه معتقدند که ظرفیت بالایی در مناسک حج وجود دارد اما این که چه کارکردهایی وجود دارد سوالی است که همیشه برای همه پیش می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رایزن سابق ایران در آمریکبا بیان اینکه حج برای اتحاد و هماهنگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی است خاطرنشان ‌کرد: در جهان اسلام امروزه شاهد هستیم آمریکا در غرب آسیا با هماهنگی اسرائیل چنان منطقه را درگیر مسائل فرقه‌ای کرده‌اند که اختلافات و درگیری بین فرقه‌ها بالا گرفته است، عده‌ای از آنها که پنهانی طرفداری از اسرائیل می‌کردند امروز آشکارا این کار را می‌کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه بالاترین ایستگاه معنوی جهان اسلام حج است تاکید کزد: در اصل مناسک حج برای مناسبات اخلاقی انسان است اما متاسفانه وضعیت کنونی 180درجه متفاوت با حج است، امروزه کارکرد حج و وضعیت موجود حج مهم‌ترین مسئله برای دفتر حج باشد.

وی افزود: گروه‌های تکفیری که همه سلفی را شامل نمی‌شوند یک عده قلیلی هستند که توسط یک گروه خاص حمایت می‌شوند، آنها مدعی خلافت هستند اما یکی از شرایط خود خلافت حج است اما می‌بینیم که آنها به راحتی خونریزی و کشتار می‌کنند و این در حالی است رفتار جمهوری اسلامی ایران به این شکل نیست.

اسلامی در پایان گفت: ما نیازمند یک انقلاب در ساختار فرهنگی جهان اسلام هستیم، جهان اسلام برای یکبار هم شده باید به این کارکردهای حج اهمیت بدهد، به همین منظور جمهوری اسلامی سعی کرده است که در این سالها این رفتار را داشته باشد اما قدرت سیاسی به شکلی است که این امکان را نداده است، با این وجود مسلمانان باید اتسجام پیدا کنند و وضعیت منطقه را سامان دهند./816/203/ب3

ارسال نظرات