۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۴۲۶۲۶
در ویژه برنامه سلام رادیو معارف صورت گرفت؛

بررسی واژه شفاعت و سلام در زیارت‌نامه حضرت معصومه

حجت الاسلام اباذری کارشناس رادیو معارف در ویژه برنامه سلام، واژه‌های شفاعت و سلام را مورد بررسی قرار داد و شفاعت را اصل قرآنی و سلام کردن را سیره خداوند دانست.
شفاعت حضرت معصومه

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام اباذری کارشناس رادیو معارف در ویژه برنامه سلام از رادیو معارف به مناسبت دهه کرامت با اشاره  به راه های به دست آوردن معرفت نسبت به ائمه معصوم(ع) بیان داشت: توجه به معانی زیارت نامه حضرت معصومه(س) از راه های کسب معرفت است.

 

وی ادامه داد: این زیارت نامه با سلام به انبیاء، ائمه معصوم(ع) آغاز و در مرحله آخر به حضرت معصومه(س) سلام داده می شود در حالی که ما به زیارت حضرت معصومه(س) آمده ایم؛ سلام نامی از نام های خداوند است چنانچه در دو آیه پایانی سوره حشر این نکته بیان شده است؛ مراد از نامیدن خداوند به سلام این است که عیب و نقصی در خداوند راه ندارد و از ناحیه خداوند نیز شری به کسی نخواهد رسید.

 

حجت الاسلام اباذری افزود: در روایات نیز تأکید شده است هنگامی که به یکدیگر می رسید سلام کنید و اگر شخصی به شما سلام نکرد جواب سؤال او را ندهید زیرا سلام کردن بدین معنی است که شری از ناحیه سلام کننده متوجه طرف مقابل نخواهد شد؛ سلام به انبیاء در محضر کریمه اهل بیت(ع) به معنای ادب، تواضع،عشق و محبت است؛ سلام به معنای دعا است و هنگامی که می گوییم سلام خدا بر تو ای بنده برگزیده خداوند یعنی این که احسان و فضل خدا سراسر وجود تو را فراگیرد.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که کریمه اهل بیت(ع) چه نیازی به سلام زائران دارد، تبیین کرد: حضرت معصومه(س) نیازمند سلام زائران نیست بلکه سلام کردن بهانه ای است برای این که لطف و عنایت کریمه اهل بیت(س) شامل زائر شود چنانچه بر ذکر صلوات بسیار تأکید شده است در حالی که پیامبر اکرم(ص) نیازمند این صلوات نیست بلکه با هر صلوات برکت های فراوانی نسیب بندگان می شود.

 

کارشناس رادیو معارف با تأکید بر این که سلام کردن سیره خداوند است، گفت: در قرآن کریم موارد فراوانی یافت می شود که خداوند سلام می دهد همانند «سلام علی نوح و سلام علی ابراهیم»؛ وهابیت نسبت به تشیع ایراد می گیرد که شما به پیامبراکرم(ص) سلام  می دهید که این نشان می دهد وهابیت با قرآن کریم آشنا نیست؛ هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) به انبیاء و ائمه معصوم(ع) همچنین کریمه اهل بیت(ع) سلام  داده می شود به این معنی است که همه شما در راستای یک هدف که دعوت به توحید است حرکت می کرده اید.

 

وی به فراض «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» از زیارت نامه حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: شفاعت اصل قرآنی است و آیه 64 از سوره انبیا به این نکته اشاره دارد و می گوید اگر بنده ای مرتکب گناه شده باشد نزذ پیامبراکرم(ص) رود و از خداوند طلب معفرت نماید و از پیامبر اکرم(ص) نیز بخواهد برای او طلب مغفرت کند که این همان شفاعت است.

 

حجت الاسلام اباذری ادامه داد: صحیح بخاری در ذیل آیه 79 از سوره اسرا بیان می کند در روز قیامت امت ها در جست و جوی پیامبرشان هستند تا آنها را یاری کند اما مشاهده می کنند همه پیامبران در حال جست وجوی پیامبراکرم(ص) هستند و او تمام افراد را شفاعت می کند./1324/پ202/ی

ارسال نظرات