۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۴۱۰۰۴
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

امام صادق هیچ سازشکاری و عقب‌نشینی در دین نداشتند

رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که امام صادق هیچ سازشکاری و عقب‌نشینی بی‌موردی در ساحت دین نداشتند، گفت: ایشان در عین ساده، روشن و قاطع دفاع کردن از مکتب اسلام و تشیع به شیوه‌ای عمل کردند که تمام سران مکاتب دینی دیگر به انصاف، دقت، انسانیت، اخلاق و منطقی بودن ایشان اعتراف کردند.
ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در مسجد ملاهاشم مشهد به مناسبت شهادت امام صادق(ع)‌ به روش‌های مبارزه ایشان در زمینه فرهنگی، سیاسی و علمی اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) معلم دین بود به صورتی که هیچ سازشکاری و عقب‌نشینی بی‌مورد در ساحت دین نداشت. ایشان در عین ساده و روشن و قاطع دفاع کردن از مکتب اسلام و تشیع به شیوه‌ای عمل کردند که تمام سران مکاتب دینی دیگر به انصاف، دقت، انسانیت، اخلاق و منطقی بودن  ایشان اعتراف کردند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: امروزه مشاهده می‌کنید مابین آن‌هایی که تفکر همسویی ندارند دو رویداد به وقوع می‌پیوندد؛ گروه اول، افرادی که در دفاع از حق محکم و غیرتمند عمل نمی‌کنند این افراد با دوپهلو حرف زدن کاری می‌کنند که همه، آن‌ها را دوست داشته باشند زیرا نسبت به گروه خاصی موضع مشخصی ندارند بنابراین دشمن خاصی نیز پیدا نمی‌کنند.

 

استاد دانشگاه در توضیح بیشتر این گروه تصریح کرد: نام این روش را نیز میانه‌روی و عرفان‌مسلکی و تعادل گذاشته‌اند و تصور می‌کنند هر کسی در هر موضوعی موضعی بگیرد و پای آن بایستد افراطی یا زیاده‌روی یا تندروی است. به بیان دیگر انسان عاقل، میانه‌رو و اخلاقی، فردی است که بر ضد هیچ پدیده و دیدگاهی موضع قاطع نگیرد و همیشه بگوید شاید این، شاید آن و هر دو خوب هستند! همه حق هستند و کسی باطل نیست.

 

وی افزود: ممکن است دیدگاهی نه محترم و نه درست باشد اما در عین حال شخص به روش محترمانه با صاحب آن فکر برخورد کند، یعنی به فکرش احترام نمی‌گذارد، زیرا غلط و برخلاف مصالح بشریت است اما به خود او توهین نمی‌کند. مانند این‌که فردی بگوید ما به نژاد‌پرستی معتقد هستیم،‌ ما نمی‌توانیم بگوییم این نظریه نیز محترم است.

 

رحیم‌پور ازغدی به گروه دوم اشاره کرد و ابراز داشت: گروه بعدی افرادی هستند که می‌گویند چون دین محترم و صحیح است،‌ آن‌هایی که دین را قبول ندارند دیگر محترم نیستند بنابراین ما به همه آن‌ها توهین می‌کنیم و به شیوه درست با آن‌ها گفتگو نمی‌کنیم. دیگر با اخلاق و منطق با آن‌ها روبرو نمی‌شویم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که ائمه(ع) هیچکدام از این روش‌ها را انتخاب نکرده‌اند، اظهار کرد: نخستین درس امام صادق(ع) این نکته است که هیچکدام از دو گروه عمل درستی انجام نمی‌دهند. شیوه ایشان به گونه‌ای بود که ذره‌ای از حقیقت عقب‌نشینی نکردند و حتی یک دینار روی حقیقت معامله نکردند و اجازه ندادند مرز حق و باطل مخدوش شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که امام صادق(ع) در طول حیات یک توهین نیز به فردی نکرد، گفت:‌ ایشان نه به شخصی توهین کردند و نه حرف دیگری را تحریف کردند تا بتوانند آن را رد کنند و اگر بین پنج جمله شخص ملحد و کافر، دو نکته درست دیدند آن را گفتند. بزرگان و علمای مکاتب دیگر اعتراف کرده‌اند که با اخلاق‌تر از ایشان در بحث و گفتگو ندیده‌اند که نمونه‌های مختلفی در تاریخ برای آن ذکر کرده‌اند.

 

لازم به ذکر است این جلسه به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم درمانی مشهد برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات