۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۴۰۶۴۹
امام جمعه موقت اهواز:

تغییر و تحول در حوزه باید با حفظ اصول اولیه همراه باشد

امام جمعه موقت اهواز گفت: در اصل تحول حوزه های علمیه علی رغم تفاوت زمان­ها و با تأکید و تکیه بر اصول تغییرناپذیر حوزه، اختلافی وجود ندارد اما نباید به بهانه تغییر و تحول در حوزه­ های علمیه اصول ثابت و تغییرناپذیر دگرگون شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز و مسؤول بعثه مقام معظم رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، خاطرنشان کرد: در اصل تحول حوزه های علمیه علی رغم تفاوت زمان­ها و با تأکید و تکیه بر اصول تغییرناپذیر حوزه، اختلافی وجود ندارد.

 

امام جمعه موقت اهواز گفت: نباید به بهانه تغییر و تحول در حوزه­ های علمیه اصول ثابت و تغییرناپذیر دگرگون شود.

 

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه بخش آموزش حوزه چه در بخش متون آموزشی و چه افزوده شدن آموزش ­های مورد نیاز طلاب با توجه به علوم و نیازهای جدید، نیازمند تحول است، خاطرنشان کرد: اصول اولیه اینگونه موارد در حوزه­ وجود دارد، اما به شکل جدید باید از سوی حوزه به مباحثه گذاشته شوند.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه مباحث کلام جدید، هرمنوتیک و مباحث روانشناسی در طول زمان ایجاد و باید در حوزه به آن­ها توجه شود، افزود: در حوزه به هیچ وجه مخالفت و مقاومتی درباره تحول حوزه ­ها وجود ندارد؛ همچنانکه در این زمینه شاهد تغییر کتاب معالم دین به عنوان نخستین کتاب مورد مطالعه طلاب در اصول دین بودیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده گفت: نگرانی از آن است که به اسم تحول و تغییر زمان، دست از اصول اولیه برداریم و نیز در اصول باید شیوه­ ها و متون جدید آموزشی را داشته باشیم.

 

وی به بحث سطح بندی و نیازسنجی در تحول حوزه اشاره و ابراز داشت: خواندن تخصصی فقه و اصول برای همه طلاب نه ممکن است و نه لازم، اما مباحث جدید همچون فلسفه، کلام و مباحث اقتصادی همچون بانکداری ضروری است.

 

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به گذر سال­ ها از پیروزی انقلاب اسلامی و عدم تغییر محتوای بانکداری، ابراز داشت: محتوای بانکداری تغییر شکلی داده اما تغییر ماهوی نداده است، به ویژه با فتوای امام راحل که حیله­ های فرار از ربا را جایز نمی ­دانستند.

 

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری تغییر و تحول در حوزه ­های علمیه را لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: این تغییر و تحول باید با حفظ اصول و عدم تجدید نظر در آن­ها باشد و این اصول را در مباحث اعتقادی، فقهی و اخلاقی با شیوه ­های جدید در ابتدا به طلاب و حوزه ­های علمیه و سپس جامعه منتقل کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در پایان تصریح کرد: علمای بلاد با توجه به ارتباط مستقیم با مردم در تشخیص و شناسایی نیازهای جامعه و انتقال آن­ها به فقها، علما و کارشناسان بسیار مؤثر هستند، تا فقها و علما معارف ناب قرآن و امامان معصوم(ع) را با الهام گیری از منابع اصیل در اختیار مردم قرار دهند./302/9456/ب1

ارسال نظرات