۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۴۴۰۱۲۹
حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی مطرح کرد؛

ضرورت توجه حوزه به رشته‌های تخصصی/ رفع شبهات جوانان بالاترین مجاهدت علما

استاد حوزه علمیه سیره آموزشی امام صادق(ع) را توجه به رشته‌های تخصصی عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) هریک از شاگردان خود را در علمی خاص متبحر می‌کرد و افرادی که به مشکل بر می‌خوردند را به آن ها ارجاع می‌داد.
استاد قائمی

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رشد فرهنگ تشیع در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) اظهار داشت: پی ریزی کلاس های درس علوم دینی در زمان این دو امام و به ویژه امام صادق(ع) شکل گرفت و نشان بر این مدعا نقل زیاد روایت در میان معصومین(ع) از امام صادق(ع) و تربیت شاگردان زیاد است.

 

نقل زیاد روایات از امام صادق(ع)

استاد درس اخلاق حوزه علمیه به دلایل نقل زیاد روایات از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: دلیل نخست عمر مبارک حضرت است که در میان ائمه به شیخ الائمه معروف شده‌اند و دلیل دیگر جنگ میان بنی امیه و بنی عباس بود که زمینه را برای حضرت فراهم کرد و ایشان توانستند در رشته های مختلف اعم از فقه، کلام، اعتقادات و حتی علوم طبیعی مثل طبابت و شیمی شاگردانی متبحر تربیت کنند.

 

وی افزود: معروف است در زمان امام صادق(ع)، هزاران نفر از مذاهب و ادیان مختلف در جلسه درس ایشان شرکت می کردند و هرکدام در آینده مبتکر در یک علمی شده و واسطه فیض قرار می گرفتند.

 

نویسنده کتاب های مذهبی و حوزوی با اشاره به ضرورت توجه به رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه، این موضوع را سیره آموزشی امام صادق(ع) دانست و تأکید کرد: روش امام صادق(ع) در اعتقادات به این صورت بود که هریک از شاگردان خود را در علمی خاص متبحر می کرد و افرادی که به مشکل می خوردند را به آن ها ارجاع می داد، همچنانکه توحید مفضل که زیربنای اعتقادات و خداشناسی است، درسی است که امام صادق(ع) به یکی از یاران خود تعلیم داد، و یا جابربن حیان را در شیمی و زراره و محمد بن مسلم را در فقه و برخی دیگر را در جامعه شناسی و روانشناسی اسلامی متخصص کرد.

 

حوزه های علمیه بدنه خود را تقویت کند

وی با بیان این که دشمن امروز در جبهه سیاسی و اقتصادی شکست خورده و به دنبال نفوذ از طریق تهاجم فرهنگی است، تأکید کرد: جامعه امروزی ما با فضاهای مجازی، ماهواره و شبکه های اجتماعی عجین شده و راه گریزی هم از آن نیست و دشمن از همین طریق دنبال تغییر در افکار جوانان است و به همین خاطر شبهات زیادی را در اذهان آن ها وارد می کند که این موضوع وظیفه حوزه های علمیه را سنگین‌تر می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی ادامه داد: ما وقتی برخی از شبهات جوانان را می شنویم متوجه می شویم این شبهه از خود او نیست و به تازگی در جامعه اسلامی وارد شده است، بنابراین حوزه های علمیه به تبعیت از سیره آموزشی امام صادق(ع) باید بدنه خود را تقویت کند تا جواب گوی تمام سؤالات و شبهات روز جامعه باشد.

 

وی در پایان تصریح کرد: فرهنگ شیعه غنی است و به عقیده من بالاترین مجاهدت علمای حوزه امروز در راستای برطرف کردن شبهات جوانان است و حوزه و بزرگان آن از همین طریق می توانند فرهنگ غنی جعفری را گسترش دهند./1330/ت302/ی

خبرنگار: داود جعفری

ارسال نظرات