۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۰۱۴
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

حکم شنیدن صدای زن برای مردان نامحرم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شنیدن صدای زن در حالی که مشغول خوانندگی یا مداحی است برای مردم حرام است، گفت: اگر مطالبی که زن بر زبان جاری می‌کند تهییج آور و تحریک‌کننده باشد شنیدن و گوش دادن صدای چنین زنی بر سایر بانوان نیز حرام است.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فندرسکی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی «بایسته های شرعی» در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س)با بیان اینکه شرع مقدس اسلام شنیدن و گوش دادن به هر سخنی را که مفسده آور و تحریک‌کننده باشد چه برای زن و چه برای مرد حرام کرده است، گفت: شنیدن و گوش دادن به صدای زن در حالی که مشغول مداحی یا خواندن است برای مردان نامحرم حرام است.

 

وی افزود: شرع مقدس بیان کرده اگر زن چیزها و مطالبی را که بیان می‌کند تحریک‌کننده است شنیدن صدای او و گوش دادن به سخنانش برای بانوان نیز حرام است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروزه در سطح کشور به لطف الهی تعداد بانوان مداح و قاری قرآن زیاد شده است، افزود: با وجود اینکه این بانوان آیات قرآن را تلاوت می‌کنند و یا در رثای اهل بیت(ع) مداحی می‌کنند باز هم شنیدن صدای آنان بر مردان حرام است چون احتمال مفسده زیاد است و همچنین به همین علت بانوان حق ندارد در مجالس عزاداری در مکان های مختلف مداحی زنان را ضبط کرده وبرای شوهران و پسران و یا سایر مردان نامحرم پخش کنند.

 

خانم فندرسکی تصریح کرد: بهتر است زن حتی اگر مشغول تدریس علوم مختلف است در جمع زنان سخنرانی کرده و تدریس زن به مرد بنابر احتیاط واجب بهتر است صورت نگیرد.

 

وی افزود: حضرت معصومه(س) در مدتی که در قم بودند برای بانوان شیعه و زنان مسلمانان کلاس‌های علمی برگزار می‌کردند ولی اجازه نمی دادند که هیچ مردی در این کلاس‌ها حضور یافته و صدای این بانوی گرامی را بشنود بنابراین بهتر است بانوان به حکم عقل برای رسیدن به تعالی هر چه بهتر مانند حضرت زهرا(س)کمتر صدای خود را به گوش نامحرم برسانند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: افزون بر این زن به شدت از سخن گفتن با نامحرم در مکان خلوت منع شده و این موضوع شامل مکاتبه با مردان نامحرم هم می‌شود و بهتر است بانوان حتی از نوشتن پیام متنی برای مردان نامحرم تا صورت امکان خود داری کنند چون این موضوع هم مانند سخن گفتن به نوعی موجب حریم شکنی می شود.

 

خانم فندرسکی یادآور شد: در این زمینه تکلیف دختران جوان و دوشیزه بیشتر است و دختران جوان تا جایی که می‌توانند باید در دانشگاه و در خانواده و سایر محیط های اجتماعی ارتباط کلامی و دیداری خود را با نامحرم به حداقل ممکن برسانند و به خانم‌های مداح و قاری توصیه می‌شود حتماً در مکان هایی که اقدام به تلاوت قرآن و مداحی می‌کنند دقت داشته باشند که مردان نامحرمی در آن مکان حضور نداشته باشند و الا اگر نامحرمی صدای آن‌ها را بشنود و از شنیدن صدای آن‌ها لذت ببرد حرام مرتکب شده‌اند و در عالم قبر باید پاسخگو باشند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات