منابر دینی زمینه ساز رشد فرهنگ دینی و معنوی جوانان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله تحریری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیان حوزه علمیه اردبیل با اشاره به وجود مجالس وعظ و سخنرانی در سطح استان در ایام ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: وجود چنین مجالسی لازم است، اما کافی نیست چرا که این استان در نقطه مرزی قرار دارد و با کشور آذربایجان و برخی کشورها همسایه است و از این رو آسیب های فرهنگی مخصوص خود را دارد پس باید کارهای گسترده فرهنگی ویژه منطقه صورت گیرد تا مقابله ای اساسی با آسیب های فرهنگی انجام شود و جلوی تخریب های فرهنگی را بگیرد.
وی دوران جوانی را زمان بسیار حساس و قابل توجه دانست و گفت: روحیات و افکار انسان در دوران جوانی شکل می گیرد، بالاخص که در بعد از انقلاب زمینه ها برای شکل گیری صحیح اخلاقیات و روحیات و جنبه های ایمانی بیشتر شده و خدای متعال به واسطه خون شهدای عزیز ما که نوعاً از جوان ها بودند این فرهنگ دینی را در این مملکت تثبیت کرده و تحقق بخشید.
وی افزود: جلسات اخلاق و منابر دینی زمینه ای است برای رشد علمی و رشد فرهنگ دینی و معنویت که جوانان بایستی از آن ها استفاده کنند.
آیت الله تحریری تأکید کرد: پایه اجتماع را در ابعاد مختلف جوانان تشکیل می دهند و از این رو دشمن تمام برنامه هایش را متمرکز جوانان کرده و آسیب های جدی ای نیز در این زمینه وارد کرده است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب هم همواره نقطه سفارشاتشان به جوان ها است و اینکه جوان ها آینده ساز این مملکت هستند و این عزت را باید حفظ کنند و ادامه بدهند تا به نسل های بعدی منتقل کنند.
وی افزود: عزت اسلامی که هم اکنون برای ما شکل گرفته، در اثر خودکفایی هایی از جهت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، منتها این خودکفایی ها باید در ابعاد گوناگون مسائل اقتصادی و به ویژه مسائل فرهنگی برای مردم ملموس باشند.
آیت الله تحریری بیان داشت: پیشرفت های چشمگیر ما نسبت به کشورهای منطقه و خودکفایی که امروز بدان رسیده ایم بیانگر این است که ما می توانیم و زمینه های رشد و پیشرفت را دارا هستیم و از این رو جوان ها بایستی از این قوای جوانی احسن استفاده را ببرند و مطمئناً اگر در جهت تهذیب نفس و خودسازی قرار بگیرند، خداوند متعال نیز به آنها کمک می کند و دست هدایت الهی شامل حالشان می شود و آنها را به مدارج بالاتر معنویت می رساند.
وی با اشاره به تأثیر کارهای تبلیغی علما و روحانیان در ایام خاص تبلیغی، ادامه داد: اگر یک مروری داشته باشیم به تاریخ کشورمان، از زمانی که حوزه علمیه در ایران شکل گرفته یا پای عالمان از حوزه نجف به ایران باز شده، مسأله تبلیغ یک مسأله اساسی برای عالمان دین بوده است و این سطح آگاهی دینی بالایی که مردم ایران نسبت به کشورهای دیگر دارند در پرتو تبیلغ مستمر عالمان دینی شکل گرفته است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: نقش اصلاحی حوزه های علمیه در جنبه رساندن معلومات و معارف دینی به مردم غیر قابل انکار است و از این رو مسأله تبلیغ بایستی به طور دقیق و برنامه ریزی شده و نظارت شده شکل بگیرد.
آیت الله تحریری تصریح کرد: باید توجه داشت تا مبلغان با رویکرد دینی، اخلاقی، مسائل تهذیبی و نیازسنجی های دقیق راهی تبلیغ شوند و از طرفی مبلغان نیز باید با یک آرامش خاطر به مسأله تبلیغ بپردازند و قادر باشند به طور آزادانه و با وسایل تبلیغی صلاح دید خودشان مشغول به امر مقدس تبلیغ شوند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر مبلغی در مسجد یک محله امام جماعت است، باید با افراد آن محله ارتباط خاص داشته باشد و به طور اجمالی از آن افرادی که در آن محله زندگی می کنند آگاهی داشته باشد و بایستی بداند که چند درصد مردم محل ارتباط با مسجد دارند و یا چند درصدشان اصلاً به مسجد نمی آیند و به طور کلی اگر ارتباط مبلغ با مردم به صورت چهره به چهره باشد، قطعاً تأثیر تبلیغ بیشتر بوده و مبلغ در امر تبلیغ خود موفق است.
آیت الله تحریری با تأکید بر مسأله تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه، بیان داشت: در وهله اول بایستی توجه داشته باشیم که مسأله تهذیب مختص به حوزه های علمیه نیست بلکه از اصول تبلیغ دین و معارف دین شمرده می شود، همانطوری که در آیات قرآن نیز شاهد هستیم، خداوند تبارک و تعالی، وظیفه پیامبران خود را تهذیب انسان ها از آلودگی ها و هدایت آنان به سوی رستگاری بیان می فرماید.
این استاد حوزه علمیه افزود: مسأله تهذیب نفس، پاک کردن نفس انسان از آلودگی های گوناگونی است که ممکن است در زندگی دنیوی برای انسان پیش بیاید و آلوده شدن انسان در سه بعد تصور دارد؛ یک، بعد اعتقادات و بینش ها؛ ما گاهی تهذیب نفس را فقط به صفات نفسانی معنا می کنیم اما باید دقت کرد که معنای تهذیب نفس وسیع تر است و شامل آن دسته از معلوماتی که انسان با برخوردش با واقعیات عالم پیدا می کند نیز می شود و از این رو بعد اول مربوط به تهذیب انسان در مسائل اعتقادی است.
وی ادامه داد: بعد دوم انسان بعد اخلاق و صفات نفسانی است که انسان به وسیله اعمال و رفتار خود به آن صفات نفسانی دست پیدا می کند و نکته قابل توجه در این است که اخلاقیات انسان یک رابطه تنگاتنگ با اعتقاداتش دارد و یک حد فاصل بین اعتقادات انسان و عمل او نسبت به درک هایش درباره ارتباطش با مبدا عالم، معاد و آن راه و روش زندگی استو از این رو انسان ها در هر جایی که هستند به این صفات نیاز دارند.
آیت الله تحریری بیان داشت: حوزه های علمیه به طریق اولی مسأله تهذیب نفس را باید سرلوحه و اساس کار خود قرار دهد چرا که طلاب حوزه علمیه با دین الهی در تماس هستند و کسی که وارد حوزه علمیه می شود در ابتدا بایستی معارف دین را در سه ساحت اعتقادی، اخلاقی و عملی به طور صحیح شناخته و بدان ملتزم شود.
وی افزود: مسأله تهذیب نفس در حوزه های علمیه اساساً همراه با تعلیم و تعلّم معارف دین است، یعنی آن کسی که در تحصیل مقدمات علوم دینی قرار می گیرد باید توجه داشته باشد که این مقدمات برای چیست.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: اساساً حوزه های علمیه در طول تاریخ خود همراه با تهذیب و خودسازی بوده است و از آنجایی که ائمه اطهار(ع) بنیانگذاران حوزه های علمیه هستند، قطعاً تعالیم اهل بیت(ع) همراه با تهذیب بوده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت تهذیب در حوزه های علمیه قدیم و جدید، بیان داشت: برخی زمان گذشته را با حال مقایسه می کنند و مأیوس می شوند، در حالی که این یک اشتباه بزرگ است و این گونه نیست که حوزه در گذشته مهذب تر بوده است؛ حوزه هم اکنون نیز طلاب مهذب بسیاری دارد منتهی با این هجمه های گوناگون دشمنان دین، کار کردن در این زمان سخت تر شده است و از این رو باید در حوزه های علمیه از ابتدا مسائل تهذیبی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و همواره باید اهداف عالیه حوزه مقابل چشم طلاب قرار گیرد و مراقب جلوه گری های دنیا باشند، این همان زمینه های تهذیب است که باید مدام از سوی مسؤولان حوزه مورد توجه باشد.
آیت الله تحریری ادامه داد: در دو دهه اخیر تهاجم فرهنگی دشمن به این کشور، به خانواده ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، گسترش پیدا کرده و طلبه از این محیط ها وارد حوزه علمیه می شود و از این رو ضرورت توجه به مسأله تهذیب دو چندان شده است./937/201/ب2