۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۳۴۷۸۸
آیت الله مصباح یزدی:

دنیا پرستان هیچگاه در برابر حقیقت خضوع نمی کنند

آیت الله مصباح با بیان این که دلبستگان به دنیا از دیدن حقایق کور می شوند، گفت: دنیا پرستان عالم هیچگاه در برابر حقیقت خضوع نمی کنند و می خواهند همه چیز را تابع خود کنند.
 آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: عامل انحراف انسان دلبستگی به دنیا است.

 

وی افزود: پس از جنگ صفین امیرالمومنین(ع)  توصیه ها و سفارشاتی به امام حسن(ع) فرمودند که بسیار مهم و ارزشمند است، ایشان به فرزندشان فرمودند مبادا از رفتار اهل دنیا که عاشقانه با دنیا رفتار کرده و به آن چسبیده اند خیال کنی که دنیا مسأله مهمی است و مغرور شوی.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت می فرمایند گاهی اهل دنیا همانند سگ ها برای جاه و مال به جان هم می افتند، اظهار داشت: خداوند خبر داده که دنیا محدود بوده و متاع آن قلیل است، همچنین دنیا از مرگ خود نیز خبر داده است.

 

وی ادامه داد:  امیرمؤمنان می فرمایند دلبستگان دنیا و کسانی که خود را به دنیا فروخته اند حیوانات درنده ای هستند که طعمه خود را می درند و کسانی که قدرتی دارند بیچاره ها را می خورند و کسانی که بزرگتر هستند بر کوچکترها تسلط پیدا می کنند.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اهل دنیا دو دسته هستند، ابراز داشت: حضرت می فرمایند دسته ای افساری بر سر آن ها وجود دارد و عده ای نیز هیچ افساری ندارند، دنیا اهلش را به راه کوری هدایت کرده و چشمان آن ها را از راه هدایت منصرف کرده است.

 

وی عنوان کرد: کار اهل دنیا به جایی می رساند که دنیا معبود آنها می شود، این افراد مشغول بازی با دنیا شده و از بعد دنیا غافل می شوند، امیرمؤمنان در فرمایشی دیگر می فرماید کالای دنیا علف های خشکی است که وبا آور بوده و برای انسان مضر است، از چنین چراگاهی باید پرهیز شود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند دل کندن از دنیا از این دل بستن به آن نافع تر است و همین اندازه ای که رفع حاجتی از دنیا شود بهتر از این که انسان در دنیا ثروت اندوزی کند، کسانی که زراندوزی کرده و اموالی را جمع کردند مبتلا به فقر و نیازمندی می شوند، بسیاری هستند که ثروت بسیاری دارند اما خودشان نمی توانند لذتی ببرند.

 

وی اضافه کرد: کسانی که مشغول و دلبسته تماشای زینت ها و زیورهای دنیا می شوند باعث این می شود که چشم آن ها از دیدن حقایق بسته شود و از دیدن حقایق کور شوند، دنیا پرستان عالم هیچگاه در برابر حقیقت خضوع نمی کنند و می خواهند همه چیز را تابع خود کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت علی(ع) فرمودند کسانی که دلباخته دنیا می شوند فضای دل آن ها فضای رقص هم و غم می شود، گفت: این افراد دائما فکر می کند که چگونه مال و مقام خود را افزایش دهد و از طرفی دیگر به دلیل از دست رفته ها غصه می خورند.

 

وی افزود: مؤمن باید با چشم عبرت به دنیا نگاه کند و از کارها پند بگیرد و به اندازه ضرورت از دنیا استفاده کند، معنای این سخن این نیست که مؤمن به گوشه ای برود و فقط نان بخورد بلکه باید برای آخرت خود زحمت بکشد، مذمت جایی است که هدف از کارهای دنیوی لذت صرف و دلبستگی به دنیا باشد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این کار کردن برای عدم گرفتاری خانواده در تنگنا نیز آخرتی بوده و خود عبادت است، اظهار داشت: هدف نباید خود دنیا باشد، امام علی(ع) می فرمایند دنیا در نظر از بسیار پست است.

 

وی ادامه داد: اهل دنیا تمام هم خود را صرف لذت های دنیا می کنند که راه درستی نیست و یا این که گمراه هستند و نمی دانند باید چه کاری انجام دهند، امیرمؤمنان می فرماید من برای  شکم چرانی آفریده نشده ام و به دنیا اعتنایی ندارم./1323/پ201/ج1

ارسال نظرات