۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۳۴۳۴۶
آیت الله مصباح یزدی تبیین کرد؛

سیره پیامبران الهی در مواجهه با دنیا

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کسی الگو می خواهد باید خود را پیرو ایشان قرار دهد، محبوب ترین بندگان نزد خداوند کسی که از پیامبر پیروی کرده و درصدد عملی کردن دستورات ایشان باشد.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درشب نوزدهم ماه مبارک رمضان در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه زندگی دنیوی پیامبران الهی گفت: بهترین اسوه و الگو برای انسان پیامبر اسلام است.

 

وی افزود: اگر کسی الگو می خواهد باید خود را پیرو ایشان قرار دهد، محبوب ترین بندگان نزد خداوند کسی که از پیامبر پیروی کرده و درصدد عملی کردن دستورات ایشان باشد؛ پیامبر اسلام همانند غذای بدمزه ای با دنیا برخورد کرد و گوشه چشمی به دنیا نینداخت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر نسبت به دنیا بسیار بی اعتنا بوده و از کنار آن گذشت، اظهار داشت: پیامبر شکم خود را از دنیا خالی نگه داشت، به پیامبر گفته شد بدون این که چیزی از مقام آخرت شما کم شود دنیا را کاملا در اختیار شما قرار دهیم اما ایشان فرمود چون خداوند دنیا را دوست ندارد من نیز دوست ندارم.

 

وی ادامه داد: رفتاری که انسان نسبت به دنیا دارد کافی است که راه انسان را از پیامبر جدا کند گویی که انسان راهی غیر از پیغمبر را طی می کند، اگر انسان گناهی جز این نداشت که آنچه آن ها نهی کردند را انجام داده و آنچه بر آن تأکید کردند را ترک می کردیم کافی بود که بگویند راه انسان غیر از خداوند و پیامبر است.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که پیامبر اسلام به اندازه ای متواضع و دنیا برایش بی اهمیت بود روی خاک غذا می خورد، ابراز داشت: نشستن پیامبر اکرم همانند برده ها بود و هیچگاه تکیه نمی دادند و چهار زانو نمی نشستند.

 

وی عنوان کرد: کسانی همانند علامه طباطبایی در نشست و برخاست خود نیز ادب عبودیت را به درستی رعایت می کردند نه این که جایی بنشینند و بخواهند دستشان بوسیده شود، پیامبر با دست خودشان کفش و لباس شان را وصله می زدند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: پیامبر محبت دنیا را به خود راه نمی داد چون با دنیا همانند دشمن بودند، پیامبر چون دشمن دنیا بود اجازه نمی دادند که حتی خیال آن در ذهن شان پدیدار شود، این که خداوند پیامبران خود را از زخارف دنیا محروم کرد به دلیل دشمنی با آن ها نبود.

 

وی اضافه کرد: پیامبر با شکم خالی از دنیا رفته و با سلامت وارد آخرت شدند، پیامبر برای خود خانه ای نساخت تا به عالم قرب الهی پرواز کردند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات