۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۳۳۸۸۴

ابراز تأسف آیت الله سبحانی از واردات بی رویه/ توصیه به واحدهای تولیدی داخلی

حضرت آیت الله سبحانی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش کیفیت کالاهای داخلی، گفت: باید جنس داخل کشور از اجناس خارجی بهتر باشد؛ بایستی کارخانه های ما بهترین جنس را به مردم ارائه دهند.
 حضرت آیت الله سبحانی، در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون ماه رمضان در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون ماه رمضان که در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: در آیه 56 این سوره می فرماید خیال نکنید ثروتی که قریش در اختیار دارند، به نفع شان است، چرا که اینها جنبه امتحان دارد و به تعبیر استدراج است.

 

شرایط مؤمن بودن

این مرجع تقلید به تفسیر آیه 56 سوره مؤمنون پرداخت و اظهار داشت: خداوند در این سوره 4 شرط برای مؤمنان قائل است: در آیه 56 این سوره می فرماید «إِنَّ الَّذِينَ هُم مِّنْ خَشْيَةِ رَبهِِّم مُّشْفِقُون»؛ اگر خشیه به معنای خوف باشد و مشفقون هم به همین معنا باشد، آیه معنای صحیحی پیدا نمی کند؛ خشیه خوف نیست، بلکه خوف ترس است، اما خشیه، ترس همراه با عظمت است؛ انسان وقتی در مقابل خداوند و پیامبر(ص) است، خوفی همراه با عظمت دارد؛ مشفقون به معنای ترس نیست، بلکه به معنای دو دلی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید مصداق آیه 56 سوره مؤمنون باشیم، تصریح کرد: خشیه به معنای خوف همراه با احساس عظمت و با دو دلی در مؤمنان است، به این خاطر که شاید خداوند اعمال شان را قبول نکند؛ ما باید مصداق این آیه باشیم که خوف از خدا با احساس عظمت و همراه دو دل داشته باشیم.

 

این مرجع تقلید ضمن بیان داستانی از حج امام سجاد(ع)، به دومین شرط مؤمن بودن اشاره کرد و گفت: حضرت علی بن حسین(ع) ظاهراً موقع بستن احرام بود و گفت لبیک و از حال رفت؛ سپس از او دلیل را پرسیدند، فرمودند که ترسیدم بگویم لبیک و خداوند بگویند لا لبیک؛ خداوند در آیه بعد به دومین شرط مؤمن بودن می پردازد و می فرماید «وَ الَّذِينَ هُم بَِايَاتِ رَبهِِّمْ يُؤْمِنُونَ» کسانی که به آیات خدا ایمان دارند؛ به قرآن ایمان دارند که از جانب حق تعالی است و رسالت پیامبر را بپذیرد.

 

حضرت آیت الله سبحانی در تفسیر آیه 59 سوره مؤمنون یادآور شد: سومین شرط مؤمن بودن این است که «وَ الَّذِينَ هُم بِرَبهِِّمْ لَا يُشْرِكُونَ»، برای خدایش شریک قائل نمی شود؛ در این جا سؤالی پیش می آید کسی که از خدا در عین اضطراب قلب، می ترسد و به قرآن هم ایمان آورده که دیگر مشرک نمی شود؛ باید گفت که این شرک، بت پرستی نیست، بلکه شرک خفی(ریا) است؛ یعنی این که در اعمالشان ریا نمی کنند؛ حضرت علی(ع) فرمودند همه دنیا جهل و نادانی است، مگر در جایی که علم و دانش باشد و علم هم جهل است مگر آنکه به آن عمل کند، عمل نیز ریا است مگر آنکه مخلص باشد و اخلاص هم جهل است مگر آنکه تا آخر بر اخلاصش باقی بماند؛ افرادی در دوران نظام قبلی بودند که برای مردم کتاب های مفیدی نوشتند، اما در آخر عمر مرتد از دنیا رفتند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 60 سوره مؤمنون به چهارمین شرط مؤمن بودن اشاره و می فرماید «وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا ءَاتَوا» از نعمتی که به آنها داده شده است، از آنها هم به مردم بدهند؛ این همان صدقه است و این که مؤمن رابطه خود را با مردم حفظ کند؛ اسلام دین کامل و دین همه جوامع بشری است؛ مؤمن هر دو رابطه خدا و مردم را حفظ می کند؛ جامعه متوازن، جامعه ای است که دین و دنیا همراه هم باشد؛ در حدیثی آمده است که برای دنیایت محکم کاری کن و فکر کن که همیشه می خواهی در دنیا باشی؛ باید رابطه ما با خدا و مردم درست باشد؛ اگر صدقه می دهیم، باید کوشش کنیم که صدقه خالص برای خدا باشد تا بپذیرد.

 

ابراز تأسف آیت الله سبحانی از صادرات بی رویه به کشور

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید جنس داخل کشور از اجناس خارجی بهتر باشد، گفت: چرا مردم در خریدشان از فروشنده سؤال کنند که این جنس ایرانی است یا خارجی؛ همین که می فهمد برای داخل است، می گویند جنس خارجی را بده؛ باید جنس داخل کشور از اجناس خارجی بهتر باشد؛ باید کارخانه های ما بهترین جنس را به مردم ارائه دهند؛ دیروز می خواندم که مبلغی به چین داده اند و کلنگ خریده اند و این برای ما تأسف آور بود؛ در کشورمان بزرگ ترین صنایع را می سازیم، اما از خارج کلنگ می خریم.

 

وی به لوازم داشتن جامعه فاضله پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 61 سوره مؤمنون می فرماید «أُوْلَئكَ يُسَارِعُونَ فىِ الخَْيرَْاتِ وَ هُمْ لهََا سَابِقُون» مؤمنان مسابقه می گذارند که کدام زودتر به بهشت بروند؛ مؤمنان حالت مسارعه داشته و نوعی رقابت در کار خیر دارند؛ رقابت در کار خیر خوب است و باید همدیگر را در این راه کمک کنیم؛ آیا این آیات الهی با این اخلاق در تورات و انجیل و کتاب های دیگران وجود دارد؟ اگر جامعه این صفات را مجسم کند و اکثریت ما دارای این صفات چهارگانه باشیم، جامعه فاضله با تمام معنا خواهیم داشت.

 

حضرت آیت الله سبحانی در تفسیر آیه 62 این سوره گفت: به نظر می رسد گاهی اعمال پیشین فوق تکلیف است؛ قران می فرماید «وَ لَا نُكلَِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» همه نمی تواند تمامی مراتب را داشته باشند، اما برخی مراتب را می توانند داشته باشند؛ خشیت، ایمان به قرآن،  زکات و اخلاص دارای مراتبی است، اما هر کسی می تواند به اندازه توانش از آن بنوشد./822/پ201/ج

ارسال نظرات