۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۳۲۳۵۳

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

رونمایی از كتاب احوال و آثار شيخ بهاءالدين زكريا مولتاني در پاكستان، محکومیت اقدام آل سعود جهت عدم پذیرش حجاج ایرانی در کرواسی، دیدار ریزان فرهنگی از مرکز آموزش دینی مسیحیان بلغارستان و انتتشار کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» در افغانستان از اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است.
کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، رونمایی از كتاب احوال و آثار شيخ بهاءالدين زكريا مولتاني در پاكستان، محکومیت اقدام آل سعود جهت عدم پذیرش حجاج ایرانی در کرواسی، دیدارریزان فرهنگی از مرکز آموزش دینی مسیحیان بلغارستان و انتتشار کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» در افغانستان از عناوین  اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است.

 

رونمایی كتاب احوال و آثار شيخ بهاءالدين زكريا مولتاني در پاكستان

آيین رونمایی از کتاب «احوال و آثار شيخ بهاءالدين زكريا مولتاني و خلاصه العارفين» در محل دانشگاه بهاءالدين زكريا مولتان پاكستان، برگزار شد.

 

اين كتاب، براي دومين بار توسط مركز تحقيقات فارسي ايران  و پاكستان و به زبان فارسي چاپ و منتشر شده است.

 

در مراسم رونمايي از اين كتاب، شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي ايران در پاكستان، عيسي كريمي، مدير مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان، طاهر امين، رييس دانشگاه بهاء‌الدين زكريا و رؤساي دانشکده‌ها، بخش‌هاي مختلف اداری،  استادان و دانشجويان اين دانشگاه، حضور داشتند.

 

عيسي کریمی، در سخنراني خود در اين مراسم اظهار كرد: امروزه دشمنان اسلام، چنگ بر چهره رحماني اسلام می‌زنند و اسلام را به عنوان يك دین خشونت‌طلب و واگرا معرفی می‌كنند و یک تصویر غیرصحیح  از اسلام را به نمایش می‌گذارند.

 

وي ادامه داد: در حالي اين سخنان گفته مي‌شود كه اسلام، دين رحمت است و پيامبر (ص) ما نيز رحمت للعالمين بوده است. سيرت پيامبر اكرم (ص) و مشایخ کرام، وحدت و همدلی بين مسلمانان بوده است.

 

كريمي افزود: كتاب «احوال و آثار شيخ بهاءالدين زكريا ملتاني و خلاصه العارفين» حدوداً 42 سال پيش منتشر شد. تا اينكه به پيشنهاد غضنفر مهدي و شاه محمود قريشي ـ اديبان پاكستاني ـ اين كتاب تجديد نظر شد و در حال حاضر توسط مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان، منتشر شده است.

 

وي همچنين با اظهار اينكه بيش از هر زمان گذشته لازم است كه به افكار و اندیشه عاليه عرفايي مانند بهاء‌الدين زكريا ملتانی عمل شود، گفت: رهبر زنده‌دل آن است كه در ميان مردم زندگي كند و از مسايل مردم مطلع باشد. عرفا و مشایخ، هميشه كار و تلاش مي‌كردند تا براي مردم الگو باشند و این الگو فقط در زمینه عرفان عملی نیست؛ بلکه حفاظت و صیانتی که از آثار فارسی در این دیار می‌کردند و نوشته‌های خود را مقید بودند که به زبان فارسی بنگارند.

 

مدير مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان در ادامه اين بخش از سخنان خود اظهار كرد: در همه دانشگاه‌هاي مولتان لازم است كه  بخش زبان فارسي دایر باشد. اگر امروز مرحوم بهاءالدين زكريا زنده بود، قطعاً در محفل درس خود به فارسي صحبت مي‌كرد. اگر ما به تعليمات بزرگان عمل كنيم، مي‌توانيم خشونت را از جامعه خود نابود كنيم.

 

سپس عبدالقدوس صهيب، رييس بخش علوم اسلامي دانشگاه بهاءالدين زكريا مولتان، به اختصار به معرفی اين كتاب و همچنين به آموزه‌ها و تعليمات بهاءالدين زكريا پرداخت و گفت: اين دانشگاه افتخار دارد که در سال 1975ميلادي به نام آن بزرگوار تأسيس شود.

 

غضنفر مهدي، از چهره های برجسته فرهنگی پاكستان، ديگر سخنران مراسم هم گفت: شهر مولتان به دلیل وجود مراقد عالیه عرفا و مشایخ کرام، به مدینه الاولیاء شهرت یافته است. همواره از این شهر، مبلغین زیادی برای تبلیغ دین عازم شهرها و مناطق مختلف می‌شدند و حتی تعداد زيادي كاروان‌ها و گروه‌هاي تبليغي از زمان‌های گذشته از طرف شیخ بهاءالدين زكريا، براي تبليغ دين مبين اسلام به سراسر جهان و آسياي ميانه مي‌رفتند.

 

وي با بيان اينكه مولتان حق بسیاری در نشر معارف دین اسلام و معرفی سیره نبوی (ص) داشته و دارد، اظهار كرد: بايد از تجدید چاپ و ویراستاری کتاب احوال و آثار بهاءالدین زکریا، از مرکز تحقیقات فارسي ايران و پاكستان قدردانی كنیم. البته ترجمه اردو اين كتاب به عهده بنده بوده است و خواهش دارم كه ترجمه انگليسي اين كتاب نيز صورت بگیرد و منتشر شود که با ترویج اینگونه کتاب‌ها و آثار بتوانیم تصوير درستي از اسلام ارايه دهيم.

 

طاهر امين، رييس دانشگاه بهاءالدين زكريا مولتان هم در سخنراني خويش از همكاري رايزني فرهنگي ايران و مركز تحقيقات فارسي در برگزاري اين مراسم قدرداني كرد و گفت: لازم است تا انديشه و افكار بزرگاني مثل حضرت غوث بهاءالدين زكريا را به نسل جوان معرفي كنيم و كار پژوهشي در آثار و افكار اين بزرگان انجام دهيم.

 

وي در ادامه با بيان اينكه امروزه جهان اسلام با بحران فكري مواجه شده است، افزود: بزرگ‌ترين خطر براي اسلام معرفي نادرست از اسلام واقعي است. براي معرفي اسلام به عنوان يك دين اعتدال، لازم مي‌دانم كه تعليمات صوفيا و عرفا را در جامعه رواج دهيم.

 

شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي ايران در پاكستان هم طي سخنان خود اظهار كرد: من حامل پيام صلح و دوستي از طرف ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران هستم. ايران اسلامي كشور مسلمان و همسايه شما است . دردهاي ما يكي است. بر ما لازم است كه با هم همكاري و هم‌افزايي داشته باشیم.

 

وي همچنين گفت: براي گسترش روابط علمي و دانشگاهي با ايران بايد يك تفاهم نامه همكاري فی مابین امضا شود و بر اساس آن تعدادي از دانشجويان اين دانشگاه مي‌توانند در مقطع  فوق ليسانس و دکتری در رشته‌هاي مختلف در چارچوب تفاهم‌نامه، بورسيه شوند و در ايران تحصيلات خود را ادامه دهند و اساتید و محققانی که رساله يا پايان‌نامه و برنامه‌های تحقیقاتی كه نياز به مطالعه و پژوهش در ايران دارند، مي‌توانند از فرصت‌های مطالعاتی در ایران استفاده كنند.

 

وي ادامه داد: هر ميزان فعالیت دانشگاه‌ها گسترده‌تر شود، فضاي زندان‌ها كوچک مي‌شود. هر چه قدر تعداد دانشجويان افزايش پيدا كند، مجرم و بزهکار در جامعه كمتر ديده مي‌شود. علم و دانش، مبدا همه خوشبختی‌ها است.

 

دارايي افزود: در ايران 2 هزار دانشگاه مختلف وجود دارد و قریب 5 میلیون دانشجو در اين دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. همچنين ايران جزو 5 يا 6 اُمين كشور برتر در جهان در رشته‌های فیزیك، شيمي، ریاضی، کامپیوتر و ... است و دليل آن رتبه‌هايي است كه نمايندگان ايران در المپیادهای علوم مختلف در جهان به دست مي‌آورند.

 

در پايان برنامه نيز کتاب «آثار و احوال بهاءالدین زکریا مولتاني و خلاصه العارفین» با حضور طاهر امین، ريیس دانشگاه و دارایی، رایزن فرهنگی كشورمان و عیسی کریمی، مدیر مرکز تحقیقات فارسي ايران و پاكستان، به طور رسمی رونمایی شد.

 

محکومیت اقدام آل سعود جهت عدم پذیرش حجاج ایرانی در کرواسی

حافظ الیلی، امام مرکز اسلامی کرواسی در خطبه نماز جمعه روز گذشته، اقدام آل سعود جهت عدم پذیرش حجاج ایرانی را محكوم كرد.

 

حافظ الیلی، امام مرکز اسلامی کرواسی در خطبه نماز جمعه روز گذشته، 21 خردادماه در زاگرب، ضمن تقبیح و محکومیت اقدام حکام سعودی در عدم پذیرش حجاج ایرانی، از این رفتار غیر مسئولانه دولت عربستان سعودی اظهار تأسف كرد.

 

حافظ الیلی در بخشي از خطبه‌های خود، به توجه و بهره گیری هر چه بیشتر جامعه اسلامی از آیات قرآن کریم و اجرای دستورات آن در مسیر زندگی انسانها اشاره و اجرای این دستورات را ضامن سعادت دنیوی و اخروی مسلمانان خواند.

 

وی در ادامه با بیان اهمیت ایجاد اتحاد میان مسلمانان این اقدامات را مایه ایجاد شکاف بیشتر در صفوف متحد مسلمانان عنوان کرد.

 

مهدی رضا، سرپرست رایزنی فرهنگی ايران در کرواسی پیش از خطبه با امام حافظ الیلی، ديدار و مراتب نگرانی مردم ایران از این اقدام بی سابقه دولت سعودی که ضربه مهلکی به اتحاد دنیای اسلام و احساسات مردم مسلمان ایران خواهد زد را بیان و از وي برای تنویر افکار مسلمانان کرواسی درخواست همکاری كرد.

 

وي به نقش دشمنان اسلام خصوصا صهیونیزم در طراحی چنین اقداماتی که توسط حکام سعودی اجرا می‌شود، اشاره و الگوی‌برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز دینی در کرواسی را ستود.

 

حافظ الیلی در بخش دیگر خطبه‌های خود به توجه هر چه بیشتر جامعه اسلامی از بهره گیری از پرتو آیات قرآن کریم و اجرای دستورات قرآن مجید در مسیر زندگی اشاره و اجرای این دستورات را ضامن سعادت دنیایی و اخروی مسلمانان خواند.

 

معاون مرکز آموزش دینی مسیحیان بلغارستان:

 

مسیحیان در كمال آرامش در ايران امن زندگي مي‌كنند

 

ایران را کشوری می‌دانیم که مسیحیان در کمال آرامش در کنار مسلمانان و برادران شیعه  زندگی مسالمت‌آمیزي دارند.

 

  محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی ايران در بلغارستان به همراه محسن سترگی، نویسنده و استاد دانشگاه با «بوژیدار مارینو»، معاون مرکز آموزش دینی مسیحیان بلغارستان در محل این مركز، ديدار و گفت‌وگو كرد.

 

در اين ديدار كه جمعي از دانشجویان دینی حضور داشتند، كياني طي سخناني، ضمن قدرداني از همکاری‌هاي مطلوب مدرسه دینی مسیحیان با رایزنی فرهنگی ايران جهت تقویت وحدت بین ادیان الهی، گفت: امروز، جوامع انسانی بیش از هر زمان نیاز دارد تا به آموزه‌های الهی پرداخته شود.

 

رايزن فرهنگي ايران، خطاب به دانشجويان، از آنان به عنوان رهبران و منادیان وحدت ادیان الهی در آینده بشری ياد كرد.

 

معاون مرکز آموزش دینی مسیحیان بلغارستان اظهار كرد: ما در کلاس‌های آموزشی دینی در واحد درسی اسلام، ایران را نماد کشور مسلمان واقعی و شیعه معرفي مي‌كنيم كه بیشتر در مباحث شیعه به دانشجویان گفته خواهد شد.

 

وي ادامه داد: ایران را کشوری می‌دانیم که مسیحیان در کمال آرامش در کنار مسلمانان و برادران شیعه  زندگی مسالمت‌آمیزي دارند.

 

نقش عالمان دینی در جوامع بشری

پس از آن، سترگی، نویسنده و استاد دانشگاه طي سخناني، گفت: الهام درونی بشر است که آنها را خواه یا ناخواه به سوی عالمان دینی می‌کشاند چه بسا، عالمان دینی نقش استراتژیکی در جوامع بشری دارند.

 

وي افزود: دین تأمین‌کننده نیازهای بشری است و انسان دیندار سعادتمند است؛ آموزه‌های الهی عدالت صلح و امنیت و سعادتمندی را برای بشریت به ارمغان آورده و در سایه مکتب الهی است که بشر می‌تواند زندگی تؤام با آرامش داشته باشد.

 

سترگي در ادامه، يادآور شد: اخلاق رکن اساسی جوامع بشری است؛ اخلاق پشتوانه قانون است و عالی ترین نوع اخلاق را در معارف دینی می‌بينيم. عدالت مساوات آزادی امنیت خواهد بود و همدردی همدوستی آرزوی همه انسان‌های دنیاست.

 

وي خاطرنشان كرد: اگر در جامعه دین نباشد، تحقق این ها امکان پذیر نخواهد بود و این علمای دینی هستند که مسئولیت دارند با آنچه که برضد ارزش‌های الهی هستند، مقاومت کنند. امیدوارم با مطالعه ادیان الهی که همه آنها از یک چشمه (خدای یگانه) سرچشمه می‌گیرند و دستورات الهی برای همه پیامبران یکسان هستند، بتوانید مبلغی راستین برای راه و روش اصولی پیامبران باشید.

 

انتتشار کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» در افغانستان

کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» با همکاری رایزنی فرهنگی كشورمان و بنیاد فرهنگی ـ تبلیغی پیامبر اكرم (ص) در كابل به چاپ رسيد.

 

همزمان با برگزاری نهمین سمینار «بررسی آراء و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در کابل و بنیاد فرهنگی ـ تبلیغی پیامبر اكرم (ص)، کتاب «امام خمینی (ره)؛ احیاگر اسلام معاصر» چاپ و در مراکز علمی و شخصیت‌های فرهنگی توزیع شد.

 

اين كتاب كه مجموعه مقالات و مطالب ارائه شده در هشت سمینار قبلی بود داراي مطالبي ارزنده در قالب 260 صفحه است كه با تيراژ 1000 نسخه به چاپ رسيده است.

 

در مقدمه این کتاب به جایگاه حضرت امام خمینی(ره) در اندیشه اسلامی پرداخته شده و برخی صفات بارز ایشان نظیر قاطعیت، سیمای مردمی، نظم، بصیرت و بینش، ارائه مباحث نظری حکومت اسلامی، به روز بودن، عرفان و اخلاق مورد اشاره قرار گرفته است.

 

همچنين، در هشت بخش مجموعه سخنرانی‌های ارائه شده در هشت همایش پیشین آمده است؛ در طول این هشت دوره، شخصیت‌های مهم و تأثیرگذاری از بین علماء، دانشگاهیان و مقامات حکومتی اعم از شیعه و سنی سخنرانی کرده‌اند که ثبت و ضبط آن می‌تواند در باز نشر اندیشه حضرت امام خميني (ره) در جامعه افغانستان مثمرثمر واقع شود./998/ن604/ی

 

ارسال نظرات