۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۳۰۱۱۲
رییس سازمان حج و زیارت: 

سهمیه‌ از دست‌رفته زائران ایرانی در حج را پیگیری می‌کنیم

اوحدی امروز در جمع مدیران ستادی و دفاتر حج و زیارت سراسر کشور در تبریز با اشاره به این که سهمیه‌ از دست‌رفته زائران ایرانی در حج را پیگیری می‌کنیم، گفت: دولت عربستان باید پاسخگوی اقدامات غیرمنطقی خود باشد.
سعید اوحدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت امروز در همایش مدیران ستادی و دفاتر حج و زیارت سراسر کشور در تبریز با اشاره به کارشکنی‌های متعدد دولت عربستان برای ایجاد موانع برای حضور زائران ایرانی در حج امسال، اظهار داشت: دولت عربستان باید پاسخگوی اقدامات غیرمنطقی خود باشد.


وی خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت به همراه بعثه مقام معظم رهبری در طول پنج ماه گذشته همه تلاش‌ خود را برای فراهم شدن مقدمات حضور زائران ایرانی در حج تمتع داشته است و حتی گاهی به خاطر آن همه اصرار و مداومت، مورد انتقاد قرار گرفتیم اما معتقدیم که حج، حق شرعی، عرفی، قانونی و الهی ملت ایران است و کسی نمی‌تواند این حق را سلب کند.


اوحدی با اشاره به این‌که مأموریت ذاتی سازمان حج و زیارت پشتیبانی و دفاع از تحقق احکام شرعی است، گفت: با توجه به بداخلاقی‌ها و کارشکنی های متعدد طرف سعودی، حج سال آینده را پیگیری می‌کنیم تا این حق شرعی اقامه شود، حتی سهمیه‌ از دست‌رفته زائران ایرانی که امسال محروم شدند را پیگیری می‌کنیم.


وی با بیان این‌که دولت عربستان زائران ایرانی را از حج محروم کرد و باید پاسخگوی اذهان عمومی مردم جهان باشند، تصریح کرد: باید دانست که این سناریو برای تسویه حساب سیاسی بوده است. برآیند برخوردها و اقدامات طرف سعودی در طول 5 ماه گذشته نشان داد که آنان هیچگونه میلی برای حضور زائران ایرانی در حج ندارند و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده‌اند.


اوحدی با اشاره به این‌که سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از حوادث مشابه سال گذشته، 20 راهکار اجرایی برای تامین امنیت زائران به مقامات دولت عربستان پیشنهاد داد، گفت: طرف سعودی نه تنها هیچ میلی به این پیشنهادات نداشت؛ بلکه اعلام کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به عربستان را ندارد.


وی افزود: با توجه به قطع روابط سیاسی، صدور ویزای الکترونیکی برای 64 هزار حاجی ایرانی موردی بود که بسیار مورد بحث قرار گرفت؛ برای حل این مسأله نامه‌نگاری و مذاکرات متعددی صورت گرفت، به دلیل اینکه حج فریضه واجب است، تمام تلاش انجام شد که خارج از پروتکل سیاسی وارد شویم.


رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که طرف سعودی زیر بار هیچ تضمینی برای امنیت زائران بیت الله الحرام نرفت، افزود: متأسفانه فضای رسانه ای عربستان بسیار علیه ایران است و روزی سه ساعت برنامه تلویزیونی در مهم‌ترین شبکه این کشور علیه ایران تولید و پخش می شود.


وی با بیان این‌که وزارت امور خارجه نیز تلاش هایی برای اقناع طرف سعودی داشته است، اما عربستان به هیچ وجه حاضر به نگرش منطقی نبوده است، گفت: عربستان هزینه سنگینی از بابت عدم حضور زائران ایرانی در مناسک حج پرداخت خواهند کرد، البته سال آبنده حق زائران ایرانی استیفا خواهد شد./935/202/ب2

 

ارسال نظرات