۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۴۲۹۴۱۶
مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

انقلابي‌گري، گفتمان غالب در حوزه علميه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: با برگزاری همایش‌ها، کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات پرسش و پاسخ و همچنین با تغییر، تثبیت و یا اصلاح مدیریت‌ها، فضای گفتمان انقلابی را به عنوان یک گفتمان غالب در این حوزه علمیه خواهیم داشت.
حجت الاسلام عاملی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی مدیر و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با توجه به تغییر شرایط در جامعه، گفت: فعاليت‌هاي حوزوي باید پاسخگوی نیاز جامعه و نظام دینی اسلامی، نسبت به شرایط متغیر در جامعه، باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه شرایط موجود در جامعه، محور پاسخگویی حوزه علمیه است، تبیین کرد: در مدیریت جدید حوزه علمیه خراسان، سعی شده است این شرایط تمهید شود و مقدمات آن در حال انجام است.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله، در زمینه تحول حوزه‌های علمیه، بیان کرد: معنای تحول نفی وضعیت موجود در حوزه‌های علمیه نیست، بلکه ایجاد ظرفیت‌های بیشتر، استفاده از ظرفیت موجود و تلاش به سمت یک حرکت مطلوب و مورد نیاز است.

 

وی در ادامه تشریح کرد: تحول یعنی نگاه جامع داشتن به وضعیت‌های موجود و مطلوب و حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در زمینه تحول، رویکردها با تغییر، تکمیل و تأسیس مواجه خواهند بود، افزود: نگاه آموزشی جدیدی در حال تحول است که با توجه به موارد مختلف در ابعاد آموزشی، تغییر و تحولی را در سال آینده تحصیلی مشاهده خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد: مواد درسی، استفاده کردن از فناوری‌هاي نوين، انتخاب اساتید زبده و کارآمد، تقویت اساتید در بحث آموزش و همچنین پرورش اساتیدی که زمینه آن را دارند، از برنامه های تحول آموزشی حوزه علمیه خراسان است.

 

فضای حوزه باید یک فضای گفتمان انقلابی باشد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه با بیان اینکه در نظام جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و گزینشی که در گذشته وجود داشته است، بعضی از برنامه‌ها نیاز به تکمیل و تغيير دارند و برخی نیز حرکت های جدیدی است که انجام خواهد شد، گفت: در راستاي اين تحولات، موضوعاتي نیز در بحث تبلیغ و تربيت مبلغ، مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

وی در رابطه با ایجاد تحول در بحث مدیریت‌ها، ملاک‌های مقام معظم رهبری را مدنظر قرار داد و خاطر نشان کرد: اعتقاد به فقاهت، تزکیه، تخلق طلاب به اخلاق اسلامی و انقلابی و تلاش در جهت ارتقاي سطح آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی طلاب، از جمله مهمترين ويژگي‌هاي مدیران در حوزه علمیه خراسان هست و خواهد بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه از مديران منسجم، متعهد و انقلابی با شروع سال تحصیلی در مدارس بهره خواهیم برد، به موضوع گزینش حوزه علمیه خراسان نیز اشاره و ابراز کرد: با تفويض مسؤولیت گزینش به مدیران مدارس، گزینش کمی و کیفی شايسته‌اي را در سال تحصیلی آینده خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه فضای حوزه باید یک فضای گفتمان انقلابی باشد، خاطر نشان کرد: با برگزاری همایش‌ها، کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات پرسش و پاسخ و همچنین با تغییر، تثبیت و یا اصلاح مدیریت‌ها، فضای گفتمان انقلابی را به عنوان یک گفتمان غالب در این حوزه علمیه خواهیم داشت.

 

فضای مجازی فرصتی برای فعالیت های دینی

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه وقتی صحبت از انقلابی بودن می‌شود یعنی در تمام برنامه‌ها اعم از آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و فرهنگی به مسائل انقلاب بايد توجه ویژه‌اي داشته باشیم، به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب حفظه الله، در خصوص نگاه به فضای مجازی به عنوان یک میدان نبرد اشاره و تشریح کرد: فضای مجازی سالم و کنترل شده هیچ مشکلی بوجود نخواهد آورد.

 

وی با توجه به تحول در حوزه علمیه خراسان و استفاده از فناوری‌های روز در این تحول، خاطر نشان کرد: فضای مجازی فرصتی است که طلاب با مسائل جدید داخلی و خارجی که در آن مطرح است، آگاه شوند و همچنين حوزه علمیه نيز با تغذیه نیازهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طلاب، در این عرصه ورود پیدا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: ما به دنبال سرگرم كردن طلاب در فضای مجازی نيستيم تا از تحصیل و مباحثه دور شوند بلکه همانطور که برای مسائل آموزشي برنامه داریم، برای استفاده از فضای مجازی نیز چارچوبی را تعیین خواهیم کرد.

 

وی خطاب به مدیران مدارس علمیه درباره استفاده از فضای مجازی سالم، اظهار کرد: نفی کردن این فضا، پاک کردن صورت مسأله است؛ اگر فضای مجازی از یک بعد تهدید است از بعد دیگر فرصتی است كه بايد سعی کنیم از این فناوری بهترین بهره را ببريم./101/859/ب1

ارسال نظرات