۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۴۲۷۸۸۳
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت:

برخی با سودجویی از طب اسلامی اعتقاد مردم به دین و روحانیت را تضعیف می کنند

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان این که برخی خود را مجتهد در حوزه طب سنتی می دانند و اقدام به درمان کرده اند که نادرست است، گفت: این کارها اعتقاد مردم به دین و روحانیت را تضعیف می کند، این افراد نسخه هایی می پیچند که اگر این نسخه ها نتیجه نداشته باشند می گویند که از ضعف ایمان افراد است.
محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در دیدار مراجع تقلید با گرامیداشت اعیاد شعبانیه، با بیان این که بر اساس اسناد و قوانین بالادستی تولیت سلامت کشور برعهده وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت نسبت به سلامت مردم باید دغدغه داشته و نگران باشد.

 

وی افزود: از سال 1386 رشته طب سنتی ایرانی و دانشکده های طب سنتی راه اندازی شد، در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله قم دانشکده طب سنتی داریم بر اساس مبانی علمی و منابع معتبر علم سنتی اساتید و بزرگان در حال کار کردن است.

 

خدادوست با بیان این که این اساتید مسائل مهم طب سنتی را در تعاملی منطقی با طب رایج در اختیار مردم قرار می دهند، اظهار داشت: متأسفانه عده ای از اقبال مردم به سوی طب سنتی سوء استفاده می کنند، کسانی که طبیب نیستند و حق دخالت در درمان را ندارند وارد این عرصه شده اند.

 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نگران است که به مردم آسیبی وارد شود، عده ای نیز از اعتقادت مذهبی و باورهای دینی مردم تحت عنوان طب روایی سوء استفاده می کنند بدون این که دانش فنی و تخصصی را داشته باشند؛ افراد باید از علم روز نیز در کنار طب سنتی آگاه باشند.

 

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان این که اقبال مردم به طب سنتی عده ای را به فکر سود جویی انداخت، ابرازداشت: مداخله در امر درمان نیازمند داشتن پایه پزشکی و آگاه بودن از علوم روز در حد عرفی است؛ کسانی مدعی وجود 11 هزار روایت طبی هستند و مردم را توصیه می کنند که درمان های رایج خود را حذف کرده و از داروی امام رضا(ع) و دیگر ائمه استفاده کند.

 

وی عنوان کرد: پرونده هایی وجود دارد که به دلیل قطع درمان های رایج بچه ای 13 ساله فوت شده است، ما خود را ضامن سلامت مردم می دانیم؛ برای ورود به رشته  طب سنتی باید دوره های لازم آن گذرانده شود از این رو هرکس نباید ادعای طبابت سنتی داشته باشد.

 

خدادوست خاطرنشان کرد: برخی ادعاهای بسیار کاذب و واهی در زمینه طب سنتی انجام می دهند که این کار اعتماد جامعه را به نظام سلامت و طبی سنتی سلب می کند و سبب ایجاد مشکل برای افراد می شود؛ برخی خود را مجتهد در حوزه طب سنتی می دانند و اقدام به درمان کرده اند که نادرست است.

 

وی اضافه کرد: این کارها اعتقاد مردم به دین و روحانیت را تضعیف می کند، این افراد نسخه هایی می پیچند که اگر این نسخه ها نتیجه نداشته باشند می گویند که از ضعف ایمان افراد است، در حال حاضر 500 نفر در دانشکده های طب سنتی مشغول به تحصل هستند؛ شرط ورود این است که پایه پزشک عمومی باشد تا بتوانند تخصص طب سنتی بگیرند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات