۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۲۴۱۹۳
استاد درس خارج فقه و اصول مطرح کرد؛

شناسایی بهنگام التقاط از سوی استاد مطهری/ مادران شاغل رسالت معلمی خود را فراموش نکنند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم علم در تبیین مقام معلم و ویژگی های شخصیتی شهید مطهری گفت: استاد مطهری بسیار زود متوجه بروز التقاط در میان برخی از مبارزان آن دوره که در پوشش اسلامی فعالیت داشتند، شد و کتاب هایی که در این زمینه نوشته است، برای افشای همین معنا و تنویر افکار عمومی و ارائه طریق برای گرفتار نشدن جوانان به دام التقاط بود.
آیت الله سید محمد امین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­ الله سید محمد امین خراسانی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم امروز در درس خارج فقه خود در قم گفت: نام گذاری روز شهادت شهید مطهری به روز معلم، حاکی از پیام بزرگی نقش معلم و تعلیم و تربیت در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضعف فرهنگی را علت بسیاری از مشکلات جوامع بشری دانست و اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که جوامع بشری با آن دست به گریان هستند، به لحاظ ضعف فرهنگ عمومی است که شهید مطهری تلاش کرد عامه مردم را با آموزه‌های اسلام و ارزش‌های دینی آشنا کند و با ارائه این آگاهی و شناخت ها، مردم ساخته شوند و این باور در آنها ایجاد شود که راهی برای نجات از مشکلات و رهایی از مهالک جز پناه بردن به اسلام، قرآن، عترت و التزام عملی نسبت به دستور العمل هایی که پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه هدی(ع) ارائه کردند، نداریم.

 

فعالیت های شهید مطهری ناظر به خواص و عامه جامعه بود

وی فعالیت‌های شهید مطهری را ناظر به خواص و عامه جامعه عنوان و تصریح کرد: آشناکردن عامه مردم توسط این شهید با آموزه های اسلام مانع از این نشد که در جمع خواص به مسائل دقیق علمی، کلامی، فلسفی و حِکَمی نپردازند، بلکه فعالیت‌های ایشان ناظر به خواص و عامه جامعه بود.

 

آیت­ الله امین با اشاره به ویژگی تیزبینی و بصیرت شهید مطهری گفت: به گونه ای که بسیار زود متوجه بروز التقاط در میان برخی از مبارزان آن دوره که در پوشش اسلامی فعالیت داشتند، شد و کتاب هایی که در این زمینه نوشته است، برای افشای همین معنا و تنویر افکار عمومی و ارائه طریق برای گرفتار نشدن جوانان به دام التقاط بود.

 

التقاط اندیشه اسلامی و اندیشه غرب خطرناک است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با خطرناک خواندن التقاط در اندیشه اسلامی یادآور شد: دو نوع التقاط وجود دارد که یک نوع آن، التقاط در اندیشه اسلامی با اندیشه های چپ یعنی مارکسیستی،  لنینیستی و مائوئیستی و ماتریالیستی است؛ نوع دیگر، التقاط با اندیشه غرب است، یعنی اسلام را با اندیشه های لیبریال دموکراسی خلط کنند که هر دو خطرناک است.

 

وی به شناسایی مغزهای متفکر تبیین گر اندیشه اسلامی توسط دشمنان اشاره و خاطرنشان کرد: التقاط در اندیشه های اسلامی تقریبا به واسطه مبارزه و تلاش بزرگان حوزه از نظر فکری در ایران مطرود واقع شد و مورد اقبال نیست، اما التقاط نوع دوم همچنان وجود دارد؛ با وجودی که بزرگان دیگری اهتمام به این معنا داشتند، اما همچنان شاهد هستیم که کسانی گرفتار این نوع التقاط هستند و دشمن نیز مغزهای متفکری را که می تواند پویایی اندیشه اسلامی را برای مردم تبیین و حفظ کند، به خوبی شناسایی کرد و آنها را یکی پس از دیگر حذف کرد.

 

اهمیت لزوم روشنگری نقش معلم در جامعه

آیت­ الله امین ضمن بیان اهمیت نقش مدرسه و معلمان اظهار داشت: اگر روز شهادت استاد مطهری به عنوان روز معلم است، ضمن اینکه باید به مطالعه، بررسی، تدریس و تبیین مطالبی که در کتب ایشان آمده است، بها دهیم، باید اهمیت نقش معلم را نیز در جامعه روشن کنیم؛ اگر نگوییم نقش مدرسه و معلم از خانه و پدر و مادر در سازندگی فکری و روحی فرزندان بیشتر است، قطعا کمتر نیست.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد: پدر و مادرهایی که هر روز شاغل هستند، نمی توانند برای تعلیم و تربیت فرزندان و انتقال آموزه های اسلام به آنها وقت بگذارند، بلکه بسیاری از اینها خود نیز با آموزه ها آشنایی چندانی ندارند، بنابراین نقش معلم، نقش بسزایی است و در این راستا باید تلاش کنیم.

 

وی با اشاره به شغل معلمی گفت: امام راحل فرمودند معلمی شغل انبیا است؛ انبیا این نقش را ایفا می کردند که آنچه را از سوی خداوند دریافت کرده، به مردم منتقل می کردند و ائمه اطهار(ع) نیز همین نقش را دارند.

 

رشد مضاعف علمی و بومی کردن و گسترش فناوری، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

آیت ­الله امین به لزوم رشد مضاعف کشور از نظر علمی یادآور شد: شاید تقارن روز معلم و کارگر با هم، به این دلیل است که یکی علم و دیگری تلاش و کار مستمر نقش اساسی در پیشبرد جامعه دارد؛ خصوصا در باب اقتصاد مقاومتی محتاج به این هستیم که از نظر علمی رشد مضاعف داشته باشیم و جوانان و دانشگاهیان ما بیش از پیش با فناوری های روز آشنایی پیدا کنند و خودشان بتوانند فناوری ها را بومی کرده و رشد و گسترش دهند.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم علم به روز و کوشش مضاعف را دو بال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: به لحاظ عملی و اجرایی نیز باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا در حد امکان تمامی نیازهای کشور در داخل تأمین شود و به مفهوم واقعی، به مرحله خودکفایی برسیم که اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی دو بال دارد، یکی علم و دانش و فناوری به روز و پیشرفته و دیگری تلاش و کوشش مضاعف از ناحیه همه کارکنان و کارگران است./822/پ202/س

ارسال نظرات