۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۴۲۴۱۵۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

«فرهنگ شدن» اقتصاد مقاومتی بر دوش بدنه دولت

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم پرهیز از اسراف را از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: هر چند در نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، کلمه مبارزه گفته نشده، اما جهادی است که دولت مردان باید در زندگی شخصی شان بیشتر به کار گیرند، چرا که زندگی شخصی در ساختن فرهنگ تأثیر بیشتری دارد.
اقتصاد مقاومتی

حجت ­الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی­ کوشا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد:فرهنگ اقتصاد مقاومتی برخاسته از دستورات قرآنی است و اگر رهبر معظم انقلاب این را به صورت خاص بیان کرده اند، گمان نکنند که فقط حکم حکومتی است؛ ‌بلکه ایشان بر اساس مبانی قرآنی بیان کرده اند، به این دلیل که اقتصاد مقاومتی وقتی در عرصه دولتی و کلان در نظر گرفته می شود، زیر مجموعه آیه و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در آیه 60 سوره انفال برخی از توانایی های که در جنگ بکار می رود، مثال زده شده، وگرنه خداوند متعال به صورت کلی فرموده است که در برابر دشمنان باید توانا بود؛ یکی از توانایی که می تواند دشمنان را هراسان کند و نیروی دولت و ملت را تقویت کند، اقتصاد مقاومتی است.

 

وی به بیان تحلیلی از وضعیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه امروزی پرداخت و تصریح کرد: در جامعه کنونی هنوز اقتصاد مقاومتی فرهنگ نشده است؛ اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که توانایی مقاومت در برابر بحران هایی که چه از سوی بیگانگان تحمیل شده و با به صورت طبیعی پیش می آید، گفته می شود.

 

حجت­ الاسلام والمسلمین خادمی­ کوشا پرهیز از اسراف را از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب سالی را به نام اصلاح الگوی مصرف را مطرح کردند که آن دستور یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است وهمه آن را شامل نمی شود؛‌در اقتصاد مقاومتی باید هم از اسراف به صورت کلی پرهیز شده و هم جامعه بر یک اقتصاد ضعیف پایبند نشود؛ یعنی باید ملت و دولت تمام تکیه شان بر نهادهایی باشد که اقتصاد مقاومتی را ایجاد می کنند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نباید نگاه به بیگانه داشت، یادآور شد: جامعه باید در تولید، توزیع و مصرف به گونه ای باشد که نیازمند به قدرت های خارجی نباشد؛ هنگامی که توانستیم خود را از جهات تولید، توزیع و یا حتی فروش از بیگانه مستغنی کنیم، به اقتصاد مقاومتی رسیده ایم؛ به گونه ای که فعل و انفعالات جهانی در توان اقتصادی کشور تأثیری نگذارد و  این نقطه ایده آل اقتصاد مقاومتی است که متأسفانه در جامعه ما نیست، چرا که مردم و دولت در تولید و مصرف نگاه به بیگانه و خارج از کشور دارند و در توزیع آن نیز همینطور است که تجار مادر توزیع مواد مصرفی بیشتر به دنبال تهیه کالاهای خارجی هستند.

 

وی به نقش زندگی مسؤولان نظام اسلامی در تحقق و نهادینه سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: مردم به شیوه بزرگان حکومتی خود خط مشی زندگی شان را دارند و بر این اساس، علاوه بر اینکه اقشار تحصیل کردهمی توانند یکی از عوامل فرهنگ ساز در جامعه باشند، مهم ترین عامل در فرهنگ سازی، بدنه دولت است؛ بدنه دولت هم شامل زندگی عمومی دولت و هم شامل زندگی شخصی دولت مردان می شود.

 

حجت­ الاسلام والمسلمین خادمی ­کوشا اظهار داشت: اگر مدیران سطح کلان جامعه در استفاده از کالاهای ملی تأکید داشته باشند،قطعا دیگران نیز حرص و ولع در استفاده از کالاهای خارجی نخواهند داشت و در نظر مردم تأثیرگذار است و به مرور زمان به فرهنگ تبدیل می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که باید اقتصاد مقاومتی به صورت کاری جهادیدر زندگی دولت مردان به کار گرفته شود، تصریح کرد: خوب است که گاهی به مبارزه مرحوم گاندی در مقابل اجانب عمل کردند،توجه شود که کشورهای اسلامی باید بیشتر به این مبارزه بپردازند؛ هر چند در نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، کلمه مبارزه گفته نشده، اما جهادی است که دولت مردان باید در زندگی شخصی شان بیشتر به کار گیرند، چرا که زندگی شخصی در ساختن فرهنگ تأثیر بیشتری دارد و نظر مردم به توانمندان و قدرتمندان و کسانی که جایگاه اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی دارند، الگو می گیرند.

 

وی درباره خط مشی رسانه ها در تحقق ریشه ای اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از عوامل مؤثر در فرهنگ سازی، رسانه ها هستند که به خاطر تأثیر بسیار عمیقی که درزندگی مردم دارند، می توانند در خصوص مصرف گرایی جامعه را هدایت کنند و در خصوص انتخاب کالاهای مصرفی، جامعه را به طرف اقتصاد مقاومتی رهنمون کنند.

 

حجت ­الاسلام والمسلمین خادمی­ کوشا با اشاره به تبلیغ کالاهای خارجی از طریق رسانه ها یادآور شد: متأسفانه در رسانه ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم، کالاهای خارجی تبلیغ می شود؛ به عنوان مثال هنگامی که فیلمی در کشورمان تولید میشود، شخصیت هایی که نقش آفرینی می کنند،بیشتر از وسایل خارجی استفاده می کنند که به صورت غیر مستقیم تأثیرمی گذارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به بیان پیشنهادهایی به رسانه ملی پرداخت و خاطرنشان کرد: ایجاد حلقه های گفت و گوهای علمی در زمینه اقتصاد مقاومتی در رسانه ها می تواند توجیهات علمی و منطقی ضمن توجیهات دینی برای اقتصاد مقاومتی بیان کند؛ یعنی از لحاظ عاطفی بر روی انسان ها تأثیر گذارند و هم طریق عقلی و منطقی می توانند روی مردم تأثیر گذار باشند که هزینه زیادی می خواهد که باید در فیلمسازی و نشست ها و میزگردهای علمی اقدام کنند./822/ت302/س

ارسال نظرات