۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۳۲۵۲۳۹
استاد سطح عالی حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت ارائه چشم‌انداز مناسب به داوطلبان تحصیل در حوزه/ دشمن‌شناسی ویژگی بارز طلبه تراز تمدن اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ارائه چشم‌انداز مناسب به داوطلبان تحصیل در حوزه را ضروری دانست و گفت: حوزه باید در پذیرش، ظرفیت­های خود را در نظر بگیرد و به اندازه ظرفیت پرورش خود طلاب را پذیرش کند.
طلبه تراز انقلاب اسلامي

حجت­الاسلام والمسلمین سید تقی حسینی­شاهرودی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ملاحظات مورد نیاز حوزه علمیه در گزینش طلاب، خاطرنشان کرد: حوزه متناسب با کارآمدی که دارد و نوع نیروهایی که بایستی تربیت کند و فهم و تبیین دین و توسعه دین­داری در جامعه است، باید در این عرصه­ها در گزینش دقت­های ویژه­ای شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: ملاحظه انگیزه­ها از ملاحظات موردنیاز حوزه­های علمیه در پذیرش طلاب است که باید الهی و خالصانه باشد و منشأ ورود او به حوزه مدنظر قرار گیرد؛ همچنین استعدادهای ذهنی، روحی، روانی و حتی جسمی او مدنظر قرار گیرد.

 

این کارشناس دینی افزود: مسأله جهات روانی از دیگر ملاحظات دارای اهمیت است و انسان افسرده، کم رو، پررو و یا بی­حیا برای حوزه مناسب نیست و کسی که از نظر روانی ناتوان و کم صبر است خوب نیست.

 

وی توجه به نقش خانواده در پذیرش طلاب را ضروری دانست و گفت: باید فضای ورودی داوطلبان حوزه علمیه مورد کاوش قرار گیرد که خانواده، فامیل و غیره در انگیزه او اثرگذار است و اینکه تحت چه شرایطی وارد حوزه می­شود، اهمیت دارد و در منصرف کردن او از حوزه و یا تأثیرگذاری او بر جامعه مؤثر است.

 

حجت­الاسلام والمسلمین حسینی­شاهرودی یادآور شد: حوزه باید از ابتدا چشم انداز مناسبی از حوزه به طلبه ارائه دهد که سختی­ها و موهبت­های حوزه برای فرد بیان شود؛ از امکانات حوزه به او گفته شود؛ همچنین از جهت اهداف، چشم­انداز درستی داشته باشد که برخی در ادامه به پوچی و بن­بست خواهد خورد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه باید ظرفیت­های خود را در پذیرش طلاب مدنظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: حوزه باید در پذیرش، ظرفیت­های خود را در نظر بگیرد و به اندازه ظرفیت پرورش خود طلاب را پذیرش کند و در این زمینه حوزه باید برنامه­ریزی دقیقی داشته باشد.

 

حوزه باید ظرفیت­های خود را در پذیرش طلاب مدنظر قرار دهد

این کارشناس دینی اظهار داشت: فضا و چشم­انداز درستی درباره رسیدن به اهداف باید به طلبه جدیدالورود ارائه شود که درباره تلاش و صبر مورد نیاز برای او گفته شود که در ادامه مسیر به او کمک خواهد کرد.

 

وی به بُعد اجتماعی حوزه علمیه پرداخت و تصریح کرد: همانطور که صنف پزشکان و کارگران و غیره خدماتشان محسوس است، فضاسازی و فرهنگ­سازی رسانه­ از خدمات طلاب، ایثارها و مباحثاتی که داشته­اند و جایگاه حوزه که جایگاهی نامحسوس است، باید تبیین شود و در این عرصه باید تعامل حوزه با رسانه­ها بیشتر شود.

 

حجت­الاسلام والمسلمین حسینی­شاهرودی به بیان مهارت­های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی پرداخت و گفت: زمینه یافتن نگاه کلان به موضوعات و داشتن رویکرد تمدنی و اجتماعی، داشتن نگاه حداکثری به دین، مبناگرا و اصولگرا بودن در عین تجددطلب و روشن­فکربودن، آشنایی با علوم متعدد و جامع،  اشراف به اصل منابع دینی به ویژه روایات به معنای جامع آن، نیاز به آشنایی با افکار کسانی که نزدیک به معصومان(ع) از مسائلی است که طلبه تراز تمدن اسلامی باید دارا باشد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: طلبه تراز تمدن اسلامی باید ویژگی‌هایی از جمله دشمن­شناس­بودن و آشنایی به جریانات انحرافی دین اعم از درون و برون دینی، داشتن گرایش خلوص اندیشه­های دینی و انقلابی، جریان­شناسی و بازنگری حوزه و سلف آن را داشته باشد./822/302/ب2

ارسال نظرات