۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۲۴۶۵۲
حجت‌الاسلام کرباسی تبیین کرد؛

نقش تکنولوژی در گسترش معارف دینی

خبرگزاری رسا ـ متولی جامعه امیرالمؤمنین(ع) تهران به بیان نقش تکنولوژی در گسترش معارف دینی پرداخت و گفت: امکاناتی که تکنولوژی در اختیار انسان‌ها قرار داده است می‌تواند به نحو شایسته در رشد طلاب حوزه‌های علمیه و در زمینه تبلیغ معارف دینی مؤثر و مفید واقع شود.
حجت الاسلام محمدرضا کرباسي، متولي جامعه علميه اميرالمؤمنين(ع)

حجت­الاسلام محمدرضا کرباسی، متولی جامعه امیرالمؤمنین(ع) تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ملاحظاتی که حوزه علمیه باید در گزینش طلاب در اولویت قرار دهد، خاطرنشان کرد: اولویت اصلی که شایستگی فرد را برای ورود به حوزه تضمین می­کند، باور دینی جوانان است؛ جوانی که علاقه به تحصیل در حوزه علمیه دارد، باید باور دینی قوی داشته باشد و در راستای این ویژگی، وقتی که مسائل تهذیبی مطرح می­شود، چنین جوانی رشد شایسته­ای را در مسائل تهذیب خواهد داشت و می تواند برای خود و جامعه شیعه و حوزوی رقم بزند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به تفاوت های نسل جدید حوزه نسبت به گذشته اظهار داشت: نسل جدید حوزوی، عمدتا تحملشان کمتر است و شاید نسبت به گذشتگان زود رنج­تر باشند؛ امروزه دایره رسانه وسیع شده و جوانان به انواع رسانه­ها دسترسی دارند و چه بسا خود را از بسیاری آموزه­های حوزوی و تهذیبی بی­نیاز بدانند و طبیعتا آن تحملی که طلاب نسل گذشته داشتند، در نسل جدید وجود ندارد.

 

وی به نقش تکنولوژی در گسترش معارف دینی پرداخت و تصریح کرد: آگاهی­ها و دانش روز و تکنولوژی که در جامعه وجود دارد و در حوزه رایج است، امکاناتی را در اختیار طلاب کذاشته که می تواند به نحو شایسته در رشد طلاب حوزه های علمیه و در زمینه تبلیغ معارف دینی مؤثر و مفید واقع شود.

 

متولی جامعه امیرالمؤمنین(ع) تهران به نقش آفرینی خروجی های حوزه علمیه در گرایش جوانان و حوزه اشاره کرد و گفت: هر چه محصول حوزه محصولی رشد یافته و ایده­آلی باشد، در جامعه بهتر مطرح خواهد شد و وقتی جامعه این خروجی را مشاهده می کند، نسبت به حوزه علاقه­مند می­شود؛ مهم ترین ویژگی که طلاب باید دارا باشند، اهل عمل به مسائل دینی بودن است که سخنی را مطرح کند، اما در عمل خلاف آن را عمل کند، جامعه را بیشتر از حوزه دور خواهد کرد.

 

حجت­الاسلام کرباسی به نقش قرآن در رفتار طلاب برای جذب جوانان به حوزه­های علمیه پرداخت و یادآور شد: قرآنی­بودن طلاب از دیگر ­ویژگی­های لازم برای طلاب به شمار می­رود؛ اگر طلاب هر چه بیشتر با قرآن و معارف آن آشنا باشند، نورانیت قرآن در رفتار و گفتار و منش آنها مشهود باشد، جاذبه بیشتری را در بین مردم می­توانند ایجاد کنند.

 

این کارشناس دینی افزود: طلاب باید از اهل گذشت و فداکاری باشد و مردم را دوست داشته باشد و برای مردم خدمت کردن را یک ارزش بدانند و به دنبال تحصیل آن ارزش­ها تلاش کنند که اگر مجموعه اینها در طلاب وجود داشته باشد، می­توانند مطلوب بوده و جوانان را علاقه مند به روحانیت و جذب حوزه­های علمیه کنند.

 

وی با اشاره به مهارت­های لازم برای طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آشنایی با تکنولوژی روز حرف اول را می­زند، طلاب نیز باید با دانش روز از جمله تکنولوژی آشنا باشد و از روانشناسی و جامعه­شناسی بی­بهره نباشند و دانستن زبان خارجی، فلسفه علوم و فلسفه غرب آشنا بودن، نیاز روز جامعه است که مردم از روحانیان توقع دارند./822/ت302/ی

ارسال نظرات