۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۳۲۴۳۵۷
مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون:

شبکه ارتباطی وکالت از دستاوردهای امام هادی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) گفت: فشارها و بدرفتاری‌های متوکل به بنی‌هاشم سبب شد تا امام فعالیت‌های خود را به صورت مخفی و سری انجام دهد و با ایجاد شبکه ارتباطی وکالت که تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف بود سبب شد تا وجوهات شرعی را جمع آوری و سوالات شرعی مردم پاسخ داده شود.
 امام هادي(ع)

نرگس یاوران، مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت پیشوای دهم حضرت امام هادی(ع)، گفت: امام هادی(ع) در سوم رجب و در سن41 سالگی به دست معتز عباسی مسموم و به شهادت رسید و در خانه خود شهر در سامرا به خاک سپرده شد.

 

وی افزود: نام مبارک این امام همام «علی» و کنیه ایشان « ابوالحسن ثالث» و القابشان « نقی، هادی، امین، طیب، ناصح، فتاح، متوکل، عالم، فقیه و مرتضی» است و حضرت بعد از شهادت پدر در سن 9 سالگی به مسند امامت نشست و به مدت 32 رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشت.

 

مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) که فرمودند دنیا بازاری است که عده‌ای از آن سود، و عده‌ای دیگر از آن زیان می‌برند، بیان داشت: از حضرت نقل شده که فرمود هرکه از او بپرهیزند از او بپرهیزند و هرکه خدا را اطاعت کند از او اطاعت کنند و هرکه مطیع خداست از خشم مخلوق باک و ترس ندارد و هر که خدا را به خشم آورد پس سزاوار است که به خشم مخلوق دچار شود.

 

یاوران در خصوص اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام، گفت: در عصر امام هادی(ع) هیبت و عظمت خلافت رو به زوال بود و خوشگزرانی و هوسرانی درباریان به اوج خود و ظلم و بیدادگری و خودکامگی گسترش یافته بود.

 

وی افزود: در این مقطع زمانی نهضت‌های مردمی بسیاری رخ می‌داد اما به کوشش دولت عباسی همگی آنان سرکوب می‌شد.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های مخفی امام هادی(ع)، ابراز کرد: فشارها و بدرفتاری‌های متوکل به بنی‌هاشم سبب شد تا امام فعالیت‌های خود را به صورت مخفی و سری انجام دهد و با ایجاد شبکه ارتباطی وکالت که تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف بود سبب شد تا وجوهات شرعی را جمع آوری و سوالات شرعی مردم پاسخ داده شود.

 

مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) در پایان خاطرنشان کرد: حضرت در آن شرایط سخت و نامناسب حکومتی، راویان و محدثان فراوانی همچون فضل بن شازان، حسین بن سعید اهوازی، ایوب بن نوح و ابوعلی و عبدالعظیم حسنی را تربیت کرد./813/302/ب3

 

ارسال نظرات