زیارت جامعه کبیره تفسیر مقام و جایگاه ولایت اهلبیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه احقاف پرداخت و گفت: پیامبر(ص) یک سمت دارد و آن نبی است، یعنی خبر و گزارش را از خدا دریافت میکند، این خبریابی از خداوند را نبوت میگویند و از آن جهت که اخبار را دریافت میکند میشود نبی و از آن جهت که اخبار دریافتشده را به امت میرساند، رسول میشود.
وی با اشاره به آیه «قُلْ مَا کُنتُ بِدْعًۭا مِّنَ ٱلرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا یُفْعَلُ بِى وَلَا بِکُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَىٰٓ إِلَىَّ وَمَآ أَنَا۠ إِلَّا نَذِیرٌۭ مُّبِینٌۭ ﴿٩﴾»، خاطرنشان کرد: این که رسول بما أنه رسول حرفی ندارد، مگر کلامالله، جامع بین رسالت و نبوت میشود خلافت، سخن از نیابت و وکالت و امثال ذلک نیست، خلیفه از آن جهت که خلیفه است حرف مستخلف عنه را میزند، در بحثهای کرامت انسان نیز این بحثها هست که خدا فرمود من انسان را کریم خلق کردم و جهت کرامت انسان این است که او خلیفه است، حالا خلیفه مقوله به تشکیک است.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که فرق است بین خلافت ائمه(ع) و خلافت انسان، اظهار کرد: خداوند انسان را کرامت داد، و دلیل این کرامت هم این است که خود خداوند کریم است و خلیفه آن کریم هم کریم است، اگر کسی قائم مقام یک سمت والای و شخص والایی بود اما کارهای خودش را انجام میدهد، او غاصب است، اگر کسی نان خلافت را بخورد و در کنار سفره کرامت الهی بنشیند و حرف خودش را بزند، غاصب میشود و همین انسانها را خداوند میگویند اینها همچون چهارپایان بلکه بدتر هستند، اگر کسی کریم است باید حرف صاحب کرامت را بزند، کسی بخواهد حرف خودش را بزند دیگر خلیفه نیست، رسول باید حرف مرسل را بزند.
وی ادامه داد: این طور نیست که امام یا پیامبر(ص) مثل یک مرجع تقلید یا مجتهد بنشیند و بر اساس ظن خودش مطالبی را دربیاورد و به انسانها برساند، بلکه او تنها یک واسطه است و تنها حرف ذیالواسطه را برای ما میآورد، وسیله بما أنه وسیله مستقل نیست، کار ذیالوسیله را انجام میدهد، تکفیری خیال میکند که امامان بالذات و الاصاله مرده زنده میکنند و معجزه انجام میدهند.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: اصلا حرم امن نبوت در این است که بیرون از این حرم زندگی نمیکند، شیطان به آن جا دسترسی ندارد، افراد عادی مثل ما در جایی زندگی میکنیم که هم باطل وجود دارد هم حق، هم صدق و هم کذب، و هم خیر و هم شر و شیطان قدرت این را دارد که باطل را حق نشان بدهد و حق را باطل نشان بدهد و از نفس مسوله کمک بگیرد اما یک مرحله هست که در آن باطل راه ندارد، کذب و شر نیست.
وی با اشاره به این که در حرم امن قلب پیامبر(ص) جز اراده الهی راهی ندارد، گفت: اگر کسی وارد یک کتابخانه بشود که غیر از قرآن در آنجا نیست، این شخص هر کتابی را که از دور ببیند میداند که قرآن است، پیامبر(ص) و ائمه(ع) به جایی رسیدند که باطل و شر نیست، در بهشت اصلا خیال گناه نیست، این بهشت که به مراتب پایینتر از مقام مخلَصین است، جا برای بدلسازی و گمراهی نیست.
صاحب تفسیر تسنیم با بیان این که ولایت همچون قرآن نیاز به تفسیر دارد، ابراز کرد: زیارت جامعه تفسیر ولایت است، بهترین زیارت و دعایی که بتواند گوشهای از مقام اهلبیت(ع) را بیان کند، همین زیارت جامعه است، چیزی در عالم نیست که خداوند به اهلبیت(ع) نداده باشد، از هر فرشتهای بالاتر هستند، اگر فرشتگان آن روز شاگردی آدم(ع) را داشتند امروز خدمت امام زمان(عج) شاگردی میکنند، از این مقام بالاتر فرض ندارد، آنها مدبرات امر هستند، اینها که شاگردان امام زمان(عج) هستند که شاگرد انسان کامل هستند./914/پ202/ج1