۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۳۲۴۱۲۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح فرهنگی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح دینی و فرهنگی جامعه ازجمله دوری از رفتارهایی چون اسراف است.
حجت الاسلام خادمي- نشست با مديران نهاد تبليغات اسلامي استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در جمع مدیران و معاونان نهاد تبلیغات اسلامی استان، با اشاره به لزوم مشارکت همگانی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در این راستا باید روحانیان با فرهنگ‌سازی و تشریح و تبیین مبانی و راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای تحقق شعار سال تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر بسیاری از رفتارهای غلط و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی است، افزود: اکنون مصرف‌گرایی، اسراف و تجمل‌گرایی در میان طیفی از جامعه به یک رفتار و فرهنگ تبدیل شده که این اقدامات خود مجموعه‌ای از رفتارهای فردی و اجتماعی غلط را به دنبال دارد.

 

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: در وضعیتی که زیرساخت‌های تولیدی و درآمدزایی در کشور به طور کامل مهیا نشده و از طرف دیگر مصرف‌گرایی نیز در بین برخی از اقشار شیوع پیدا کرده، روشن است که آسیب‌های متعددی گریبان‌گیر بخش اقتصاد و سایر بخش‌های کشور می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید با فرهنگ‌سازی، رفتارهای غلطی چون مصرف‌گرایی کنترل شوند، خاطرنشان کرد: باید برای اقشار مختلف مردم زمینه‌سازی فرهنگی و فکری صورت گیرد تا بتوانیم به نتیجه مورد انتظار در این حوزه دست یابیم.

 

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در اوضاع فعلی همه افراد باید تولید بیشتر و مصرف بهینه منابع مادی را در زندگی خود اجرایی کند تا از این طریق بالندگی و توسعه در ابعاد ملی به منصه ظهور برسد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه بر این اساس تا فرهنگ‌سازی درستی در کشور صورت نگیرد نمی‌توانیم در سایر بخش‌ها به مؤفقیت برسیم، ادامه داد: در واقع تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح دینی و فرهنگی جامعه ازجمله دوری از رفتارهایی چون اسراف است.

 

وی با بیان اینکه قرآن و آموزه‌های اسلامی افراط و تفریط را به شدت نهی کرده‌اند، اظهار کرد: خداوند نعمت‌های زیادی را در اختیار انسان قرار داده و کیفیت و کمیت بهره‌ بردن از این نعمت‌ها را نیز بیان کرده است از این رو افراط در مصرف از نظر اسلامی مردود است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه آموزه‌های اسلامی استفاده مشروع و مناسب از نعمات الهی و امکانات زندگی را مباح دانسته و اسراف و زیاده‌روی را حرام اعلام کرده‌اند، ادامه داد: این تعیین حدود برای آن است که فرد مسلمان به نسبت امکانات و توانمندی خود نسبت به جامعه اسلامی احساس مسؤولیت داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه فرد اسراف‌کننده خواه ناخواه از انجام تعهد و مسؤولیت اجتماعی خویش باز می‌ماند، افزود: اسراف‌کاران و افرادی که غرق در مصرف‌گرایی هستند از این طریق به نظام اسلامی ضربه می‌زنند در حالی که دین اسلام، دین میانه‌روی و اعتدال است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه زیاده‌خواهی، رواج خودخواهی، تجمل‌پرستی، افزایش روحیه فردگرایی و بی‌توجهی به اصول اخلاقی و اجتماعی تنها برخی از نتایج رواج مصرف‌گرایی در جامعه هستند، اضافه کرد: در این راستا باید روحانیان و ائمه جمعه و جماعات به صورت ویژه ورود کرده و برای اصلاح این رفتارهای نادرست اجتماعی و فرهنگی تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری توجه بیشتر به کالاهای داخلی و تغییر سلیقه مردم از کالاهای تولید خارج به اقلام تولید داخل کشور است، تصریح کرد: در حالی که در بسیاری از زمینه‌ها تولید داخلی می‌تواند نیاز کشور را رفع کند زیبنده نیست اقدام به واردات همان کالا از کشورهای خارجی بکنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: در این زمینه نیز روحانیان و مبلغان می‌توانند با فرهنگ‌سازی و توصیه به مردم برای مصرف کالای داخلی، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند./9314/202/ب1

ارسال نظرات