۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۳۲۳۷۹۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم به کارگیری شاخصه های اقتصاد اسلامی در اقتصاد مقاومتی توسط دولت و ملت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام دین جامع و کاملی است که برای تمامی مسائل مربوط به زندگی بشر دستورات عالی دارد از جمله در مورد اقتصاد مباحث بسیاری را بیان کرده که اگر به آموزه های اقتصادی اسلام عمل کنیم می توانیم بهترین نوع اقتصاد را در جهان داشته باشیم و تحت تأثیر فشارهای اقتصادی شرق و غرب قرار نگیریم.
حجت الاسلام حبيب الله يوسفي استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام حبیب الله یوسفی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، با اشاره به این که اقتصاد اسلامی نه مضرات و مشکلات اقتصاد سرمایه داری غرب را دارد و نه مشکلات اقتصاد اشتراکی شرق را، گفت: اقتصاد اسلامی از جهتی تمام محسنات اقتصادی موجود در اقتصاد غرب و شرق را دارد.

 

وی با اشاره به مزین سال امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یادآور شد: اقتصاد اسلامی، دارای شاخصه های متعددی است که به کارگیری آن توسط دولت و ملت در اقتصاد مقاومتی مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند در تحقق آن حائز اهمیت باشد.

 

حجت اسلام یوسفی، از انضباط مالی به عنوان یکی از شاحصه های اقتصاد اسلامی نام برد و با اشاره به این که قرآن نیز بر انضباط مالی تأکید دارد، یادآور شد: در آیه 29 سوره مبارکه نساء خداوند می فرماید، «یا ایهاالذین آمنو لا تأ کلوا اموالکم بینکم بالباطل» ای مؤمنین اموال یکدیگر را از طریق ناروا و باطل نخورید، مگر آنکه با داد وستد و معامله مورد رضایت طرفین باشد.

 

وی یادآور شد: خداوند در همین ارتباط در آیه 188 سوره بقره نیز می فرماید، اموالتان را در میان خودتان به باطل و ناروا نخورید و به عنوان رشوه قسمتی از اموالتان را به قاضی و حاکم ندهید تا بخشی از اموال مردم را به گناه و ناروا بگیرید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: خداوند باز در آیه 161 سوره نساء به اهل کتاب و یهودیان که ربا می گرفتند می فرماید،با آن که نهی شده بودند،به دلیل ربا گرفتن و خوردن مال مردم به ناروا و باطل، ما برای آنان عذابی دردناک آماده کرده ایم.

 

حجت اسلام یوسفی گفت: در آیه 34 سوریه توبه نیز خداوند می فرماید، ای مؤمنین، همانا بسیاری از دانشمندان یهود و راهبان نصارا، اموال مردم را به ناروا می خورند و آنان را از راه خدا باز می دارند  و کسانی که طلا و نقره را جمع و گنجینه خود می کنند و از آن در راه خدا هزینه نمی کنند را به عذابی دردناک خبر داده است.

 

وی با اشاره به این که توجه به آیات ذکرشده اهمیت اسلام به مسائل افتصادی و ‹‹ انضباط مالی›› را اثبات می کند گفت: انضباط مالی و رعایت حلال و حرام دینی در برابر واژه ‹‹ اکل مال به باطل›› است که مکرر در قرآن کریم ذکر شده است که شامل رباخواری، رشوه، رانت، پورسانت، زیرمیزی،کم فروشی، تقلب، سوء استفاده از مقام و ضایع کردن حق دیگران و اساساً هرنوع بی انضباطی مالی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، یکی از مهم ترین مراکز مبادلات مالی را بانک ها اعلام کرد و گفت: متأسفانه بیشترین مفاسد اقتصادی هم یا به وسیله آنها ویا از طریق آنها انجام می شود.

 

به گفته وی، یکی از کارهای عملی که باید قوای سه گانه کشور و مردم اقدام جدی برای اصلاح آن داشته باشند، اصلاح اوضاع بانک ها در زمنیه های اختلاس،ربا خواری، رشوه خواری،به جا ندادن وام ها، نظارت نکردن بر مصرف وام ها، سوء استفاده از وام ها، بالا بودن نرخ سود و در یک کلام اسلامی عمل نکردن بانکها از اموری است که باعث اخلال در اقتصاد کشور و مانع پیشرفت اقتصاد و رونق تولید و تجارت است که موارد نمونه های از‹‹ اکل مال به باطل›› است که قرآن به شدت آن را نهی کرده است./1307/302/ب3

ارسال نظرات