۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۳۲۳۷۴۸
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

تقوای الهی قدرت تشخیص حق از باطل را به انسان می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ضیایی در باب افراد متقی، گفت: تقوای الهی قدرت تشخیص حق از باطل و گزینش حق و طرد باطل را به انسان می دهد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در بیان تجبر و سرکشی در مقابل خداوند، ابراز کرد: امام صادق(ع) به یارانشان فرمودند «از سرکشی بر خدای متعال برحذر باشید، هیچ بنده ای به تجبر و سرکشی بر خداوند متعال مبتلا نمی شود مگر این که بر دین خدا (اسلام ولایی) سرکشی و طغیان کرده باشد.

 

وی در توضیح حدیث افزود: اسلام ولایی ربا را حرام می داند، چه ربای معامله ای و چه ربای قرضی، اکثر علمای شیعه صالح اصل قانون بانکداری را خوب دانسته ولی رویه عملی که در اکثر بانکها انجام می گیرد را ربوی و حرام می دانند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی به ادامه حدیث اشاره و اظهار کرد: برای برپایی احکام الله و دین خدا استقامت داشته باشید، به دین خدا پشت نکنید و مرتد (منکر ضروریات دین) نشوید، وگرنه از خاسرین و زیانکاران خواهید بود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان درباره افرادی که منکر ضروریات دین می شوند، بیان کرد: این افراد رضایت هرکسی را به رضای خدا مقدم داشته و از جرگه رستگاران خارج و به زیانکاران می گرویند.

 

وی در ادامه سخنرانی خود به الزامات زندگی اسلامی ولایی پرداخت و ابراز کرد: زن و شوهر باید در دین، اسلام، ایمان، اخلاق و تربیت هم کفو باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی کمترین حد در هم کفو بودن زن و شوهر را عفت و توانگری دانست و اظهار کرد: ایده آل ترین حد در هم کفوی زن و شوهر دین داری، اخلاق خوش، عفت، پاکدامنی و سخاوت است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره بر این که زن و شوهر برای داشتن زندگی سعادتمندانه باید هر دو متقی باشند، تأکید کرد: در زندگی برای نجات از فراز و نشیب‌ها، تحریم‌ها و برای حفظ بنیان خانواده نیاز به تقوای عملی زوجین است زیرا با وجود تقوای عملی خدای متعال راه برون رفت از مشکلات را نشان می دهد.

 

وی به اثر مثبت تقوای الهی اشاره و تشریح کرد: تقوای الهی قدرت تشخیص حق از باطل و گزینش حق و طرد باطل را به انسان می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی در ادامه افزود: زن و شوهر متقی غلبه احساسات بیجا، نه به نوع غضب بیجا و نه به نوع شهوت بیجا نداشته، در چارچوب دین عمل کرده و رفتارشان مثبت است حتی در حالتی که دنیا به آنها پشت کرده باشد.

 

ولنگاری و لاابالی گری سبب سستی در بنیان خانواده می شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که غرب و شرق برای از بین بردن خانواده های متقی در تلاشند تصریح کرد: در خانواده های باز ولنگاری و لاابالی گری مرسوم بوده که سبب سستی در بنیان خانه و خانواده شده و همه چیز از هم پاشیده و حرمتها شکسته می شود.

 

وی حفظ حرمت خانواده را مهم تلقی و تأکید کرد: در روایات آمده که زن خوب زنی است که در نبود همسرش آبرو و اموال شوهر و اولاد را حفظ کند؛ و نیز شوهر خوب حرمت زن را  همه جا حفظ می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی پایبندی به اصول ارزشی را ویژگی دیگر زن و شوهر متقی خواند و گفت: خداوند متعال تا وقتی که آنان گناه عمدی، فسق و فجور نداشته باشند عزت پایدار می دهد و هر وقت گناه عمدی کنند عزتشان ساقط می شود./861/202/ب1

ارسال نظرات