۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۳۲۳۷۲۶
آیت ­الله مصباح ­یزدی مطرح کرد؛

تحلیل حوادث تاریخی بهترین راه برای جلوگیری از گمراه ­شدن/ چگونه افرادی با سابقه خوب 180 درجه تغییر مسیر می دهند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تحلیل حوادث تاریخی بر اساس کتاب و سنت را بهترین راه برای جلوگیری از تغییر مسیر از راه حق دانست و گفت: حب دنیا، خوش­آمدن از مناظر، نعمت­ها و زیبایی­های دنیا نیست؛ بلکه تغییر دهنده مسیر زندگی انسان، دلبسته­شدن به دنیا است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محمدتقی مصباح­یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم خاطرنشان کرد: چطور می شود افرادی با سوابق و معلومات خوب، گاهی 180 درجه مسیرشان تغییر می کند؟ بهترین راه این است که حوادث تاریخی را بر اساس کتاب و سنت تحلیل کنیم؛ چرا که این موارد مسائل تازه ای نیست و در تاریخ وجود داشته است و برایمان مفید خواهد بود.

 

عوامل سقوط انسان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عوامل سقوط انسان اظهار داشت: عامل کلی سقوط انسان بر اساس منابع دینی، هوای نفس، دنیا و شیطان است که این سه با یکدیگر همکاری داشته و مثلثی را تشکیل می­دهند.

 

وی افزود: دنیای زندگی انسان به دو بخش نزدیک که اکنون با آن مواجه هستیم و دیگری پسین(آخرت)  تقسیم می­شود؛ برخی ادعا کرده­اند که بیش از ثلث آثار قرآن درباره دنیا است و در اینجا سؤالی مبنی بر اینکه برخورد مردم در طول تاریخ با واژه دنیا و آخرت و اعتقاد به وجود آخرت چطور بوده است، مطرح می­شود.

 

دیدگاه مردم نسبت به آخرت

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به دیدگاه مردم نسبت به آخرت پرداخت و تصریح کرد: دسته­ای زندگی آخرت را به طور قاطع انکار می­کنند، برخورد برخی دیگر با آخرت این است که مطالب ذکر شده در کتب آسمانی، شبیه اساطیر است؛ گروهی دیگر مطرح می کنند که در قبول و رد آخرت نمی توانیم دلیل بیاوریم و نمی توانیم بفهمیم که آخرتی وجود دارد.

 

آیت­الله مصباح­یزدی افزود: دیدگاه برخی دیگر نسبت به آخرت این است که چنین نیست که انسان پس از مرگ نابود شود بلکه مرگ شبیه خواب است؛ عده­ای دیگر عقیده دارند که انسان پس از مرگ زنده می­شود و اگر چنین باشد، آخرت بخش دیگر از زندگی بوده و شبیه زندگی دنیا است و مرگ را وقفه­ای بین دنیا و آخرت دانسته و می­گویند که این دو رابطه­ای با هم ندارند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان دیدگاه مردم نسبت به آخرت گفت: برخورد گروهی دیگر نسبت به آخرت این بوده که حیات دیگری پس از مرگ داریم و این امری است که با آن مواجه هستیم، اما نمی­توانیم زندگی­مان را بر اساس آن تنظیم کنیم و نباید دنیای نقد را به نسیه آخرت فروخت؛ در مقابل این گروه افرادی هستند که معتقدند حیات واقعی در آخرت است و همه زنده می­شوند که زمان، نعمت­ها و عذاب­های آخرت با دنیا قابل مقایسه نیست و اینها به یکدیگر مرتبط بوده و این انگیزه­ای می­شود که برای سعادت آخرت برنامه­­ای داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه برخی از معتقدان به آخرت با منکران آن در عمل با هم تفاوتی ندارند، خاطرنشان کرد: گروه آخر که حیات واقعی را در آخرت می­دانند، در عمل با آنان که منکر آخرت بودند، تفاوتی ندارند؛ مردم دو دسته­اند برخی عقیده­شان به همین زندگی زودگذر دنیا است و اراده­شان به همین دنیا تعلق گرفته است که خداوند در سوره اسرا می­فرماید برای چنین کسانی ما نیز تعجیل می­کنیم و به تقدیر خودمان به آنها می­دهیم، اما در آخرت آنها را وارد جهنم می­کنیم.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: خداوند در سوره اسرا می­فرماید کسانی که خواستار آخرت باشند و سعی مناسب، لازم و شایسته طالب آخرت را انجام دهند، ما از تلاش چنین کسانی قدردانی می­کنیم و ما هر دو دسته را امداد خواهیم کرد که به مقصود خود برسند.

 

تغییر دهنده مسیر زندگی انسان دلبسته­شدن به دنیا است

آیت­الله مصباح­یزدی با بیان اینکه اصرار بر لذات در مسیر غلط، بلای بزرگی است، اظهار داشت: انسان طوری خلق شده است که اگر از چیزی لذت برد و تکرار و تمرکز بر آن پیدا کرد، نمی­تواند آن را ترک کند و اگر آن لذت، محبت خدا و اولیای خدا باشد، خوب است، اما اگر در مسیر غلط بود، بلای بزرگی خواهد بود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: آن چیزی که سبب می­شود انسان با وجود به علم تغییر مسیر دهد، محبت به دنیا است که در دل ریشه دوانده و نمی­تواند از آن دل بکند و اسیر آن خواهد شد؛ حب دنیا، خوش­آمدن از مناظر، نعمت­ها و زیبایی­های دنیا نیست؛ بلکه تغییر دهنده مسیر زندگی انسان، دلبسته­شدن به دنیا است./822/پ202/ج1

ارسال نظرات