۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۲۳۶۱۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مشارکت خیران در برگزاری اعتکاف افزایش یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر افزایش مشارکت خیران در برگزاری اعتکاف، گفت: از خیران تقاضا داریم تا هم از نظر اطعام جسمی و هم اطعام روحی، معنوی و فرهنگی به برگزاری این آیین معنوی کمک کنند.
حجت الاسلام يعقوبي

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری رسا در بجنورد،با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض و موعد برپایی آیین معنوی اعتکاف، اظهار کرد: باید با تلاش، همکاری و تشریک مساعی مردم و مسؤولان، تمهیدات و بسترهای لازم برای شرکت همه اقشار در این آیین انسان‌ساز فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه شرکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در مراسم اعتکاف و بهره‌گیری از فیوضات آن سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، ادامه داد: شرکت در اعتکاف و معنویت‌افزایی در جامعه، زمینه پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی در همه حوزه‌ها را مهیا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با تأکید بر فضاسازی و انجام تبلیغات مناسب در سطح شهرها برای ایام اعتکاف، خاطرنشان کرد: باید فضای شهرها اعتکافی شده و با زمینه‌سازی و فراهم کردن مقدمات، شور و شوق بیشتری برای حضور در مراسم اعتکاف در بین مردم ایجاد شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب مؤکد در دین اسلام است، اضافه کرد: با توجه به جایگاه والای این عبادت، باید مردم مسلمان تلاش کنند با شرکت در این آیین، روح و روان خود را صیقلی داده و جسم و جان خویش را تطهیر کنند.

 

وی با اشاره به هم‌زمانی ایام البیض و اعتکاف رجبیه با میلاد با سعادت حضرت علی (ع)، افزود: اعتکاف سفره معنوی خداوند برای بندگان بوده و جان‌مایه این سفره معنوی، نعمت ولایت است که شیرین‌ترین و بهترین بخش این سفره نیز محسوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: مردم مسلمان باید با قدر دانستن این سفره و نعمت‌های آن، بر روی این خوان الهی نشسته و از اثرات آن برای ارتقای بعد معنوی خود و جامعه استفاده کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در ادامه با دعوت از خیران و نیکوکاران برای مشارکت بیشتر در برگزاری آیین اعتکاف، اظهار کرد: از خیران تقاضا داریم تا هم از نظر اطعام جسمی و هم اطعام روحی، معنوی و فرهنگی به برگزاری این آیین معنوی کمک کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین امسال پیشنهاد جدیدی مطرح شده مبنی بر اینکه ثروتمندان و متمکنان برای ثبت‌نام و شرکت عده‌ای دیگر در آیین اعتکاف کمک کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: عده‌ای از مردم با وجود علاقه‌مندی به شرکت در مراسم اعتکاف، به دلیل مشکلات مالی حتی توان تأمین هزینه‌ اندک شرکت در این مراسم معنوی را نیز ندارند که در این زمینه خیران می‌توانند با هماهنگی با نهاد تبلیغات اسلامی، هزینه‌های شرکت این افراد در مراسم اعتکاف را تقبل کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند با هماهنگی با مسؤولان نهاد تبلیغات اسلامی، هزینه ثبت‌نام 10 نفر، 20 نفر و یا بیشتر را پرداخت کرده و از این طریق در ثواب معنوی اعتکاف شریک شوند.

 

گفتنی است، طبق سنت هر ساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی امسال مراسم معنوی اعتکاف در 140 مسجد روستایی و شهری این استان با شرکت بیش از 10 هزار نفر برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات