۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۳۲۳۵۴۲
آیت‎الله جوادی آملی:

سیاست و اقتصاد ایران باید بر اساس نه شرقی و نه غربی پیش رود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: ما درباره مطلب علمی می‎گوییم چه شرقی و چه غربی، علم چه شرقی و چه غربی از هر کجا بیاید خوب است، اما سیاست و اقتصاد ما باید بر اساس نه شرقی و نه غربی باشد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر سهشنبه در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف گفت: در بخش اول سوره مبارکه احقاف که راجع به توحید بود، سخن از خلق بالحق بود که فرمود ما آسمانها و زمینها را به حق آفریدیم، فرق است خلق باطل و خلق بالباطل هیچ کدام به خداوند اسناد ندارد.

 

وی با قرائت آیه «وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن یَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَومِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ﴿5﴾»، افزود: کسی که آنها او را میخوانند تا روز قیامت جواب او را نمیدهند و از دعا و دعوت و خواهش و تقاضای آنها هم غفلت دارند، از تعبیر این که آورده شده است اینها غفلت دارند نشاندهنده آن است که اینها اداراک دارند، این تعبیر درباره حجر و مدر به کار برده نشده است، اگر گفتیم این کور است، یعنی شأنیت دیدن را دارد، این اسناد غفلت به این معبودها یعنی معلوم میشود اینها این اداراک را دارند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با پاسخ به این سؤوال که منظور از این معبودها است به چند پاسخ اشاره و ابراز کرد: اول این که منظور از این معبودها خصوص فرشتگان هستند، دوم این که منظور مطلق از معبودها هم صنم و وثن و هم فرشتگان و مانند آن است، پاسخ دیگر آن است که اینها که غفلت دارند به لحاظ امر ظاهری است و گرنه در واقع واقعیت را ادراک میکنند، زیرا هر شیءای مسبح و مطیع و منقاد و ساجد است، چیزی در جهان باشد و درک نکند نیست.

 

وی ادامه داد: مطلب دیگر این است که اگر کسی عاقلانه حرف میزند، معلوم است میفهمد و اگر حرف عالمانه میزند و از گذشته حرف میزند و شاهد روز قیامت است، معلوم است میفهمیده است، در قیامت اینها شهادت میدهند، قیامت ظرف ادای شهادت است و نه ظرف تحمل شهادت، شهادت شاهدی مسموع محکمه است که این شاهد عاقل آگاه در متن حادثه حضور داشته باشد و آن صحنه را تحمل کند و آن را در ذهن خود بسپارد و کم و زیاد نکند و در محکمه بدون کم و کاست بیان کند.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: روز قیامت بشر آن قدر قدرت دارد که با خداوند هم حتی محاجه میتواند بکند و گفت و گو داشته باشد و به خداوند بگوید چرا برای ما راهنما نفرستادی و خداوند هم در آن مقام بیان میکند که من راهنما فرستادم تا حجتی بعد از پیامبران نباشد، دیگر بالاتر از خداوند که در آن محکمه نیست.

 

وی با بیان این که وقتی اعضای انسان علیه انسان شهادت میدهند معلوم میشود که دست و پا غیر از خود انسان است، اظهار کرد: اگر خود این کار را انجام داده بودند، دیگر شهادت نمیشد، بلکه اقرار میشد، معلوم میشود که آنها گناه نکردهاند، بلکه خود انسان گناه انجام داده است.

 

صاحب تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: به ما گفتهاند نگاه نکنید گوینده کیست و ببینید که حرف چیست؟ ما یک مکتبی داریم به عنوان سیاست و اقتصاد و امنیت که با شعار لاشرقی و لاغربی بود و هست و انشالله تا ظهور حضرت خواهد بود، ما درباره مطلب علمی میگوییم چه شرقی و چه غربی، علم چه شرقی و چه غربی از هر کجا بیاید خوب است، اما سیاست و اقتصاد ما باید بر اساس نه شرقی و نه غربی باشد.

 

وی اظهار کرد: بر مردم لازم است که ببینند که چه گفته است و کی گفته است، چون گاه ممکن است فردی سخن حقی را بر زبان بیاورد اما هدف و منظور باطلی پشت سر آن باشد، درباره حکمیت که گفتند «لا حکم إلا لله»، کلمه حقی بود که از آن باطل اراده شد، اما برای اهل نظر لازم است که ببینند چه گفته است و چه کسی گفته است و چه کسی آن ناطق را به حرف درآورده است، این اعضا علیه انسان شهادت میدهند و خداوند آنان را به سخن درآورده است./914/پ202/ج1

ارسال نظرات