۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۳۲۳۵۰۶
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(4)

گام اول برخی مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم رویگردانی از تجمل را گام اول مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: مسؤولان نظام اسلامی باید خود به تولیدات ملی روی آورده و از تجمل گرایی و سرمایه گذاری روی‌گردان شوند تا بتوانند فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در کشور ترویج دهند.
حجت‌الاسلام سيد محمد رضا موسوي نسب کرماني

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: فرهنگ روشن و واضحی به طور کلی و کلان در بحث اقتصاد جامعه ترسیم نشده است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: تعبیرهایی درباره اقتصاد در نگاه مؤمنان وجود دارد که می‌پندارند حرکت در مسیر اقتصاد با زهد و تقوا تفاوت دارد؛ همچنین عده‌ای نیز تنها حول محور اقتصاد و سرمایه داری حرکت می‌کنند که هر دو نگاه اشتباه است.

 

وی ادامه داد: ابتدا باید نگاه جامعه و مؤمنان را نسبت به اقتصاد مقاومتی اصلاح کنیم؛ سرمایه گذاری و تولید یکی از مباحثی است که در اقتصاد اسلامی وجود دارد اما سرمایه داری مورد مذمت اسلام است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی ابراز کرد: زیاده روی و سرمایه داری که از مسیر پول، تولید پول شود، مورد پسند اسلام نیست اما اقتصاد و حرکت اقتصادی در نگاه اسلامی امر مطلوبی است.

 

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید که اگر کسی در مسیر اقتصاد، کم فروشی کند، ویل و عذاب تاریکی نصیب او می‌شود؛ بنابراین سایر فسادهای اقتصادی و انحراف‌هایی همچون احتکار و اختلاط عذاب شدید‌تری خواهد داشت.

 

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ شعارهای اسلامی در مبحث اقتصاد باید فرهنگ سازی و در جامعه اشاعه شود؛ در بحث اقتصاد مقاومتی باید حوزه‌های تولید، توسعه و مصرف را اصلاح کرد.

 

وی یادآور شد: تولید کنندگان باید در ایجاد شغل و فرصت‌های اقتصادی فعالیت کنند و در صادرات اجناس داخلی و محدود کردن واردات به اقلام مورد نیاز تلاش وافری داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی تأکید کرد: امروزه بسیاری از واردات کشوری نه تنها مورد نیاز جامعه نیست بلکه مخرب فرهنگ دینی و تولید ملی است؛ بر مسؤولان لازم است که در حوزه واردات و صادرات توجه بیشتری داشته باشند.

 

وی گفت: متأسفانه کشور ایران و مردم جامعه اسلامی دچار اسراف، زیاده خواهی و تجمل گرایی شده است و حتی این مفاسد اقتصادی دارای  رتبه‌های بالایی در جهان دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد:‌ امروزه بسیاری از کالاهای مصرفی که در کشورهای بیگانه تولید می‌شود و مردم همان کشور آن را مصرف نمی‌کنند، اما متأسفانه مورد استفاده مردم و جامعه ایرانی است.

 

وی با اشاره به داستان خرما خوردن کودک و نصیحت حضرت رسول اکرم(ص) تأکید کرد:‌ مسؤولان نظام اسلامی باید خود  به تولیدات ملی روی آورده و از تجمل گرایی و سرمایه گذاری روی‌گردان شوند تا بتوانند فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در کشور ترویج دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی عنوان کرد: زمانی که مردم با زندگی ساده و اسلامی مسؤولان کشوری نگاه کنند، میلی به تجمل گرایی و مصرف گرایی پیدا نخواهند کرد.

 

وی اظهار داشت:‌ گاهی مردم می‌توانند به زندگی مسؤولان جهت دهی کنند همان‌طور که مسؤولان می‌توانند مانند مردم معمولی جامعه زندگی کرده تا اقتصاد مقاومتی را فرهنگ سازی کنند./997/ت302/س

ارسال نظرات