۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۳۲۳۰۴۲
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی مطرح کرد؛

کسب رتبه ممتازی از سوی 30 درصد از طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر طلاب استان از نظر تحصیلی و آموزشی رشد پلکانی داشته‌اند، گفت: در سال تحصیلی جاری حدود 30 درصد از طلاب استان حائز رتبه ممتاز خواهند شد.
حجت الاسلام سالاري

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به وجود مهلت ثبت نام متقاضیان ورود به حوزه‌های علمیه استان تا بیستم فروردین‌ماه جاری، اظهار کرد: در سال تحصیلی آتی در مجموع 500 طلبه جدید خواهر و برادر پس از گذراندن مراحل آزمون کتبی، آزمون شفاهی و مصاحبه، گزینش و دوره تثبیتی در 15 مدرسه علمیه شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی جذب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه میزان اقبال افراد برای ورود به حوزه‌های علمیه استان بسیار بیشتر از سهمیه تعیین شده است، خاطرنشان کرد: با وجود این به دلیل نوپا بودن غالب مدارس علمیه استان و کمبودهای زیرساختی، میزان پذیرش طلاب در حد مطلوب و مورد انتظار نیست اما تلاش می‌شود در سال‌های آینده ظرفیت جذب طلبه در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: ساختمان‌های برخی از مدارس علمیه استان بر اساس جمعیت طلاب 30 سال پیش احداث شده‌اند و امروز با توجه به افزایش استقبال جوانان و نوجوانان برای ورود به حوزه‌های علمیه، نیاز به مکان‌های بیشتری وجود دارد.

 

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه استان خراسان شمالی با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت خیران و واقفان برای رفع کمبودها و کاستی‌های زیرساختی در مدارس علمیه استان، اظهار کرد: در غالب استان‌های کشور، حوزه‌های علمیه از محل درآمد موقوفات مرتبط اداره و تجهیز می‌شوند اما در خراسان شمالی وقفی با نیت حوزه‌های علمیه که بتوان از محل درآمد آن اقدام به احداث ساختمان و بنای جدید کرد، نداریم.

 

وی با بیان اینکه درآمد کل موقوفات مرتبط با مدارس علمیه استان خراسان شمالی در طول یک سال به 100 میلیون تومان هم نمی‌رسد، اضافه کرد: بزرگ‌ترین موقوفه مدارس علمیه استان مربوط به حوزه علمیه اسفراین است که بیش از 30 باب مغازه با نیت این مدرسه وقف شده‌اند اما در مورد سایر مدارس علمیه خراسان شمالی موقوفاتی با درآمد بالا وجود ندارد.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: با وجود این مشکلات و کاستی‌ها، حوزه‌های علمیه خراسان شمالی از نظر تحصیلی و آموزشی، پژوهشی و تهذیبی شرایط مناسبی داشته و طلاب استان در این زمینه‌ها موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.

 

وی افزود: در بحث ممتازها، بر اساس ارزیابی که هر ساله به صورت متمرکز از سوی مدیریت حوزه علمیه خراسان در بین مدارس علمیه سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی انجام می‌شود، طلاب حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در سال‌های اخیر رشد پلکانی داشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: در این راستا سال گذشته 147 نفر شامل 22 درصد از مجموع طلاب مدارس علمیه استان خراسان شمالی حائز رتبه ممتاز شدند و این استان به نسبت جمعیت طلاب خود، بالاترین میزان رتبه‌های ممتاز را در بین مدارس علمیه استان‌های سه‌گانه خراسان کسب کرد.

 

وی با اشاره به اینکه امسال شمار طلاب ممتاز حوزه‌های علمیه استان به نسبت سال گذشته افزایش یافته است، اضافه کرد: امسال 186 نفر از مجموع طلاب استان در رده ممتاز قرار داشته و بدون شک در سال تحصیلی جاری میزان طلاب ممتاز مدارس علمیه خراسان شمالی به نسبت کل طلاب استان به 30 درصد افزایش می‌یابد.

 

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: این پیشرفت تحصیلی مؤید فرمایش رهبر معظم انقلاب است که این استان را مرکز استعداد دانسته و بر تقویت مدارس علمیه خراسان شمالی تأکید کردند.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه فعال در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند./9314/302/ب1

ارسال نظرات