۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۳۲۲۸۸۹
از سوی کتابخانه دیجیتالی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛

موسوعه علامه بلاغی فرمت‌گذاری و فهرست‌نویسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب موسوعه علامه بلاغی از سوی کتابخانه دیجیتالی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی آماده‌سازی، فرمت گذاری و فهرست نویسی شده و بر روی سایت کتابخانه دیجیتالی این مرکز بارگذاری شده است.
موسوعه علامه بلاغي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب موسوعه علامه بلاغی از سوی کتابخانه دیجیتالی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی آماده سازی، فرمت گذاری و فهرست نویسی شده و بر روی سایت کتابخانه دیجیتالی این مرکز به آدرس www.dl.islamicdoc.org نیز بارگذاری شده است.
 

این کتاب در نه جلد تدوین شده است به زندگی، وفات و آثار این علامه بزرگوار می‌پردازد. تعلیقات، تخریجات، توضیح مطالب و پانوشت‌های علمی و فنی از ویژگی های این کتاب است.


موسوعه حاضر با هدف گردآوری، تصحیح و تحقیق آثار، رساله‏‌ها، نامه‏‌ها و تحقیقات علامه بلاغی سامان یافته است. علامه بلاغی از متکلمان، فقیهان و عالمان برجسته شیعه در سده 14 هجری است.
 

 

در مدخل موسوعه ابتدا به بررسی عصر علامه و شرایط ویژه آن دوران می پردازد. آنگاه به ولادت، خانواده، حیات اجتماعی و علمی و معرفی اجمالی آثار وی اشاره می کند. جلد اول و دوم موسوعه به کتاب «آلاء الرحمان فی تفسیر القرآن» اختصاص دارد.این کتاب تفسیری به اعجاز قرآن، جمع و قرائت های آن و آنگاه تفسیر سوره های حمد، بقره، آل عمران و بخشی از سوره نساء پرداخته است.

 

کتاب «الهدی الی دین المصطفی» جلد سوم و چهارم موسوعه به خود اختصاص داده است. این کتاب به شبهات و افتراهایی که علمای مسیحی به کرامت قرآن وارد کرده‌اند پاسخ می دهد. جلد پنجم موسوعه به کتاب «الرحلة المدرسیه والمدرسة السیاره» پرداخته که موضوع آن رد مسیحیت و اثبات حقانیت دین اسلام است. رساله‌های کلامی علامه بلاغی از جمله انوارالهدی، البلاغ المبین، مساله فی البداء و التوحید والتثلیث در جلد ششم این موسوعه گرد آوری شده است. رساله های فقهی مانند العقود المفصله، تعلیقه علی بیع المکاسب و رساله حرمت حلق الحیه در جلد هفتم و رساله های گوناگون، نامه‌ها و اشعار علامه در جلد هشتم آمده است.
 

قابل ذکر است که مجموعه نه جلدی موسوعه العلامه البلاغی به همت مرکز احیای اثار اسلامی در 4172 صفحه منتشر و درسال 1387 به عنوان برگزیده کتاب سال حوزه معرفی شده است.
 

فایل این کتاب، علاوه بر قرار گرفتن 20 صفحه ابتدای آن در سایت کتابخانه دیجیتالی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به واحد نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت قرار گرفتن در نرم افزار پژوهان ارسال گردیده تا مورد استفاده همگان قرار گیرد.

 

قابل ذکر است تا کنون حدود 48000 رکورد منابع الکترونیکی اعم از کتب ، مقالات و پایان نامه براساس فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی – موضوعی درکتابخانه دیجیتالی بر اساس اصطلاح نامه های تدوین شده در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ساماندهی شده که به صورت تمام متن موجود است حدود 26826عنوان کتاب، 3492عنوان مقاله و حدود 15000 عنوان پایان نامه می باشد و از طریق سایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به آدرس www.islamicdoc.org و یا با آدرس مستقیمwww.dl.islamicdoc.org در دسترس علاقه مندان می‌باشد./998/د102/ق 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات